Diskmedel?

Vad skall man använda för medel när man diskar uppe i fjällvärlden där vattnet är kallt o vanligt diskmedel som typ Yes inte vill lösa sig?

Vad använder ni för medel?
 
Vaude universaltvål

På min senaste tur hade jag med en 100 ml-flaska Vaude universalseife (=universaltvål), som enligt uppgift ska fungera till alltifrån hårtvätt, kroppstvätt och klädtvätt till diskning. Löddrade bra i kallt vatten och dessutom skonsamt mot miljön. Universaltvålen är köpt på Fjällskog i Uppsala.

//Petra
 
känns bara lite ofräscht att ha kvar matrester,
fett o annat i köksprylarna.

Konstigt att Yes har funkat, jag tyckte det var riktigt kasst...

Så jag efterlyser fler fabrikat,
Jag vill nämligen inte ta med Yes igen! :)
 
Yes!

Kört med Yes! på sista vandringen och det funkar hyfsat dvs bättre än andra vanliga diskmedel. För stelnat fett från matrester hjälper dock endast varmt vatten !! tillsammans med diskmedel. En 1/2 kaffepanna räcker till all disk åt 2 pers. Alternativet är mekanisk rengöring med sand el dyl. Man bör diska sina ätdon av hygieniska själ, bassiluskerna växer snabbt när det är goväder i fjällen.
 
Disktips

Jag äter för det första upp all mat ordentligt och använder en kapad slickepott för att få upp det sista ur grytan. Kombinerar man detta med teflongryta så är det nästan helt rent. Har man sen en liten skvätt varmt vatten så behövs inget diskmedel...

På vintern brukar det bli diskte, man häller i lite vatten i grytan sköljer ut och dricker upp, som soppa fast tunnare... Mums;-)

Är man därimot slö och glömmer att diska fläsk och löksåsgrytan medans den är varm så blir det inge kul med eller utan diskmedel!
 
Re: Disktips

fafner; sa:
Jag äter för det första upp all mat ordentligt och använder en kapad slickepott för att få upp det sista ur grytan. Kombinerar man detta med teflongryta så är det nästan helt rent. Har man sen en liten skvätt varmt vatten så behövs inget diskmedel...

Håller med! Lite extra gas att värma en skvätt diskvatten med är lättare (i dubbel mening!) att ta med än att slabba med diskmedel. Använder man teflonkastruller funkar det hur bra som helst!

/Per
 
Växter!

Inget diskmedel för mig heller. Det mesta går bort med vatten och lite disksvampsskrubbande i mina duossalkastruller. Det är väl egentligen bara fettet som man inte får bort. Då får man gå loss på den tillgängliga vegetationen! Gräs är förträffligt att torka ur stekpannor och kåsor med. Mossa och blad likaså. Vid havet kör man med fördel med tång eller sjögräs.

Peter
 
Re: Växter!

Pask; sa:
Inget diskmedel för mig heller. Det mesta går bort med vatten och lite disksvampsskrubbande i mina duossalkastruller. Det är väl egentligen bara fettet som man inte får bort. Då får man gå loss på den tillgängliga vegetationen! Gräs är förträffligt att torka ur stekpannor och kåsor med. Mossa och blad likaså. Vid havet kör man med fördel med tång eller sjögräs.

Peter

Det var ju det jag sa.....:)

Eller rättare sagt menade,men jag orkade inte vara så mångordig som Peter. Utmärkt beskrivning!

Bakterieflora pga kvarvarande fett...bra att härda immunförsvaret då och då ;-)

Teflon (?!), förmodligen det mest överreklamerade materialet någonsin (i konkurrens med GTX). Doussal (friluftsliv) och gjutjärn (hemmaköket) för min del.

/mats
 
tafone; sa:
Inget diskmedel alls!

Förstår inte varför man ska hålla på och kladda med kemikalier.

Därför att matrester är en fin grogrund för bakterier som leder till diverse magåkommor och diarrer. Det räcker med ganska lite för att man ska bli ganska sjuk.

Vi testade att bara torka ur kastruller etc för några år sen. Endast en av oss förblev oberörd. Jag kan tänka mig många betydligt roligare ställen att må dåligt på än i ett tält.
 
hmm

Det är väl så att vi av den överdrivna smutsskräcken har blivit klena i köttet. Forskning visar numera på att den extrema ökning av allergier beror till stor del på att vi har det för rent omkring oss.

Jag har aldrig i mitt liv använt någon form av rengöringsmedel vid någon form av friluftsliv, visst har jag någon enstaka gång fått racerbaj men det går över på nån timme.. I det militära så var vi ute på långa och tunga fält perioder där ingen av oss diskade med kemikalier... Inte blev vi sjuka av det.

Jag har alltid som flera ovan använt gräs, vitmossa samt annat för att rensa ur de rester som har varit kvar.. Jag har däremot aldrig slarvat med kökshygienen på något sätt!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.