tjonsson; sa:
Hej.
Jag befinner mig i USA fram till och med årskiftet och har nåtts av rykten om extremt billiga fotoprylar här. Då jag alltid närt någon förhoppning om att börja fotografera tänkte jag köpa en digital systemkamera.
Fråga ett: Är det dumt att som nybörjare inom fotokonsten börja banan med en digital systemkamera?
Om svaret på den första frågan är ja: vad bör jag köpa istället?
Om svaret på fråga ett är nej: vad bör jag köpa för typ/märke av/på den digitala systemkameran?
MVH //Thomas
Fråga 1.
Nej det är inte dumt och jag önskar att den möjligheten fanns när jag själv började fotografera. Det hade sparat många slantar på misslyckade foton samt så hade jag utvecklats snabbare som fotograf.
Sedan jag gick över till att mestadels fotografera digitalt har jag enligt egen mening utvecklats snabbare än tidigare. När jag hade filmkostnad att tänka på var det lätt att fota på säkerhet, de där motiven man visste att man kunde, och sällan slösade jag iväg några rullar på "tveksamma" motiv. Numera har jag råd att fota så mycket som jag själv vill och jag får feedback direkt.
Fråga 2.
Som jag ser det så finns det några alternativ. Dessa är:
Canon EOS 300D
Nikon D70
Minolta dynax7digital
Canon EOS 20D
Av dessa så står enligt min mening Canon 20D och Minoltan i särklass. 20D är snabbare och har högre upplösning. Minoltan har något lägre upplösning men har i gengäld inbyggd bildstabilisering vilket skulle vara mumma att ha i kamerahuset!

Eftersom jag själv är van med Canon och har en D60 skulle mitt val falla på 20D. Den har även fått mycket bra kritik för bildkvalitet. Sök på fotosidan.se, där finns mycket att läsa om 20D. Minoltan har inte släppts ännu i Sverige (november enligt Cyberphoto), men det som finns om den är positivt.
Canon 300D och Nikon D70 är enklare modeller och prisskillnaden upp till t.ex. 20D är inte fasligt stor, särskilt inte i USA.
En "brasklapp" skulle kunna vara Canon 10D som iom 20D´s introduktion säljs ut billigt på en del ställen.
På
http://www.cyberphoto.se finns en del att läsa om de olika modellerna.
/D