Digital systemkamera eller inte?

Hej.
Jag befinner mig i USA fram till och med årskiftet och har nåtts av rykten om extremt billiga fotoprylar här. Då jag alltid närt någon förhoppning om att börja fotografera tänkte jag köpa en digital systemkamera.

Fråga ett: Är det dumt att som nybörjare inom fotokonsten börja banan med en digital systemkamera?

Om svaret på den första frågan är ja: vad bör jag köpa istället?

Om svaret på fråga ett är nej: vad bör jag köpa för typ/märke av/på den digitala systemkameran?

MVH //Thomas
 
tjonsson; sa:
Hej.
Jag befinner mig i USA fram till och med årskiftet och har nåtts av rykten om extremt billiga fotoprylar här. Då jag alltid närt någon förhoppning om att börja fotografera tänkte jag köpa en digital systemkamera.

Fråga ett: Är det dumt att som nybörjare inom fotokonsten börja banan med en digital systemkamera?

Om svaret på den första frågan är ja: vad bör jag köpa istället?

Om svaret på fråga ett är nej: vad bör jag köpa för typ/märke av/på den digitala systemkameran?

MVH //Thomas

Fråga 1.
Nej det är inte dumt och jag önskar att den möjligheten fanns när jag själv började fotografera. Det hade sparat många slantar på misslyckade foton samt så hade jag utvecklats snabbare som fotograf.
Sedan jag gick över till att mestadels fotografera digitalt har jag enligt egen mening utvecklats snabbare än tidigare. När jag hade filmkostnad att tänka på var det lätt att fota på säkerhet, de där motiven man visste att man kunde, och sällan slösade jag iväg några rullar på "tveksamma" motiv. Numera har jag råd att fota så mycket som jag själv vill och jag får feedback direkt.

Fråga 2.
Som jag ser det så finns det några alternativ. Dessa är:
Canon EOS 300D
Nikon D70
Minolta dynax7digital
Canon EOS 20D

Av dessa så står enligt min mening Canon 20D och Minoltan i särklass. 20D är snabbare och har högre upplösning. Minoltan har något lägre upplösning men har i gengäld inbyggd bildstabilisering vilket skulle vara mumma att ha i kamerahuset! :)
Eftersom jag själv är van med Canon och har en D60 skulle mitt val falla på 20D. Den har även fått mycket bra kritik för bildkvalitet. Sök på fotosidan.se, där finns mycket att läsa om 20D. Minoltan har inte släppts ännu i Sverige (november enligt Cyberphoto), men det som finns om den är positivt.
Canon 300D och Nikon D70 är enklare modeller och prisskillnaden upp till t.ex. 20D är inte fasligt stor, särskilt inte i USA.
En "brasklapp" skulle kunna vara Canon 10D som iom 20D´s introduktion säljs ut billigt på en del ställen.
http://www.cyberphoto.se finns en del att läsa om de olika modellerna.

/D
 
Tackar och bockar. Det var snabb och precis information. Såg att Canon 20D kommer att kosta $1499 i USA (ca 11 000 kronor med SEK/USD = 7:50). Nu är det bara att budgetprioritera...

Ytterligare en fråga: Vilka är de viktigaste tillbehören man bör tänka på att köpa för ett start-up-kit?
 
OK, visst är väl priset lägre. Det är ju numera oerhört lätt att även på plats i resp "billigt land" kolla dagsläget hemma eller på internetbutiksmarknaden worldwide.

Priserna har väl jämnats ut på de senaste 10 åren och jag kan tänka mig att priserna på digitalkameror skiljer mer under det första året från introduktion än vad det gör mellan olika länder (om man nu handlar på rätt ställen). Naturligtvis hänger prissättningen mycket ihop med vad som händer i form av nylanseringar (som även konstaterats).
 
tjonsson; sa:
Ytterligare en fråga: Vilka är de viktigaste tillbehören man bör tänka på att köpa för ett start-up-kit?

Det beror till stor utsträckning på vad du tänkt plåta. Fotografi är alltid en kompromiss.

Fasta objektiv är nästan alltid bättre ur bildkvalitetssynpounkt (bättre ljusstyrka, mindre "optiska" störningar) än zoom, men zoom är ju himla smidigt (och billigare än att köra en bunt fasta objektiv).

Blixt kan ju vara bra ibland, men om du sätter en blixt på kameran så blir det genast mer "kort-tagande" än fotograferande. Och beroende på vad du ska plåta så kan du behöva olika blixt (makroblixt, belysning för autofokus, pre-flash, E-TTL, vanlig TTL, slavblixt, manuell inställning?).
 
tjonsson; sa:
Ytterligare en fråga: Vilka är de viktigaste tillbehören man bör tänka på att köpa för ett start-up-kit?

Köp ett rejält minneskort, minst 1 GB. Så slipper du kompromissa om formaten och kan alltid välja högsta upplösningen. Bra att ha är en kortläsare så du inte behöver dra batteri för att tömma över kortet till datorn, de är ganska billiga numer.

Försök också få tag på ett bildbehandlingsprogram som klarar minst 16 bitars färgdjup. Photoshop Elements som följer med 300D klarar bara 8 bitar, vilket är en trist begränsning. Tyvärr kostar ju stora photoshop ganska mycket, men det finns billigare varianter på nätet tror jag.

En bra skrivare är också ett måste tycker jag, välj en A4 skrivare med bra fotoutskrift.

Andra bra grejjer är toploaderväska så att kameran är lättåtkomlig, ett rejält teleobjektiv (om du är intresserad av naturfoto), fjärrutlösare samt stativ tycker jag. Är du mer intresserad av porträtt, vilket kan vara nog så kul, så är blixtdelen mer intressant att titta på.
 
För övrigt...

...är det helt självklart att köpa digitalt idag. Kamerorna i prisklass 10 000 och uppåt har samma inställningsmöjligheter som motsv. analoga och mörkrumsarbete digitalt är himla kul. Glömde att lägga till en grej ovan: En kraftfull dator med redigt stor hårddisk är bra att ha! En tiff-fil från min 300D blir 36 MB uppackad.
 
Canon vs. Nikon är en äldre konflikt än Mac vs. Windows. Här finns t ex en professionell Nikonfotograf som argumenterar för att Nikon D70 är bättre än Canon 20D.

http://www.kenrockwell.com/tech.htm

Men som alltid beror det ju på vad man ska använda kameran till. Det finns massor av recensioner av dessa kameror på nätet, mitt råd är att sätta av en dag och googla igenom ett stort antal av dem och basera ditt beslut på det.

Tänk också på att priset $1499 för Canon 20D är utan objektiv. Motsvarande pris för Canon 300D är $899 och för Nikon D70 $999, det är trots allt en viss skillnad. Det bästa är nog att köpa ett "kit" med hus + respektive kameras standardzoomobjektiv, dvs 18-70 mm för Nikon och 18-55 mm för Canon.

Johannes
 
Re: För övrigt...

hakan_l_borg; sa:
...är det helt självklart att köpa digitalt idag.
Det är inte lika självklart att överge sitt filmbaserade system.

Jag skulle gärna ha ett digtalt hus också, men inte förrän brännviddsförlängningen på digitala hus försvinner. Det enda hus utan sådan kostar på tok för mycket. Det är väl OK att få längre teleobjektiv, men min favoritbrännvidd är 24mm, på en 10D/20D/300D eller D70/D100 måste jag skaffa ett 17 mm för att få samma bildutsnitt.

Diafilm i kombination med en bra skanner funkar bra för mig, för 5000:- får man en jättebra skanner som producerar 110-120 MB stora tiffiler (okomprimerade) i 16-bitars färgdjup.

Jag håller helt med om att det digitalt mörkrumsarbete är jättekul :)

Staffan
 
Re:troklubben

hakan_l_borg; sa:
OK och det är därför som Hasselblad inte har nååååågra som helst problem med sin försäljning numera alltså?
;)
Retroklubben anbefaller:
- Vadmal
- järvskinnsanorak
- En enda lång skidstav som även kan användas som björnspjut
- Benläggar som skridskor
- Hasselbladare med FILM

Det är ju kul med film, ett hantverk... dessutom vägrar jag av princip att lära mig någonting nytt ;)

Dessutom är det rätt kul att projicera en bra diabild. Dataprojektorer kommer inte på långa vägar upp i den briljans och kontrast som en bra projektor och ett bra Velviadia gör (iallafall inte än).

Staffan
 
Re: Re: Re: För övrigt...

hakan_l_borg; sa:
OK och det är därför som Hasselblad inte har nååååågra som helst problem med sin försäljning numera alltså?

Hasselblad har ju varit stora bland yrkesfotografer. För yrkesfotografer är "kort ledtid" något som är viktigt. Jag vågar påstå att de flesta bildkunder idag tyvärr ser mer till hur snabbt och billigt de får bilden är kvaliten.

Det syns ju om inte annat på postorderlabbens kundunderlag och försäljningen av digitala kompaktkameror. Att en kompaktkamera för film som kostar 1000 spänn oftast ger bättre bildkvalitet än en digitalkamera för 3000 spänn är inget som folk bryr sig om. De vill ha digitalen för att få bilderna direkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.