Det värsta du har sett

Som pojk paddlade jag förbi ett par killar som dök i havet, med lufttuber. De körde med vridregulator som man har hemma på koldioxidflaskan till svetsen. Friskt vågat hälften vunnit brukar man ju säga men här gick det åt luft och undra hur de lär sig att reglera lagom, ca 7/8 bör ju ha gått rakt upp!
 
Inte det värsta, men något av det roligaste. Såhär i efterhand när man slipper stå och frysa medan man väntar...

Isklättring en dag i 20-25 minusgrader. Kompisen börjar leda men pga kylan går både klättring och tankeverksamhet trögt. Drygt 20 m upp har han tröttnat på "dinnerplates", hänger fast sig i ett par skruvar och bygger en Abalakov för att fira av. Han har haft dubbelrep att leda på, men eftersom han är så nära marken så behöver han ju inte knyta ihop dem utan trär istället båda repen genom ankaret, och har nu 4 ändar som snyggt och prydligt hänger ner till marken.

Men han hänger kvar i ankaret länge och väl för han kan inte för sitt liv lista ut hur han ska kunna trä alla 4 repen genom sin ATC...! :) :)
 
Inte det värsta, men något av det roligaste. Såhär i efterhand när man slipper stå och frysa medan man väntar...

Isklättring en dag i 20-25 minusgrader. Kompisen börjar leda men pga kylan går både klättring och tankeverksamhet trögt. Drygt 20 m upp har han tröttnat på "dinnerplates", hänger fast sig i ett par skruvar och bygger en Abalakov för att fira av. Han har haft dubbelrep att leda på, men eftersom han är så nära marken så behöver han ju inte knyta ihop dem utan trär istället båda repen genom ankaret, och har nu 4 ändar som snyggt och prydligt hänger ner till marken.

Men han hänger kvar i ankaret länge och väl för han kan inte för sitt liv lista ut hur han ska kunna trä alla 4 repen genom sin ATC...! :) :)

hehe, been there.. typ... :) Skulle bygga toppankare med dubbelrep, vi ville ha båda dubbelrepen pga mycket reptöj annars, byggde ankaret och skulle fira av. Tog några sekunder innan skallen klarnade. Sen att vi glömde hålla isär vilka ändar som hörde ihop är en annan sak :)
 
mötte en nisse på en via ferrata-led som klättrade med två 120 statiska nylonslingor inknutna i selen.........

gött om man trillar vid knäppningen..
 
Var två killar, antagligen väldigt nybörjare där den som klättrade (uppsatt topprep) hade klivit över repet så att det gick bak mellan benen. Käns inte som särskilt smart för varken huvud eller skrev om man trillar. Vet inte riktigt hur de tänkte men det var några andra som lite snällt tipsade om att det nog inte var så smart.
 
Jag bor förtillfället i Tyskland och klättrar även lite här. Med reservation för att de platser/hallar jag klättrat vid inte är representativa för landet som helhet så vågar jag nog påstå att säkerhetstänket har kommit mycket längre i Sverige (med reservation för att de platser jag klättrat vid i Sverige är representativa ;). Bara en sådan enkel sak som att inte gå emellan säkrare och vägg, det händer ganska ofta här.
 
hehe, been there.. typ... :) Skulle bygga toppankare med dubbelrep, vi ville ha båda dubbelrepen pga mycket reptöj annars, byggde ankaret och skulle fira av. Tog några sekunder innan skallen klarnade. Sen att vi glömde hålla isär vilka ändar som hörde ihop är en annan sak :)

Påminner om en av mina bergsguider som hade toppat ut en av hans svåraste leder. Han trädde hopknutna dubbelrep i ankaret och firade ner. När båda var nere var det lite svårt att dra ner repet och nu var de vid nästa firningspunkt, några hundra meter upp med dubbelrep och knuten mellan bultarna!
 
Förtydligande

Alltså,
Norrmannen jag beskrev säkrade som Johankv beskrev brevid divaleden, fast norrmannen hade lärkfotat en litet träd på kanten av en hylla många replängder upp på en 900metersled. F@n vet hur mycket jord det stod i.
 
Igår träffade vi några roliga nybörjare..

Min replagskamrat var på lead en bit upp.. och plötsligt kommer ett rep farande och träffar henne rakt i huvudet (hjälm).. eh. Inget "rep" eller liknande innan, de skickade bara ut repet utan att kolla.

Lite senare topprepar jag en led bredvid... och samma nybörjare firar ned, förbi mig, och får sen en enorm pendel, och repet drar med sig min hjälm så jag nästan slits av väggen.

Suck. :)
 
Min replagskamrat var på lead en bit upp.. och plötsligt kommer ett rep farande och träffar henne rakt i huvudet (hjälm).. eh. Inget "rep" eller liknande innan, de skickade bara ut repet utan att kolla.
Man skulle ju önska att folk ropar sten och sedan väntar några sekunder med att kasta repet så att man hinner svara att man är under innan ett rep kommer farande...

Annars är väl när kompisen ledde en led och säkringsmannen fick för sig att sätta en fot på repet istället för att hålla i repet i handen...
 
Det absolut mest korkade jag sett någon göra i klättersammanhang var nog i Trondheim i inomhushallen där.

Är på väg att byta om då jag sneglar upp på en kille som är ca 4/5 upp i väggen som är ca 10 m hög.
Han har midjan vid en bolt och det ser ut som om han är enbart fäst vid den, men det var han inte.. han var inte säkrad på något vis som helst!
Det som han tydligen gjort var att klättra upp på topprep för att sedan klippa ut sig ur ankaret och börjat klättra ned.

när jag inser att han inte är säkrad försöker jag se efter en padda eller något liknande för att på något sätt försöka dämpa vad såg ut som att bli ett fall rakt ned i marken, men eftersom hans kompis som säkrade trodde han var klippad in i bolten han var vid så stramade han in rep vilket såklart resulterade i att han drog ned klättraren innan någon hann göra något.

Killen dunsade i golvet och bröt lyckligtvis bara ena ankeln. fick ringa ambulans och han tar nog en paus från klättrandet nu.

Dumma folk asså, men det var ju bra att det inte gick värre än det gjorde :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.