• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Där otroligt många människor inte alls får det bättre utan precis tvärtom.
Kan du styrka det påståendet? Annars tar jag det som rena fantasier.

Det här handlar om laglösa förorter i en omfattning vi aldrig sett tidigare. En gängkriminalitet som är importerad ifrån utomvästliga skurkstater och som tar nya höjder i handgranater och bilbomber emot barn.
Du har uppenbarligen inte läst statistiken utan bara fokuserat på vad som skrivs om i media. Det är FÄRRE bilbränder nu, det är FÄRRE skjutningar, det är MINDRE stenkastning.

Kruxet är att förr så hade vi inte samma typ av media. När det var stenkastning nånstans fick du inte reda på det via Facebook dagen efter utan ibland var det i bästa fall en notis i lokaltidningen som bara de på den aktuella orten läste. Du har blivit grundlurad av massmedia om du tror att dessa problem har ökat.
 
Jaså?
Så du har i själva verket fått det bättre, men gnäller ändå.
Du hävdar att "otroligt många människor" fått det sämre, men du har inga bevis egentligen utan det är bara din egen känsla.

Har du tänkt på att det KAN vara så att svenskarna i allmänhet inte alls fått det sämre, det är bara din subjektiva bild?

Ungefär som när BRÅ (var det väl) gör trygghetsundersökningar och landar i paradoxen att de flesta tror att samhället blivit otryggare och våldsammare SAMTIDIGT som faktiskt anmälda brott knappast ökat och SAMTIDIGT som de flesta känner sig tryggare för egen del.

Nu säger jag inte att detta är hela förklaringen, men en stor skillnad mellan dagens samhälle och det jag växte upp i är att all landets och världens elände kommit närmare. Det pågick en massa skit då också, men JAG såg det inte i samma utsträckning.

(Och samma sak gäller småbuset. Om någon kom på att det var en kul lek att bränna bilar på nätterna i malmö på åttiotalet så spred sig inte ofoget över natt till göteborg och örebro. Idag ser all världens småligister vad som retar gallfeber på polis och allmänhet i resten av världen och kopierar direkt.)

Som jag sa... Sverige är rätt så mycket mer än bara dig och mig.
Kryp ur din lilla bubbla så vet du vad jag snackar om.

Mer än så behövs egentligen inte sägas.

Du ljuger för dig själv och andra och det förvånar mig att det fortfarande finns människor i mellanmjölkens land som likt strutsen kör huvudet i sanden och vräker ut skattemedel utan att få rättmätigt tillbaka.

Det är bara att beklaga och det är grunden till Sveriges väg mot kollaps. Skolan har redan kollapsat. Rättsamhället likaså.

Idag kom det fram att vi trots rådande högkonjunktur tvingas LÅNA pengar för budgeten. Detta trots världens högsta skattetryck och högkonjunktur.

Sverige är på god väg att bli Europas sopstation och du hejar ivrigt på utvecklingen.
Otroligt.
 
Kan du styrka det påståendet? Annars tar jag det som rena fantasier.


Du har uppenbarligen inte läst statistiken utan bara fokuserat på vad som skrivs om i media. Det är FÄRRE bilbränder nu, det är FÄRRE skjutningar, det är MINDRE stenkastning.

Kruxet är att förr så hade vi inte samma typ av media. När det var stenkastning nånstans fick du inte reda på det via Facebook dagen efter utan ibland var det i bästa fall en notis i lokaltidningen som bara de på den aktuella orten läste. Du har blivit grundlurad av massmedia om du tror att dessa problem har ökat.

HAHA!
Menar du på fullaste allvar att jag behöver styrka ett påstående om att stora grupper i vårt land inte alls får det bättre??
Ärligt talat... vad gör du i den här tråden?

Nä, det är inte färre bilbränder nu, det är inte färre hedersförtryck/våld nu, det är inte färre skjutningar nu och MINDRE stenkastning.
Det är heller inte mindre sexuella brott mot kvinnor.
Vi vet alla vilka grupper som är överrepresenterade i detta så den diskussionen behöver vi inte ta.

Igår var det ett reportage på TV om ambulanspersonal som vittnade om utvecklingen de senaste 20 åren.
Du borde lyssna på dem och på fakta istället för att fantisera ihop egna vänsterextrema siffror.

Du borde lyssna på polisen själva och dessa massavhopp som sker just nu som aldrig förekommit tidigare i Sverige.

Och varför skulle det vara ett problem och ett "krux" att media rapporterar Sveriges sönderfall??
Du går hand i hand med vänstern i att mörka vad som försegår i Sverige idag men du/ni lurar ingen längre.
Ni är genomskådade sedan länge.
 
Ja. Vad ska man säga. Undrar vem som är lurad. Det har blivit färre bilbränder sedan husbykravallerna, dvs det året som datan för den statistiken börjar insamlas.

Det sovande folket har vaknat. Det är inte många kvar i fantasia.
 
Så du använder det extrema husbykravallerna som måttstock :)

Haha, ja herregud...

Det är ju som att påstå att +45 grader inte är varmt om man jämför med Nevadaöknen som hade +55...
 
Nermanders icke sanna påståenden och felaktiga information som nog inte lurar någon längre... men i alla fall...

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-vanligare-med-attacker-mot-ambulanser

Detta angående stenkastning och våld mot blåljuspersonal och den ENORMA minskning av dessa brott som ljugs ihop här inne.

Och vi vet alla vilka som sysslar med detta i våra förorter. Det är inte Kalle karlsson.

Så var det med den saken.

Större delen av Sverige har vaknat upp. Medborgare som partier. Vi ligger 10 år efter övriga Norden i frågor som rör brott, invandring, heversvåld etc etc. men så sakteliga vågar vi ta tag i problemen. Det går dock alldeles för långsamt.

Om två år är Sossarna och det extrema MP borta (förmodligen för all framtid) ifrån maktens korridorer och då kan vi börja reda upp detta vanstyre som fortgått under decennier i Sverige. I alla fall sedan G.Persson´s tid.
Fram till dess gäller det bara att stå ut, ta tillbaka så mycket som möjligt på skatten och tillbringa mycket tid utomlands.
 
HAHA!
Menar du på fullaste allvar att jag behöver styrka ett påstående om att stora grupper i vårt land inte alls får det bättre??

Ja.

För det är uppenbarligen varken du, jag eller nermander som fått det sämre. Faktiskt ingen i den här tråden som ställt sig upp och sagt att JAG fått det sämre. Det är bara några diffusa "många andra".

Sedan är det förstås sant att det finns en del skit idag som var ovanligt för trettio år sedan. Å andra sidan fanns det säkert en hel del skit då som är ovanligt idag.

Din subjektiva känsla av att det blivit sämre behöver faktiskt inte ha något med verkligheten att göra. Visst det kanske är jag har huvudet i en rosa bubbla i sanden någonstans. Men det kan också vara så att det är du som stuckit huvudet i komposthinken och vägrar se något annat.
 
Ärligt talat... vad gör du i den här tråden?
Från början försökte jag diskutera Brexit, nu jobbar jag med att försöka se till att tråden innehåller fakta och inte fantasier.

Igår var det ett reportage på TV om ambulanspersonal som vittnade om utvecklingen de senaste 20 åren.
Du menar det som brukar kallas "hörsägen" alltså? För mig som missade det, kan du berätta vilket statistiskt underlag som det hela baserades på? För vad människor tror (eller tror att de minns) stämmer nämligen väldigt sällan med verkligheten.

Det är därför man måste titta på hårda fakta.

Tittar man på statistik så visst kan man se att folk med utomsvensk bakgrund är överrepresenterade inom vissa brott. Man kan också se att Sverigedemokrater är överrepresenterade inom vissa brott. Det intressanta är att dessa två överrepresentationer är ungefär lika stora. Sverigedemokrater är alltså lika överrepresenterade inom brottslighet som invandrare.

Här finns en artikel som har sammanställt lite siffror (visserligen är artikeln från Aftonbladet, men det finns källhänvisning).
https://www.aftonbladet.se/kultur/article20042384.ab

Du borde lyssna på polisen själva och dessa massavhopp som sker just nu som aldrig förekommit tidigare i Sverige.
Det handlar ju enbart om polisens ledning och organisation? Det har ju ingenting med varken EU eller invandring att göra? Samma sak med t.ex. lärarnas situation, har ingenting med EU eller invandring att göra.

Och varför skulle det vara ett problem och ett "krux" att media rapporterar Sveriges sönderfall??
Nej, problemet är att folk tror att saker och ting blivit vanligare bara för att det skrivs mer om dem.

Om vi t.ex. tar sexualbrotten så har de inte ökat. Titta på Figur 1 i den här rapporten.
https://www.bra.se/download/18.22a7170813a0d141d21800052648/05+Sexualbrott.pdf

Däremot ökar antalet anmälningar. Men det är inte samma sak som att brotten ökar. När man alltså frågar folk om de har utsatts för sexualbrott så är det i princip oförändrat.

Nu går den där statistiken visserligen bara till 2011, jag orkade inte leta fram nåt nyare.
 
Från början försökte jag diskutera Brexit, nu jobbar jag med att försöka se till att tråden innehåller fakta och inte fantasier.


Du menar det som brukar kallas "hörsägen" alltså? För mig som missade det, kan du berätta vilket statistiskt underlag som det hela baserades på? För vad människor tror (eller tror att de minns) stämmer nämligen väldigt sällan med verkligheten.

Det är därför man måste titta på hårda fakta.

Tittar man på statistik så visst kan man se att folk med utomsvensk bakgrund är överrepresenterade inom vissa brott. Man kan också se att Sverigedemokrater är överrepresenterade inom vissa brott. Det intressanta är att dessa två överrepresentationer är ungefär lika stora. Sverigedemokrater är alltså lika överrepresenterade inom brottslighet som invandrare.

Här finns en artikel som har sammanställt lite siffror (visserligen är artikeln från Aftonbladet, men det finns källhänvisning).
https://www.aftonbladet.se/kultur/article20042384.ab


Det handlar ju enbart om polisens ledning och organisation? Det har ju ingenting med varken EU eller invandring att göra? Samma sak med t.ex. lärarnas situation, har ingenting med EU eller invandring att göra.


Nej, problemet är att folk tror att saker och ting blivit vanligare bara för att det skrivs mer om dem.

Om vi t.ex. tar sexualbrotten så har de inte ökat. Titta på Figur 1 i den här rapporten.
https://www.bra.se/download/18.22a7170813a0d141d21800052648/05+Sexualbrott.pdf

Däremot ökar antalet anmälningar. Men det är inte samma sak som att brotten ökar. När man alltså frågar folk om de har utsatts för sexualbrott så är det i princip oförändrat.

Nu går den där statistiken visserligen bara till 2011, jag orkade inte leta fram nåt nyare.

Tack Peter, för en sansad röst i bruset.
 
Tack Peter - från mig också.

Tänk om vi kunde få återgå till det jag skapade tråden för;
Att resonera om hur det kommer att utvecklas inom United Kingdom efter Brexitomröstningen.
Och sedan hålla oss till just det...
 
Som jag länkade till tidigare så ser det ju ut som det verkligen kommer att dröja. De har ju inte ens kommit fram till vad det är de kommer behöva förhandla med EU om i samband med ett utträde. Det är så mycket som man idag tar för givet som försvinner i samband med EU-utträde.

Den fria rörligheten av varor och tjänster är ju bara EN liten sak, men man ska ju inte inbilla sig att UK kommer att få ett enda avtal för detta.

De lär behöva förhandla separat om t.ex. livsmedel, jordbruksprodukter, elektronik, alkohol, läkemedel, byggmaterial, kläder, bränsle (gas, bensin, diesel etc), elektricitet, telefoni och internet och en massa annat.

Och då är det bara varor och tjänster alltså, sen tillkommer det säkert en massa annat. Och eftersom de bara har två år på sig efter att ha aktiverat artikel 50 så är det ju viktigt att de har koll på detta innan de begär utträde.
 
Ja, komplicerat är nog bara förnamnet...

Och det låter i media i Storbritannien som om Theresa May på fullt allvar drömmer om att få full obehindrad tillgång till den inre gemensamma marknaden utan att tillåta den fria rörligheten för EU-medborgarna. Undrar hur hon tänkte där ... UK har ju en mycket större exportandel till den inre marknaden än vad resten av EU har exportandel till UK. Vilket borde innebära att den mindre ekonomin är den som lika för lika drabbas hårdast.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.