Denna runda i Sarek?

Hej!
Jag och min tjej har tänkt oss en vandring i Sarek i sommar, vår plan just nu är att lämna bilen i Kebnats och ta båt över vattnet till Saltoluokta, sedan kungsleden vidare till Aktse, där vi strax innan viker av upp på Skierffe.
Därefter har vi tänkt följa Rapadalen på skrå längs den östra sidan upp mot Skårkistugan, sedan vidare upp mot Pielastugan, därefter österut via Basstavagge till Rinim.
Går det att åka båt från Rinim till Sitojaurestugorna?

Detta är vår plan. Går den att genomföra på 6-7 dagars vandring?

Tacksam för svar!
mvh/olle
 
Hej!
Jag och min tjej har tänkt oss en vandring i Sarek i sommar, vår plan just nu är att lämna bilen i Kebnats och ta båt över vattnet till Saltoluokta, sedan kungsleden vidare till Aktse, där vi strax innan viker av upp på Skierffe.
Därefter har vi tänkt följa Rapadalen på skrå längs den östra sidan upp mot Skårkistugan, sedan vidare upp mot Pielastugan, därefter österut via Basstavagge till Rinim.
Går det att åka båt från Rinim till Sitojaurestugorna?

Detta är vår plan. Går den att genomföra på 6-7 dagars vandring?

Tacksam för svar!
mvh/olle


Ingen jätteerfarenhet då jag inte varit i västsarek, dock på Pielaslätten. Har ett par uppgifter som kan vara matnyttiga i sammanhanget

(1) Pastavagge är en känd problemdal vattenmässigt. Många har fått vända där då glaciärjokkarna lätt får ett okorsbart flöde.

(2). Såvitt jag vet ska det gå att åka båt från Rinim till Sitojaure. En god herre bor nämligen i ett hus där och erbjuder tjänsten för några hundralappar. Tror han heter Kuhmunen, bör nog kontaktas innan för att säkerställa att han kommer vara på plats.
 
Jag tror att 7 dagar är minimum, om allt fungerar smidigt och går bra och om de där vaden som tobiasdr nämner inte är omöjliga. En åttonde dag är bra att ha som reserv, kan bli rätt så knappt om tid ändå. Beror också på hur fjällvana ni är, vilken erfarenhet ni har av att vada jokkar och hur mycket ork ni kan få till om väder eller annat gör motstånd.

Annars är er plan trevlig och intressant. Lite problem med terrängen här och var så läs in er på den exakta sträckning ni planerar så ni är beredda. Gierdogiesjtjåhkkås sydsluttning exempelvis är rätt knölig med sina stora stenblock och kan försinka framfarten.

Det stämmer det där med föraren Kuhmunen, och rådet att ringa i förväg är också bra så man vet att han är beredd. Om han inte kan finns det en båtförare till, men han bor vid Sitojaurestugorna.

Lycka till! /Hans
 
ok. Tack för tipsen.
Det känns nu som vi kommer äntra Sarek söderifrån och lämna bilen vid Sitoälvsbron för att få lite mer tid.
Finns det något fller ställe i närheten eller 1-2 dagar från Rapadalen som är verkligen värt att besöka?
Vi har tänkt bestiga Skierffe, finns nån fler topp som man klarar utan klätterutrustning och som är väl värd ett besök?
Har läst i andra trådar att Rapadalen är fin att se på, men inte så rolig att vandra i pga mygg och höga videbuskar. Gäller det hela dalen? Finns en markerad stig i botten av dalen, ska man kanske hellre hålla sig uppe på östra bergsidan?
Tacksam för svar!
mvh/olle
 
Hej

Jag kom idag hem från en tur liknande den ni tänker er på.

Vi va ute i 8 dagar men hade inräknat 2-3 reservdagar till som dock inte behövdes. Vi parkerade vid Sitoälvsbron, därifrån är det 16km inte direkt upphetsande vandring in till Aktse där det finns en STF stuga med lite försäljning och självhushåll om man så önskar. 10km är ren skogsväg och sista 6km kan man åka båt eller så går man en liten skogstig fram till stugan. Där sov vi första natten, att tälta vid stugan kostar ingenting men vill man använda självhushållet får man betala 100kr tror jag det va.
Sen gick vi vidare, tältade en bit efter Skierffe, sen ska man se till att hålla höjd (vi fick erfara detta själva då vi kom rakt i slutet på ravinen vid Nammajjåhkå (tror jag att det var iaf) den måsta man vada högre upp. Sen fortsatte vi på höjd ända bort till Alep Vassjajågåjs där vi efter vadet sneddade ner i skogen mot stigen som leder till Skårkistugan. Folk vi mötte senare sa att man med fördel går i flodkanten nu när det är så lågt vatten. Skogen va ganska tät och det va larver överallt. Lite oklart vad för larver men ev. Björkmätare. Dom fastna hur som helst på allt man hade på sig...

Sen tog vi höjd igen upp mot Snavvavagge, det går stig från Skårkistugan. Där uppe i dalen låg vi två nätter och gjorde en topptur på Låddåbakte, väl värt besväret vid bra väder! Ganska blockig terräng men väl värt mödan.

Sen gick vi vidare Snavvavagge ner mot Bielavallda och sneddade där över mot Bastavagge, lite besvärligt nerför i början men det är stig hela vägen och sen är det väldigt lättgånget.

Bastavagge va en härligt upplevelse, det är några vad att göra men inga som är direkt krångliga, just nu är det väldigt lite vatten i området så flödena va inte enorma, det är lätt att se att det kan rinna bra mycket mer vatten än vad det gjorde nu...

Vi gick ner till Rinim, och tvärtemot vad jag läst så funkade INTE teliamobilen där... jag hade ringt och rekat innan man inte beställt nån båt, utan fick då höra "det är bara att komma förbi" Vandrare vi mötte på vägen sa att Kummonens inte va hemma... vi gick dit och satte oss igår morse och tänkte att vi kan sitta där i två dar, kommer det ingen båt får vi väl gå... vid 09 kom Fru Kummonen ut och frågade om vi ville ha skjuts =) Tur för oss så va hon inte med på Kalvmärkning pga sjukdom, så hon körde oss ända ner till Tjåhke Sameviste för 500/pers. Därifrån är det va 23km vandring till Sitoälvsbron, 4hjulingsväg hela vägen. En ren transportsträcka som man säkert att beställa skjuts på men vi gick. Säkrast är att ringa och kolla så nån i familjen är hemma de dagarna man har tänkt att gå, är dom hemma så kör dom dig gärna över sjön. 0971-55571

Sen avsluta vi med ett fantastiskt bad i Sitoälven som faktiskt va riktigt skönt och inte alls så kallt som man kan tro.


Ha en trevlig vandring!

/Joel
 
Hej

Jag kom idag hem från en tur liknande den ni tänker er på.

Vi va ute i 8 dagar men hade inräknat 2-3 reservdagar till som dock inte behövdes. Vi parkerade vid Sitoälvsbron, därifrån är det 16km inte direkt upphetsande vandring in till Aktse där det finns en STF stuga med lite försäljning och självhushåll om man så önskar. 10km är ren skogsväg och sista 6km kan man åka båt eller så går man en liten skogstig fram till stugan. Där sov vi första natten, att tälta vid stugan kostar ingenting men vill man använda självhushållet får man betala 100kr tror jag det va.
Sen gick vi vidare, tältade en bit efter Skierffe, sen ska man se till att hålla höjd (vi fick erfara detta själva då vi kom rakt i slutet på ravinen vid Nammajjåhkå (tror jag att det var iaf) den måsta man vada högre upp. Sen fortsatte vi på höjd ända bort till Alep Vassjajågåjs där vi efter vadet sneddade ner i skogen mot stigen som leder till Skårkistugan. Folk vi mötte senare sa att man med fördel går i flodkanten nu när det är så lågt vatten. Skogen va ganska tät och det va larver överallt. Lite oklart vad för larver men ev. Björkmätare. Dom fastna hur som helst på allt man hade på sig...

Sen tog vi höjd igen upp mot Snavvavagge, det går stig från Skårkistugan. Där uppe i dalen låg vi två nätter och gjorde en topptur på Låddåbakte, väl värt besväret vid bra väder! Ganska blockig terräng men väl värt mödan.

Sen gick vi vidare Snavvavagge ner mot Bielavallda och sneddade där över mot Bastavagge, lite besvärligt nerför i början men det är stig hela vägen och sen är det väldigt lättgånget.

Bastavagge va en härligt upplevelse, det är några vad att göra men inga som är direkt krångliga, just nu är det väldigt lite vatten i området så flödena va inte enorma, det är lätt att se att det kan rinna bra mycket mer vatten än vad det gjorde nu...

Vi gick ner till Rinim, och tvärtemot vad jag läst så funkade INTE teliamobilen där... jag hade ringt och rekat innan man inte beställt nån båt, utan fick då höra "det är bara att komma förbi" Vandrare vi mötte på vägen sa att Kummonens inte va hemma... vi gick dit och satte oss igår morse och tänkte att vi kan sitta där i två dar, kommer det ingen båt får vi väl gå... vid 09 kom Fru Kummonen ut och frågade om vi ville ha skjuts =) Tur för oss så va hon inte med på Kalvmärkning pga sjukdom, så hon körde oss ända ner till Tjåhke Sameviste för 500/pers. Därifrån är det va 23km vandring till Sitoälvsbron, 4hjulingsväg hela vägen. En ren transportsträcka som man säkert att beställa skjuts på men vi gick. Säkrast är att ringa och kolla så nån i familjen är hemma de dagarna man har tänkt att gå, är dom hemma så kör dom dig gärna över sjön. 0971-55571

Sen avsluta vi med ett fantastiskt bad i Sitoälven som faktiskt va riktigt skönt och inte alls så kallt som man kan tro.


Ha en trevlig vandring!

/Joel

Du gjorde ganska exakt den turen vi tänkt gå! :) tror du man fixar den på 7 dagar, eller blir det bara väldigt stressigt?
mvh/ Olle
 
Utan topptur på Låddåbakte är det ju möjligt, men jag skulle helt klart föredra att planera in några reservdagar då man inte kan förutse väder eller skoskav eller dyl. Vi kom till bilen runt 17 sista dagen, ska man åka långt är det ju gränsfall...

Men det är en fin tur och pga höjden så undviker man myggen ganska bra, men slipper dom gör man inte =)


Lycka till!
 
Transporter i Sarek

Hej alla!

Ny här, första inlägget. Jag och en vän ska vandra i Sarek i augusti och vill gärna gå Rapadalen. Har tittat lite i Claes Grundstens Sarekbok och vad jag kan förstå kommer man inte längre med buss än till Saltoluokta resp Kvikkjokk. En tanke är att starta i Saltoluokta, vandra Kungsleden ner till Aktse, vika av in i Rapadalen och sen ner till Kvikkjokk. Har någon en uppfattning av hur många dagar det kan ta? Finns alternativa busstopp som ger en kortare vandring, med Rapadalen inkluderad?

/Fredrik
 
Ny här, första inlägget. Jag och en vän ska vandra i Sarek i augusti och vill gärna gå Rapadalen. Har tittat lite i Claes Grundstens Sarekbok och vad jag kan förstå kommer man inte längre med buss än till Saltoluokta resp Kvikkjokk. En tanke är att starta i Saltoluokta, vandra Kungsleden ner till Aktse, vika av in i Rapadalen och sen ner till Kvikkjokk. Har någon en uppfattning av hur många dagar det kan ta? Finns alternativa busstopp som ger en kortare vandring, med Rapadalen inkluderad?
Bussen som går förbi Saltoluokta fortsätter hela vägen till Ritsem, men det är nog svårt att få till en kortare sträcka som inkluderar nedre Rapadalen. Fast det beror ju på hur långt du hade tänkt gå i Rapadalen - om du vill hela vägen in till Bielavárásj så kanske det är kortare att fortsätta norrut ut via Suorva än att svänga söderut till Kvikkjokk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
fowwe Denna röra med GPS-koordinater Fjällvandring 15
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
Lissas Varför denna oro...? Fjällvandring 114
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37
driatic Runda Kårsatjåkka Fjällvandring 0
Morgan Runda Ålkatj Fjällvandring 4
emil.larsson.3910 Sarek - runda kanalberget? Fjällvandring 4
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.