Den värme/vikt-effektivaste dunjackan?

Med tanke på dunets minimala egenvikt är ju egentligen dunplagg inte den mest "lönsamma" delen av vår utrustning att leta viktbesparingar på; om man så byter till en hälften så tung jacka blir det inte många grams skillnad i absoluta tal. Och de få grammen man valt bort kunde ha värmt skönt...
Samma med oversized för så lätta plagg - vinsten i komfort, användbarhet och faktiskt värme (mer luft innanför jackan) blir stor jämfört med den lilla viktökningen.

Storlekar är ändå ett modedrivet kaos, och har man det minsta otypisk kropp är det bara att inse att prova är enda sättet. Och vem bryr sig om "fet & ful"...?
 
Med tanke på dunets minimala egenvikt är ju egentligen dunplagg inte den mest "lönsamma" delen av vår utrustning att leta viktbesparingar på; om man så byter till en hälften så tung jacka blir det inte många grams skillnad i absoluta tal. Och de få grammen man valt bort kunde ha värmt skönt...
Samma med oversized för så lätta plagg - vinsten i komfort, användbarhet och faktiskt värme (mer luft innanför jackan) blir stor jämfört med den lilla viktökningen.

Storlekar är ändå ett modedrivet kaos, och har man det minsta otypisk kropp är det bara att inse att prova är enda sättet. Och vem bryr sig om "fet & ful"...?
Men ändå, här verkar jag kunna spara in ett hekto och få mer dun - Ghost Whisperer på pappret.

Exakt, vem bryr sig, så varför gör de livet svårt för oss när de bara hade kunnat visa upp jackan i dess rätta passform och storlek, precis som de gör för männen. :mad:
 
Men ändå, här verkar jag kunna spara in ett hekto och få mer dun - Ghost Whisperer på pappret.
(...)
Är det stor skillnad på själva tygets tjocklek/vikt så blir det såklart ett större utslag. Jag tänkte på lägen när man tvekar mellan t ex de två Cumulusjackorna, dvs valet mellan olika mängd dunfyllning (och vid behov större storlek) för i övrigt rätt likartade modeller. Skulle ha varit tydligare med den outtalade förutsättningen.
 
Läser bland recensionerna här att väldigt många tycker Mountain Hardware Ghost Whisperer är för tight i armhålor och armar, i dammodellen..?
 
Jag kan inte uttala
Läser bland recensionerna här att väldigt många tycker Mountain Hardware Ghost Whisperer är för tight i armhålor och armar, i dammodellen..?
Jag kan inte uttala mig om dammodellen, och dessutom så har jag version 1 (de som säljs nu är version 2). Jo, min är lite konstigt skuren i armhålorna, stramar lite på något sätt. Det är dock inte något jag tänker på när jag använder den. Det som slog mig när jag tittar på dagens dammodell är hur kort den är. Min jacka är ungefär lika lång som ärmarna när de hänger rakt ner.
 
Jag kan inte uttala

Jag kan inte uttala mig om dammodellen, och dessutom så har jag version 1 (de som säljs nu är version 2). Jo, min är lite konstigt skuren i armhålorna, stramar lite på något sätt. Det är dock inte något jag tänker på när jag använder den. Det som slog mig när jag tittar på dagens dammodell är hur kort den är. Min jacka är ungefär lika lång som ärmarna när de hänger rakt ner.

Hmm jag är jättekänslig för kläder som sitter konstigt. Blir lite osäker på den. Bor på ort där det är webbköp som gäller så kan inte ut och prova heller.
 
Nu har jag fyndat en begagnad Mountain Hardwear Ghost Whisperer. Men alltså den är ju väääldigt tunn..?! Knappt att det är nån fyllning i den alls. Och ni som använder den är nöjda och tycker den gör jobbet..?

Det blir nog den gamla Hellnern som får följa med ändå, om det inte är väldigt varmt väder.
 
Vad ska man kunna förvänta sig av en jacka som väger 250 gram och innehåller kanske 80 gram dun?
I mina ögon näst intill ingenting.
Och är den dessutom begagnad och kanske lagrad i kompressionspåse, då är inte mycket isolering kvar.
 
Alltså, vad håller folk på med ? Betala 2k extra (i onödan) för att spara 150g ? Skärpning. Ni kan väl gå ned i vikt 300g istället ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.