Den ultimata vildmarks bilen

Har under många år kört med SAAB 95 (V4 kombi) Tack vare den stora hjuldiametern i kombination med det korta avståndet mellan hjulen är oljetråget väl skyddat. Under det platta underredet finns inget uthängande som kan fastna. Bilen har därför en god framkomlighetsförmåga och passar därför utmärkt som "vildmarksbil" till köra på dåliga eller obefintliga vägar/traktorstråk. Bagageutrymmet är väl tilltaget och rymmer flera stora ryggsäckar samt en pulka. Skidor, stavar och skaklar fästes på takräcket. Bagageutrymmet kan förlängas genom att fälla fram baksätet och dess ryggstöd men då får bara två pers. plats i bilen. I dag är min "Brummelisa" pensionerad som bruksbil men tas fram vid familjehögtider och vid någon veteranbilsträff på sommaren.
 

Bilagor

  • saab-95-l-v4-10 (1).jpg
    saab-95-l-v4-10 (1).jpg
    30.3 KB · Visningar: 1,837
Har under många år kört med SAAB 95 (V4 kombi) Tack vare den stora hjuldiametern i kombination med det korta avståndet mellan hjulen är oljetråget väl skyddat. Under det platta underredet finns inget uthängande som kan fastna. Bilen har därför en god framkomlighetsförmåga och passar därför utmärkt som "vildmarksbil" till köra på dåliga eller obefintliga vägar/traktorstråk. Bagageutrymmet är väl tilltaget och rymmer flera stora ryggsäckar samt en pulka. Skidor, stavar och skaklar fästes på takräcket.

Det lät som en reklamtext från 50-talet.

Tycker att för övrigt Undvall de facto har vunnit denna tråden. Min idol. Nu ska jag göra om det, i Thures 2CV.
 
För mig är den perfekta bilen en som snabbt och billigt tar mig och utrustningen till startpunkten.

Billig så att man kan fylla den med ved och inte vara rädd att äta under färd.
Låg förbrukning så att en weekend i Norge med klättring/skidåkning inte avskräcker.
Bra lastförmåga, beror av hur många kompisar man ska ha med och vilken aktivitet man ska ut på.
4WD är fördel, men man kommer rätt långt utan.
Dragkrok! För cyklar och båtar.
Bekväm att åka långt i, AC ett krav om man ska åka motorväg på sommaren.

Jag hade en gammal A6 quattro som uppfyllde allt utom förbrukning. Nu har jag en diesel Mondeo som har allt utom 4WD, men jag har hittills alltid löst det, även om den inte är helt optimal för alla väglag så är den i vart fall snål. En Sharan med diesel och 4wd kanske, dom är å andra sidan dyra och Haldex kostar att underhålla
 
land rover

Just Defendern är drömbilen min då jag skulle kunna köra överallt där jag vill köra och samtidgt kunna sova i bilen i vissa "nödsituationer", lasta mkt osv
Men alla vänner som jag pratat med som har en sådan rekommendera den inte. Går sönder för mkt, rosta redan som ny och liknande få jag höra hela tiden :(

cirka 70 procent av de landrover som tillverkats rullar fortfarande men underhåll av även dessa typer av bilar behövs.har själv ägt en Defender 90 och den fung bra även efter 24000 mil.
Skulle nog skaffa en äldre mod utan el fönsterhissar och annan elektronisk utrustning.
Alltså en ganska gammal bil av detta märke där man kan skruva själv även ute på fältet.
problemet blir att hitta en sådan bil tillräckligt bra i ram o kaross.Vi bor ju i norden och våra bilar
rostar antingen vi vill det eller ej.
M.V.H.
 
Köp på plats!

Det lät som en reklamtext från 50-talet.

Tycker att för övrigt Undvall de facto har vunnit denna tråden. Min idol. Nu ska jag göra om det, i Thures 2CV.

Hej och tackar!

Om man vill ut i stora världen är mitt andra lilla tipps = köp på plats!!! Efter den tidigare beskrivna tgb11-turen höll jag mig i skinnet i 7 HELA år och sen ruttnade jag på ekorrhjulet och gjorde en jorden-runt resa med en kompis istället.

Men den här gången hoppade vi över den allt annat än billiga approchen att skeppa ombyggda specialfordon kors och tvärs över världen. Faktum är ju att i de flesta länder är all form av terrängkörande förbjuden och man klarar sig bra med en vanlig skåpbil + en väl doserad gasfot. Så vi köpte (och sålde efteråt) bil på plats istället. Ett klart billigare men inte lika häftigt alternativ. Ett tipps bara är att först kolla upp vad som gäller, det är inte i alla länder och överallt som det funkar att komma med ett Svenskt körkort, köpa bil - försäkra den och ge sig iväg!!!

I USA bidde en Dodge Van, som vi inredde på samma sätt som tidigare, dvs med britsar + kök + kyl. Denna tog sig bland annat lååååångt in i den Kanadensiska vildmarken på deras allt annat än välskötta timmervägar - nemas problemas.

När vi korsade Australien bidde det en Toyota Hiace istället som även den inreddes. Den bilen gick vi till och med plus på!! Vi köpte den i Perth (där det är lite billigare) och sålde den i Sydney.

Det mer generella tippset om man vill göra liknande är köp av privatpersoner och låt det ta lite tid. Man lär sig "marknaden" efter ett par dagar och minskar risken för dåligt köp!

Mitt andra tipps efter att rest runt till många olika vildmarksdestinationer är ska man åka till ett ställe, välj norra Kanada + Alaska. Dessa områden är enligt min åsikt helt oslagbara när det gäller kombinationen fantastisk vildmark + lätttillgänglighet.

/ Stefan
 
Ja en vildmarksbil behöver inte vara något extremt för att ta sig ut på befintliga småvägar i sämre skick.
Svenska Allemansrätten tillåter inte terrängkörning. Men det vet väl alla, att fordon ska hållas på vägen.
Terrängkörningslag (1975:1313)
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
 
Ja en vildmarksbil behöver inte vara något extremt för att ta sig ut på befintliga småvägar i sämre skick.
Svenska Allemansrätten tillåter inte terrängkörning. Men det vet väl alla, att fordon ska hållas på vägen.
Terrängkörningslag (1975:1313)
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

Helt rätt, så det handlar ju mest om att kunna ta sig fram på oplogade vägar på vintern, och ta sig in och ut från "parkeringar" vid sidan av skogsvägar.

För mig är den perfekta bilen en som snabbt och billigt tar mig och utrustningen till startpunkten.

Billig så att man kan fylla den med ved och inte vara rädd att äta under färd.
Låg förbrukning så att en weekend i Norge med klättring/skidåkning inte avskräcker.
Bra lastförmåga, beror av hur många kompisar man ska ha med och vilken aktivitet man ska ut på.
4WD är fördel, men man kommer rätt långt utan.
Dragkrok! För cyklar och båtar.
Bekväm att åka långt i, AC ett krav om man ska åka motorväg på sommaren.

En beskrivning som gäller för mig också! 4WD är nog bra men måste jag välja vill jag nog hellre ha hög markfrigång.
Även om Defender är favoriten, så är den onödigt stor för mig. Har sneglat på Lada Niva, men med familj fungerar det inte. Nu är det Dacia Duster som är intressant. Idag kör jag Renault Megane som är lagom stor, så en kombi med lite högre markfrigång och kanske 4WD så skulle jag vara nöjd. Subaru Outback är snygg men dyr. Gamla Toyota Tercel hade ett bra koncept.
 
Isolering...

Hej ny här å tänkte presentera mitt fordons projekt och få lite synpunkter å tips.
Det hela började med införskaffande av en tgb 13 hel skåp alltså hytt å bakre utrymme sitter samman.
Jag har tillverka bastantare stötfångare fram å bak i 4 mm gods
Håller på att få till dubbel montage på de båda bakre axlarna.
Bilen invändigt har blivit helt rensas så skall komma i skede nu med vad det blir invändigt.
Så tips på gps med riktigt bra vildmarks kartor uppskattas

Efter att ha kört TGB 13 på landsväg vill jag påpeka att ljud (och värme) isolering av förarhytten är önskvärt. Om ni nu har rivit ut den lilla inredning som fanns så är det lätt att isolera bort en del av motor- och vägbullret. (Vi körde med hörselkåpor på men det blir ganska osocialt efter några mil)

Kul projekt förresten, du har inga bilder?
/M
 
Kan också tillägga att jag körde TGB 13 i lumpen och gillade den skarpt. Hade samma tankar då som TS men det stöp på ekonomi, brist på intresserade kompisar och teknisk förmåga. Men bilen har potential om man kan "stå ut med" att den inte går så fort. Vi fick upp vår i 90 vid några enstaka tillfällen, och då lät det rejält i hytten!

Lycka till med projektet!
 
Bättre...men långt ifrån bra....

Efter att ha kört TGB 13 på landsväg vill jag påpeka att ljud (och värme) isolering av förarhytten är önskvärt. Om ni nu har rivit ut den lilla inredning som fanns så är det lätt att isolera bort en del av motor- och vägbullret. (Vi körde med hörselkåpor på men det blir ganska osocialt efter några mil)

Kul projekt förresten, du har inga bilder?
/M

Som tidigare beskrivet "tokisolerade" vi vår tgb11 enligt alla konstens regler, både invändigt och mot motorn. Och värmen/kylan går att få bukt med, inget snack om saken. Men varken tgb 11 eller 13 kommer någonsin bli något annat än mycket bullriga, med mindre än att fyller hela bilen med isolering. Det blir bättre, men långt ifrån bra, tro mig! Även vi körde delvis med öronproppar + den inbyggda stereon på hög volym för att komma undan så att säga

Men då vi ändå är inne på området komfort....ta de där tortyrredskapen som militären kallar för stolar och släng dom så långt som möjligt! Vi köpte ett par trevliga stolar från Saab 9000 på skroten och monterade dit dom, där kan man snacka om skillnad!!

/ Stefan
 
Du inspirerar Stefan

Har du eller någon av dina kamrater skrivit mera utförligt om era äventyr i en form som är läsbar på www?

Thure
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.