Den ultimata vandringsstaven

Hej,

Har gått och klurat en del på den ultimata vandringsstaven och hur en sådan skulle kunna se ut. Jag har sedan en tid en av de där teleskopiska stavarna, men tycker att den är för klent gjort och alldeles för kort vid vadning.

Tankarna har gått i följande banor:

- Fullt utdragen (med marginal inuti) bör längden vara ca 2 meter. Då är den tillräckligt lång för att känna sig för och få ett ordentligt stöd vid vadning.

- Dubben bör vara av någon standardtyp och utbytbar. Bildubb eller lastbilsdubb, kanske? Som bottnar i ett svarvat rf ändstycke och låses från sidan med en insexskruv?

- Min egen (köpta) teleskopstav låses genom vridning. Denna vridning får en lös plastcylinder som i ena änden är invändigt koniskt och delad att glida längs en fast skruv och mot en utvändig kona, vilket pressar cylindern mot det större rörets insida. Antar att de flesta fungerar på detta sätt och man skulle kunna göra en liknande lösning själv. Nylon vore ett bra material, men hur fästa skruven & hankonan säkert i det nedre röret?

- Handtag och rem liknande de som finns på köpstavar, och sedan vävband av samma typ som man använder på träningscykelstyren från handtaget och ca 50 cm ned på det övre röret.

Idéer, tips, kommentarer?

/Mats
 
Whippet Trek

Black Diamond's tillsats till stavar, Whippet Trek, som gör staven till en enklare snö/isyxa verkar lite innovativt:
http://www.bdel.com/gear/rock/whippet_trek.php

Men, eftersom den väger ganska mycket, är dyr och troligen inte lika hållbar som en riktig alpinyxa kommer nog inte jag att köpa någon i alla fall. Kul idé, dock.

/Lars
 

avslutad210712

Gäst
Den ultimata vandringsstaven är den man inte glömmer hemma som jag gjorde vid sista vandringen och insåg tre mil före abisko........
 
Funderingar

eyck; sa:
- Dubben bör vara av någon standardtyp och utbytbar. Bildubb eller lastbilsdubb, kanske? Som bottnar i ett svarvat rf ändstycke och låses från sidan med en insexskruv?

Insexskruv kräver insexnyckel. Det har inte jag med mig i skogen, om man nu skulle vilja byta där. Bättre om man kan göra det med en multitång. Men, vem byter dubb mitt under turen....

låses genom vridning...

Jag tror att det är enklare att fixa sån låsning som är på t.ex Black Diamond stavar, liknande snabblås för cykelsadel.
 
För att få staven stadig skulle man kanske ha dubbel låsning, en sån där i änden på det inre röret, och sen en "kläm-muff" på det yttre röret som klämmer runt det inre. Annars får man ju ett visst glapp där det inre röret går ut ur det yttre.

Sen undrar jag om det är rimligt att bygga själv, det finns dussintals olika modeller av teleskopskaft för målning och liknande som kan användas. De finns i både stål och aluminium. (Fast helst skulle man kanske ha rör av titan eller kolfiber?)
 
På faderns förslag, så provde jag i år att använda ett 1800 mm långt kvastskaft som vandringsstav. Perfekt! 20 spänn, lätt och man kan lägga mycket vikt på den vid vadning.

Rekommenderas! (Även om en och annan same skrattade gott...)

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Rekommenderas! (Även om en och annan same skrattade gott...)
/Håkan

Har en ca 1801 mm lång trästav. Någon påstod att den var av Asp (eller var det Ask), jag å trä vet ni :) ). Den har hängt med i säkert 10 år nu. Ingen same har skrattat åt mig. Däremot får man en och annan kommentar från alla stavgångare som mot bättre vetande blev övertalade på Stadium o dyl att man måste ha sig ett par skidstavar om man skall gå i fjällen.

JAG skrattar gott åt alla moderiktiga stavgångsfjollor och deras skidstavar. Totalt oanvändbara för en stenget i stenskravlet, går inte att njutbart luta sig mot, nervöst tveksamma vid jokkar.

Enda anledningen till stavgång i fjällen är om man har dåliga leder/höfter eller är kraftigt överviktig och behöver minska på belastningen på höfter, knän osv. Dvs samma orsaker varför stavgång för en del är en riktigt bra motionsform hemmavid. Man ökar visst energiförbrukningen med ca 40%. Kan någon förklara vad detta innebär när man går i fjällen?????

Har jag startat något nu? :)

Mvh
Peter P.
 
Nix. Du har nog inte startat nåt...

Jag sällar mig till kvastskaftsgänget.
Billigt,bra och framförallt hållbart när man lägger lite tyngd på den vid vad.
 
Japp!

Visst har Du startat nåt.......
Jag gillar mina två Leki-stavar väldigt mycket. Har haft dem i minst tio år, i början använde jag endast en.
Med ålderns rätt (58) tar jag mig nu friheten att använda båda. Ett utmärkt hjälpmedel i de flesta fall för min del. Ingen same som synligt garvat ännu!
Fler åsikter???
 
pal2; sa:
Dvs samma orsaker varför stavgång för en del är en riktigt bra motionsform hemmavid. Man ökar visst energiförbrukningen med ca 40%. Kan någon förklara vad detta innebär när man går i fjällen?????

Det där med energiförbrukningen beror ju helt på hur man använder stavarna. När man går med packning använder man dem ju inte alls på samma sätt som när man går stavgång.

Andra sätt att öka energiförbrukningen vid t.ex. löpning är ju tyngder runt vristerna och hantlar i händerna. Jämför det med ett par kängor och en 20 kg ryggsäck så tror jag inte det där stavarna ger 40% ökning längre:) Möjligen ger de samma ökning i kcal, men eftersom man under vandring bränner betydligt mer än vid stavgång så blir det mindre procentuellt.

Och så använder man dem ju som sagt var annorlunda. Man har ju inte på långa vägar samma tempo i armrörelserna vid vandring som vid stavgång.
 
Inför Sarektrippen i juli köpte jag ett kvastskaft för 20 (eller var det 40?) kr på ÖB. Denna kom dock inte till användning då jag och min tjej till slut fick tag på det vi sökte, dvs bambustavar. 6st (i bunt) 2m långa inhandlades för 60 kr (har jag för mig, ingen större kostnad i alla fall). Stavarna sågades sedan av till behändig längd.

Jag trodde de skulle splittras mer nedtill, men de höll förvånansvärt bra.

Förresten, någon som vill köpa ett kvastskaft? 15 kr, någon? :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.