Den ultimata, hållbara, vandringslågskon, finns den?

Tack för tipset! Det där låter ju lovande. Om de håller i två säsonger till verkar det ju riktigt bra. Alpterrängen kan ju vara lite mer stenig än svenska fjäll. Priset var ju bra också.
 
På rea - men men tyvärr med GTX

Det lättaste som jag använt som pallat flera säsonger (har gått minst 100 mil i dem vandring, men även använt dem till vardags när jag är på landet och så) är Salomon Terralow GTX

sal_terralow_gtx_w_529.jpg


De väger 724 gram i storlek 8.5(US) och det är cirka 40% av vikten på mina kängor så kändes som en bra förbättring. De tål rätt mycket vatten och greppet på dem är underbart bra.

Finns på rea för 700kr såg jag. Synd att det är Gore-Tex i dom. Då går de bort för mig. För varmt och lär inte torka i första taget efter ett vad.
 
De slags skor som efterfràgas av TS och Fjáderlätt är av den art att de automatiskt slits ut fortare án skor av mer stadig, "tung" och hàllbar karaktär. Làt oss se:

1: Förslitning av ovandelen sker dels genom kontakt med terrángen och dels vid varje flexande steg (i sjálva flex-punkten)

1.1: FL vill ha váldigt flexande (ej styva) skor --> större risk för förslitning i flexpunkterna
1.2 FL vill ha skor utan mellansula samt med tyg hela vägen ned till sulan --> Skorna/tyget kommer nármare marken--> större risk för förslitning genom abrasion och/eller stick frân objekt pà marken (stenar, buskar etc)
Jo, men med 100g extra per sko skulle man kanske kunna få till en schysst gummikant i nederkanten. Att sådana skor skulle hålla lika länge som t ex Lundhagskängor tror jag inte heller, men kanske kan man iallafall komma upp i en nivå som känns acceptabel.

2: Lätta och dránerande syntet-material/ mesher har lágre resistans mot förslitning än láder, gummi, tätvávda tyger typ Cordura och liknande "tunga" och ej av like effektiv drenerande karaktär.
För mig är nog mesh inte det viktigaste heller, bara det finns något som gör att skon torkar snabbt. Öljetter har jag sett på en del skor.
 
Inför sommarsäsongen köpte jag ett par skor av märket Patagonia, modell M Finn. Jag tyckte de var väldigt sköna och satt bra på mina fötter. Jag testade samtidigt vid köptillfället Salomon XA Pro 3D. Jag hade lite svårt att bestämma vilka skor jag skulle köpa. Mina fötter föredrog Finn-modellen så det fick bli Finn. Priset var också attraktivt, blott 899 kr gentemot Salomon på ca 1200-1500 kr beroende med/utan goretex.

Den där såg ju riktigt trevlig ut. Var kan man köpa prova den i Stockholmstrakten? Den där gummilisten ser ju bra ut och vikten/priset/miljötänket känns ju helrätt.
Hur snabbt torkar den?
 
Hrm, jag brukar läsa lite på BackpackingLight och nånstans där läste jag att vissa skor håller bara 60 mil innan det är dags att byta...Tror det var märket Inov8. I vissa fall kanske 80 mil men sen är det stopp... Precis som Camisco skriver, om man ute i många dagar per säsong, då slits skorna snabbt. Sedan beroende på terrängen.

60 mil! Jag gick 42 dar i somras. Försiktigt räknat, 15 km om dan, skulle det bli 63 mil.
Jag hade mina Keenkängor (< 1.1 kg) 35 dagar, säg, 50 mil då. Sulan håller länge än.
7 av dagarna hade jag min Meindl (lika tunga) som jag slängde vid hemkomsten, fast de knappast var utslitna, bara allmänt sjaskiga.
De hade då gått 54 dagar, alltså (minst) 80 mil. De gick för mycket i blöt terräng,
11 dar i Skottland bl a, för att det skulle vara bra. Det är det viktigaste skälet att
jag är nyfiken på hur låga skor fungerar i fjällen.

Man vill framförallt inte att dojorna ska paja under en tur så jag är nyfiken på vad problemet i allmänhet är, med riktigt lätta skor, att sulan slits ut eller att ovansidan släpper?


I ngt annat inlägg förknippades Alperna med sten. Nog finns det det, men knappast i samma utsträckning som i fjällen. De stora skillnaderna, ur skosynpunkt, är a) det är iallmänhet
torrare i Alperna b) det är i allmänhet brantare
i Alperna; speciellt långa nedstigningar frestar hårt på dojorna.
 
Den där såg ju riktigt trevlig ut. Var kan man köpa prova den i Stockholmstrakten? Den där gummilisten ser ju bra ut och vikten/priset/miljötänket känns ju helrätt.
Hur snabbt torkar den?

Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tog för skorna att torka. Det har varit få tillfällen då skorna var blöta. Men senaste turen på Skåneleden jag var ute och använde skorna, då var det mer fuktigt. Då blev skorna lite våta när jag gick genom buskarna och blockstenar var hala. Men jag upplevde dem inte så jobbigt eller kallt under vandringen.

I franska Alperna var det väldigt varmt varje dag. Det blir ju varmt i skorna, men det fungerade bra i tre veckor. Det är ju lätt att ta av sig skorna och lufta dem under raster. Skorna torkade ju under natten så de var relativt torra nästa dag. Jag kommer definitivt att använda dem igen till nästa års tur i Alperna.

Trots jag bor i Malmö köpte jag skorna i Stockholm. Det finns ingen riktigt bra friluftsbutik här i Malmö. Get Out har äntligen öppnat sin butik, Säck, på Dockan i Malmö. Nu fattas bara Addnature så att det kan bli bättre konkurrens och utbud än vad som är idag i Malmö. Skorna köpte jag på Addnature och det var en försäljare där som tipsade mig om Finn-modellen. Tyvärr finns få storlek (iaf min storlek 43) kvar och är slut hos tillverkaren för den här säsongen. Jag tror det kommer igen nästa år, när det är dags för sommarsäsong. Det finns flera varianter av Finn som är lite kraftigare som Huckleberry och Karakoram.

Jo, gummiskyddet runt skorna höll förvånandsvärt under alpturen. Fast jag kollade nyss på Finn-skorna, ser att en liten bit har lossnat och jag tror det går att limma med superlim eller liknande. När jag använde TNF Prophecy och Icebug Gripmaster i Pyrenéerna lossnade delar av tåskyddet. De höll inte mot alpterrängen riktigt. Dessutom är de sydda också vilket innebär att sömmen blir dess svaga punkt.
 
60 mil! Jag gick 42 dar i somras. Försiktigt räknat, 15 km om dan, skulle det bli 63 mil.
Jag hade mina Keenkängor (< 1.1 kg) 35 dagar, säg, 50 mil då. Sulan håller länge än.
7 av dagarna hade jag min Meindl (lika tunga) som jag slängde vid hemkomsten, fast de knappast var utslitna, bara allmänt sjaskiga.
De hade då gått 54 dagar, alltså (minst) 80 mil. De gick för mycket i blöt terräng,
11 dar i Skottland bl a, för att det skulle vara bra. Det är det viktigaste skälet att
jag är nyfiken på hur låga skor fungerar i fjällen.

Man vill framförallt inte att dojorna ska paja under en tur så jag är nyfiken på vad problemet i allmänhet är, med riktigt lätta skor, att sulan slits ut eller att ovansidan släpper?


I ngt annat inlägg förknippades Alperna med sten. Nog finns det det, men knappast i samma utsträckning som i fjällen. De stora skillnaderna, ur skosynpunkt, är a) det är iallmänhet
torrare i Alperna b) det är i allmänhet brantare
i Alperna; speciellt långa nedstigningar frestar hårt på dojorna.

Jag har provat några Keen-modeller men de har breda läst vilket passar inte mina fötter som är smalare (eller normala?). Det är synd för de ser hållbara ut. Även Haglöfs-skorna har breda läst. Dessutom är det svårt att dra upp snören på båda Haglöfs och Keen för att de ska sitta bra på mina fötter.

De generella problemen hos lätta dojor är att det finns för många detaljer på tex ovansidan som gör dess svaga punkt. Se bara på tex TNF Prophecy, Hedgehog och Icebug Gripmaster som jag har använt, att delar av dem lossnade under mina turer. Mina Scarpa SL (klassiska läderkängor) har få detaljer och är helskurna vilket gör att de håller mycket länge. Patagonia Finn har mycket färre detaljer än de ovannämnda och håller därför bättre. Möjligtvis bättre sydda och mindre tekniska detaljer. Se också på Inov8, de är relativt enkla gjorda också varför kan vara en förklaring till att de håller bättre.
 
Lite skoporrbilder

När jag ändå skulle fotografera del av min friluftsutrustning till annonser, passade jag på att ta bilder på min Patagonia Finn.

Här är ett par bilder:

P Finn 1.JPG

Så här ser de ut efter ett antal mil....

P Finn 2.JPG

Yttersulor: TNF Hedgehog/Prophecy, (använda) Finn, ny Finn.

Vill ni se ännu flera bilder och dessutom extremt detaljerade, så kolla på mitt Dropbox-galleri: LÄNK.

/J
 
Vad gäller inov-8:s hållbarhet:

Köpte ett par sådana (Roclite 315 tror jag de heter) förra sommaren för att jag skulle till Nepal och vandra under hösten. De höll utan problem hela tiden (fyra månader i himalaya, varav ~40 dagar aktiv vandring och resten bara turistande, men jag hade på mig skorna varje dag iaf). Nu, när jag använt skorna här hemma också i vardagssammanhang har sulorna helt klart börjat slitas ned ordentligt. Dock har tyget hållit bra trots mycket användning. Dock luktar de ganska illa, var ett tag sen jag tvättade dem nu...

Men nu är jag mer sugen på fivefingers och helt barfota så småningom. Fötterna är ju ändå det hållbaraste, börjar inte lukta, torkar snabbt och lagar sig själva över tid!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alven Den ultimata lättpackarbyxan? Lättpackning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.