Den perfekta frukosten

Varför ska man inte äta för mycket chia? Innehåller det nåt konstigt? Inte för att jag tror jag kommer att prova det, bara kostintresserad.
 
Tbax t TS-ämne :).
Som 4-barnsförälder på tur är två saker viktiga vid matdags: 1) tid, och 2) vikt.
1) Jag vill inte greja i en evighet för att frukosten ska bli klar och jag vill inte diska lika länge.
2) 5 portioner 5 ggr (frukost, mellanmål, middag, mellanmål, kvällsmat) om dagen drar lätt iväg i vikt. Torrvaror och frystorkat är a och o samtidigt som jag inte får trumma på näringsintaget då jag upptäckt att detta är mycket viktigare än att fylla magen med skräp.

All mat förbereder jag hemma; klurar ut recept o smak, blandar, portionerar.

Frukost blir således egenblandad müsli med dinkelflingor, sötning- o sockerfri crunchy, kokosflingor, linfrö, pumpafrö, solrosfrö, jordnötter, torkad frukt, bananchips, frystorkade bär.
Detta portioneras i påsar, vari jag har pulvermjölk samt 1 msk av två av något (en grönsak och en frukt) av dessa pulver: rödbeta, morot, äpple, tranbär, svarta vinbär, blåbär, jordgubb, hallon.

Vid sidan blir det fiber- och proteinrik knäcke som jag köper (lathet) eller bakar själv. 20% fiber och 10-20% protein. Pålägget är hemmagjord nutella på hasselnöt och linfrö (linfrö innehåller höga halter av Omega-3). Sötar nutellan med dadlar istället för raffinerat socker (tror min nutella innehåller 10% sockerarter medan i butik är det över 50% - wtf!!).

Är det en base-camp tur äter vi i papptallrikar o dricker ur plastmuggar för att slippa diska. (våga inte klaga på att det är extra skräp då jag inte har behövt tömma min soptunna hemma på 8 månader - kompenserar med råge). Är det vandringstur så delar barnen tallrikar för att slippa disk - sporkar slickas rena.
 
1 Felet du gör är att du skriver "man" när du borde skriva "jag". Själv bränner jag samma eller mindre mängd energi under en vandring jämfört med vardagen.
Ok, jag formulerar om mig: 95% av alla människor förbränner mer energi på en vandring än till vardags. Som jag skrev finns det flera trådar på forumet om hur mycket folk går ner i vikt på vandring.

Du gör ju själv exakt samma fel: Du säger åt kontorsarbetare på vandring att äta på samma sätt som du själv äter.
 
Ok, jag formulerar om mig: 95% av alla människor förbränner mer energi på en vandring än till vardags. Som jag skrev finns det flera trådar på forumet om hur mycket folk går ner i vikt på vandring.

Du gör ju själv exakt samma fel: Du säger åt kontorsarbetare på vandring att äta på samma sätt som du själv äter.

Gör jag?
..............
 
Tbax t TS-ämne :).
Som 4-barnsförälder på tur är två saker viktiga vid matdags: 1) tid, och 2) vikt.
1) Jag vill inte greja i en evighet för att frukosten ska bli klar och jag vill inte diska lika länge.
2) 5 portioner 5 ggr (frukost, mellanmål, middag, mellanmål, kvällsmat) om dagen drar lätt iväg i vikt. Torrvaror och frystorkat är a och o samtidigt som jag inte får trumma på näringsintaget då jag upptäckt att detta är mycket viktigare än att fylla magen med skräp.

All mat förbereder jag hemma; klurar ut recept o smak, blandar, portionerar.

Frukost blir således egenblandad müsli med dinkelflingor, sötning- o sockerfri crunchy, kokosflingor, linfrö, pumpafrö, solrosfrö, jordnötter, torkad frukt, bananchips, frystorkade bär.
Detta portioneras i påsar, vari jag har pulvermjölk samt 1 msk av två av något (en grönsak och en frukt) av dessa pulver: rödbeta, morot, äpple, tranbär, svarta vinbär, blåbär, jordgubb, hallon.

Vid sidan blir det fiber- och proteinrik knäcke som jag köper (lathet) eller bakar själv. 20% fiber och 10-20% protein. Pålägget är hemmagjord nutella på hasselnöt och linfrö (linfrö innehåller höga halter av Omega-3). Sötar nutellan med dadlar istället för raffinerat socker (tror min nutella innehåller 10% sockerarter medan i butik är det över 50% - wtf!!).

Är det en base-camp tur äter vi i papptallrikar o dricker ur plastmuggar för att slippa diska. (våga inte klaga på att det är extra skräp då jag inte har behövt tömma min soptunna hemma på 8 månader - kompenserar med råge). Är det vandringstur så delar barnen tallrikar för att slippa disk - sporkar slickas rena.

Jisses vilket jobb du lägger ner. Dina barn slipper verkligen mycket skit.
Den köpta nutellan innehåller inte bara socker, den innehåller en hel del härdat fett också. Tror inte det är mer än 13% hasselnötter i den. Jag brukar också göra egen men hoppar över linfröna. Man skulle väl inte äta annat än hela linfrön för att dom innehåller något mindre hälsosamt ämne?
 
Du mixar väl inte linfröna med nötterna? Gör du inte det undviker man ju inte bara cyanidbildning utan man får inte heller i sig omega-3. Om du mixar så omega-3 blir tillgängligt så kan människan ändå bara omvandla en liten del av den typ linfrö innehåller till den typ vi kan tillgodogöra oss. Linfrö är bull, hajpat av hälsokostbranchen. Om man inte lider av trög mage, då kan det nog funka. ;)
 
Det är inte cyaniden i linfröna som är problemet, även om sensationalisterna/alarmisterna nu hävdar det - deras zombieapokalyps. Cyaniden är så liten att den i stort är obetydligt farlig för människan. Hade d varit allvarligt skulle vi betydligt oftare läst om folk som blev spontant cyanidförgiftade runtom i världen.
 
O varför oroa sig över en direkt fara mer än cancern man får av att äta kött varje dag? Det är inga som bryr sig om barnen när de sätter sig i fossilbilarna, som spyr ut cancerframkallande ämnen, o kör omkring i - ofta med barnen i ;-).
 
Linfrön innehåller inte cyanid. Det bildas i kroppen från de glykosider som fröna innehåller.

Vadå oroa sig? Antar att Kogoyo tillsätter linfrön för att hen hoppas att de tillför något nyttigt, inte för att hen tycker det är gott. Hen nämner omega-3. Den kan man alltså bara få i sig om man krossar fröna och även då är det bara några procent som omvandlas från den kortkejjiga formen som linfrö och de flesta andra vegetabilier innehåller till den långkedjiga som vi kan använda. Det är alltså meningslöst med linfrö ur nyttighetssynpunkt. Utom om man är förstoppad då. Så varför ta risken med vätecyaniden?

Det var det jag menade med att hälsokostbranchen hajpat linfrö/linfröolja. Det säljs ju med motiveringen att det kan ersätta fisk/fiskolja för omega-3. Det är lögn.
 
Att bära tyngre för att orkar mer tycker jag är kontraproduktivt. Och med tyngre syftar jag här på mat i stora lass. Lätta på lasten så behöver man inte lika mycket mat. Smartare att käka "långsamt" käk som inte brinner upp på en gång, så man slipper slänga i sig mer hela tiden. Långsam mat gör en mer uthållig och seg.

De snabbaste kolhydraterna kan man spara till man behöver en boost, men att boosta hela dagen och hela turen känns inte bra.
 
Linfrön innehåller inte cyanid. Det bildas i kroppen från de glykosider som fröna innehåller.

Vadå oroa sig? Antar att Kogoyo tillsätter linfrön för att hen hoppas att de tillför något nyttigt, inte för att hen tycker det är gott. Hen nämner omega-3. Den kan man alltså bara få i sig om man krossar fröna och även då är det bara några procent som omvandlas från den kortkejjiga formen som linfrö och de flesta andra vegetabilier innehåller till den långkedjiga som vi kan använda. Det är alltså meningslöst med linfrö ur nyttighetssynpunkt. Utom om man är förstoppad då. Så varför ta risken med vätecyaniden?

Det var det jag menade med att hälsokostbranchen hajpat linfrö/linfröolja. Det säljs ju med motiveringen att det kan ersätta fisk/fiskolja för omega-3. Det är lögn.

Jag förstår din poäng, och du kan samtidigt inte veta och således inte anta att jag fått infon från marknadsföring. Vilket jag inte har. Linfrön är ett "känsligt" ämne, uppenbarligen. Jag använder bara info, för egen del, som jag får från vetenskap och inte marknadsföring. Men det är jag och kan inte stå för alla. Och det är svårt det där med vetenskapliga artiklar för lika många artiklar som talar för en viss ståndpunkt finns det artiklar som talar emot. Man kanske ska länka till källan när man håller på som vi gör (du, jag o andra här på utsidan)...men vinner eller förlorar man nåt på d :)?
Men det du säger är inte helt o hållet sant - sanning med modifikation. Du väljer att lägga fram det på det sättet: att kroppen inte kan tillgodogöra sig omega-3 fettet i linfrön. Och det är sant, men bara om man har brist på vissa andra ämnen som gör att kroppen inte kan tillgodogöra sig det (egentligen handlar det om att konvertera ALA till EPA och DHA). Den informationen missar du att beskriva helt o hållet.
Och skulle man ha brist på dessa ämnen så kan intaget av linfrön bli direkt hälsovådligt. Den näringsbristen kan man nog ha om man inte äter en väldigt varierad kost eller råkar vara sjuk på andra sätt som gör att man inte kan få i sig den nödvändiga variationen.
 
Jag menade inte att du personligen gått på någon reklam.Är nog mest irriterad på hur oljan marknadsförs. Du äter ju dessutom fröna.Vände mig mer till andra som läser och kanske ser reklamen sen. Visst skrev jag om konverteringen, men jag valde att prata om långkedjiga och korkedjiga fettsyror efersom alla kanske inte är insatta i vad de heter.

Jag vet att vissa menar att vi visst kan omvandla ALA. Men min uppfattning är att det är betydligt fler som menar att vi gör det väldigt ineffektivt.

Som så mycket annat är det svårt att veta vad man ska tro på. Har själv tagit omega-3-tillskott förr, men slutade då jag satt mig och räknade och insåg hur lite fisk men behöver äta för att få i sig motsvarande mängd. Och då blir man ju lite mätt också. ;-)

Hur som känns det väl mer safe att ta något alla är överens om funkar. Vill man inte köra fisk/fiskolja finns ju de där algpreparaten som också innehåller rätt fettsyror. Och faktum kvarstår, vill man åt omega-3 ur linfrö måste man krossa dem.

Igen, det var inte meningen att angripa din frulle. Förlåt om det framstod så. Jag tänkte som sagt mer på de som läser.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...