Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan

-Patric-; sa:
gundj; sa:
Gunnar A, nix, jag har inte någon länk.
Jag fick kläderna demonstrerade för mig och några fler räddningshundförare och ska få mer info via epost.
Förhoppningsvis dyker det upp snart.
Kläderna gjorde ett mycket bra intryck.
Jag återkommer när mer info har dykt upp.

Det e troligtvis Taiga som gör dom..

Nej, firman hette Kubik eller något liknande.
/ G
 
[ [/QUOTE]

mmm... kolla Klättermusen NUNATAK ANORAK, farligt nära en optimal jacka.. Tydligen så gör även Taiga en tuff militärjacka med membran som skall vara flamsäker, dock inte till civilt bruk..

[/QUOTE]

Mmmm... Nunataken verkar vara rätt bra. Enda nackdelen, förutom priset, med den och med min älskade Gleipnerjacka (som tragiskt nog inte längre tillverkas f.ö.) är väl att Klättermusens uppgifter om regntålighet stämmer dåligt med mina egna erfarenheter.

Anders
 
Nordesjö; sa:
Exakt precis på pricken min tanke när jag läste testet.
"Undrar om de vet att det är samma membran i Everest-jackorna som i Bergans och Bask som är minst tusen spänn dyrare?"

De testar obskyra jackor som ingen utanför storstan kan få tag på, men skiter i klart vettiga produkter som finns i varenda småstad...

Det är inte ofta de testar produkter från icke-premium-tillverkare.

Dags att skriva insändare? Tipsa Sverker?

Tja vad vet jag, men som en av de viktigare informationskanalerna om uteliv i Sverige tycker jag att den kunde vara lite konsumentvänligare. Jag menar, blaskan är ju en kompromiss: Alla aktiviteter från flugfiske eller semestercykling med familjen till extrema Himalayaklättringar ska få rum. Målgruppen är väl därför ganska vid (om man jämför med blaskor för bara en aktivitet såsom Bergsport eller Kadens exempelvis). Man måste ju välja, ska man sikta på det extrema / snäva eller det allmängiltiga / folkliga / vida. På något vis återspeglar just testerna en betydligt snävare / extremare form av uteliv än vad reportagen oftast gör, tycker jag. En svår balansgång förvisso, men NÅGON billigare jacka kunde väl ha varit med??? Det finns ju trots allt sådana.

Tycker f.ö. att också deras "långfärdsskridskopaket" för nybörjare, helgåkare och experter gick i samma linje. Man BEHÖVER inte slänga ut 5000:- för att ta sig ut på en plogad, väl befolkad bana i Storstockholm. Såväl pjäxor som skridskor kan man köpa begagnat för kanske en tusenlapp totalt. Resten skrapar man ihop från garderoben.

/ G
 
Nordesjö; sa:
De testar obskyra jackor som ingen utanför storstan kan få tag på, men skiter i klart vettiga produkter som finns i varenda småstad...

Är det någon som har sett Salewa-jackan? Eller ens en bild på den någon annanstans? Googlar man på "salewa efficiency" får man inga träffar och den verkar inte finns med på Salewas webbplats.

/Klas
 
Patric, finns det inte en massa jackor med 65/35-yttertyg och diffusionsmembran? Eller är det en plaggtyp som vi (du) redan avfärdat? [/QUOTE]


Typ brittiska Arktis, Smock? Stora fickor och rejäl jacka. Dock lite för mycket combatstil för min smak, men den finns i en civil, sk "journalist versionen" svart med blåa lock över fickorna.

http://www.arktisltd.co.uk/journalist/outer_jackets.htm
 
-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:
Patric, finns det inte en massa jackor med 65/35-yttertyg och diffusionsmembran? Eller är det en plaggtyp som vi (du) redan avfärdat?

jooo.. det finns en del jaktkläder med den kombinationen, den e inte helt fel...

Problemet (om jag nu ska kritisera min egen idé) är att den typen av jackor ofta har "z-liner" - löst hängande, membran mellan inner- och yttertyg. Det torde sänka effektiviteten en smula (och kyla en del) när spalten mellan yttertyg och membran låser en massa vatten.
 
Finns ju jackor med Polyester/bomull på utsidan och med någon typ av liner, sen kan man ju alltid köpa linern löst och använda sig av en polyester/bomull jacka över.

Kolla in fjällräven forest kollektion, arktis och anda engelska smockar som finns i flera olika utföranden och färger.
 
om vi drar det till dess spets.. om bajset träffade fläkten och ni hamnade i en överlevnadssituation, vilken jacka skulle ni vilja ha med då?


(fortfarande helt utan aning)
 
-Patric-; sa:
om vi drar det till dess spets.. om bajset träffade fläkten och ni hamnade i en överlevnadssituation, vilken jacka skulle ni vilja ha med då?


(fortfarande helt utan aning)
Jag behöver också en ny jacka. Om TNF:s Cloud Peak jacka i Taslan fanns med bättre huva skulle jag ta den, dvs. om den nu inte var utgången. I brist på den skulle jag ta Norrönas Dovre jacka:

3503_mellom.jpg


Jackan täcker rumpan, har bra ventilation, styv tråd i skärmen. Har brallorna, vilkas tyg i alla fall verkar hyfsat tåligt även mot glödsprätt, och snart har jag jackan:) Men den är ju norsk..;)

Raskesven
 
Men tämjaren, man kanske inte känner för att glida omkring som en brittisk soldat bara för att man som jag gillar naturfärgat, däribland grönt;)

Raskesven
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.