Den eviga frågan - vilka kängor?

Jag ska prova på vandring som tillägg till fisket som jag lägger en hel del tid på.
Dock vet jag inte hur hooked jag kommer bli vid vandring, så jag vill inte lägga alltför mycket pengar på det i början.
Jag skulle behöva ett par sjyssta vandringskängor och det finns ju hur mycket som helst att lägga pengarna på, men jag söker efter prisvärda för en nybörjare.
Jag är ca 185 och väger runt 110 kg och har rätt breda fötter. Typ 42-43 i storlek på jobbskorna.
Jag är ute efter ett par kängor i skinn, gärna militärkängor. Dock vill jag kunna trampa ner i en djupare pöl utan att bli blöt om fötterna. Dvs att foten doppas men inte benet. Kravet är att det är gummisula, helst då rågummi, men det kanske inte används längre?
Min budget på detta är max 1500, men gärna mindre om det går.
Blir jag hooked på vandring så lägger jag dock gärna mer på ett par riktiga märkeskängor.

Vad har ni för tips att ge?

Gillar man militära kängor i läder finns det en massa bra överskott att få tag i, och då räcker din budget ganska bra. Själv gillar jag finska Varusteleka och har köpt grejer därifrån - bl.a. kängor. Jag gillar själv Haix och köpte genom Varusteleka "Haix DMS" som sades vara "used but in serviceable condition". Just mitt par var "used" så tillvida att någon tüsk beväring märkt insidan av plösen på dem med en tushpenna, men de var i princip helt oanvända.

Det här är sedan kängor jag använt _mycket_ - med bitvis tung packning och långa sträckor (jag har använt dem både civilt och i "tjänst" inom hemvärnet). En - för mig - väldigt bra (och synnerligen prisvärd) känga.

De har givetvis andra modeller, bl.a. den finska jalas-kängan, 90-kängan från Sievi och den norska kängan som tidigare tipsats om.

Hoppas du hittar något som du gillar.
 
Tack för alla svar!
Som jag trodde så var det inte en enkel fråga. Jag har snöat in en del på m90-kängan alt "nato-kängan".
Tanken är att kunna gå i alla väder, och kanske även kunna trampa ner i nån pöl nånstans i värsta fall.
Jag har idag två par Security-kängor som jag använder i mitt ena jobb som ordningsvakt, och ett par Vinterkängor från dagjobbet i byggbranchen. Vinterkängorna "råkade" hamna hemma när jag bytte bolag :)
Jag ska testa dessa först och väljer nog kängor längre fram.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.