• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

De måtte skämta!

(o)nödvändigheter av en inbyggd spegel i rygsäcken är (o)disskutabel och jag konstater att kvinnor och män är (o)lika.

Också att synen och debatten angående denna olikhet variar rätt mycket. Synen på friluftsliv är också väldigt olika.

Jag får ibland intrycket att det som gäller här på utsidan är fjällvandring med tältning och utrustning ska vara UL-inspirerad. Campingliv utan längre vandringar i vildmark eller övernattning i stugor räknas inte.

Friluftslivet på kontinenten är annorlunda. En insydd spegel må inte vara det mest nödvändiga ens för en tysk 'pfadfinderinn', men varför inte. Ibland har detaljer som är där för att profilera inte någon större betydelse. Det skulle dock inte förvåna mig om spegelen för många kommer till mer frekvent användning är fästet för en isyxa.

Huruvida Odlos, Schöffels eller Icbreakers stringunderkläder för damer kan betraktas som sexiga överlåter jag till var och en att själv avgöra, men förmodligen väger de mindre än hotpantsen :)
 
Signalspegel

Jag köpte en gång en signalspegel (även om jag inte lärt mig hur man använder den, trots flera försök i fint väder) så tycker jag en signalspegel skulle öka kundvärdet mer än en spegel som bara duger till att kolla var kontaktlinsen tagit vägen eller kolla att man lyckats med rakningen, läppstiftet eller vad man använder en ”vanlig” spegel till.

Per Brune
 
Lagerblad2; sa:
För övrigt kommer Vaude framöver att styras av en kvinna då grundaren lämnar över staffetpinnen till sin dotter inom en snar framtid.

Med vänlig hälsning

Christian Lagerblad

Kan man dâ räkna med att samtliga ryggor fâr spegel?
;-)
 
Jag köpte en gång en signalspegel (även om jag inte lärt mig hur man använder den, trots flera försök i fint väder) så tycker jag en signalspegel skulle öka kundvärdet mer än en spegel som bara duger till att kolla var kontaktlinsen tagit vägen eller kolla att man lyckats med rakningen, läppstiftet eller vad man använder en ”vanlig” spegel till.

Per Brune

Men i ärlighetens namn tror jag att det är större sannolikhet att man behöver en spegel för att kolla vart linsen har tagit vägen än att man behöver signalera... Så en fastsydd spegel i locket, tja. Inte skulle jag köpa ryggsäcken för att den hade det, men på tågluffen kanske den skulle bli använd någon gång. Fast hade jag spegelbehov skulle jag nog ändå hellre ha med mig en lös spegel.
 
Inte bara Vaude sitter fast i en föreställning om vad kvinnor vill ha... http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=371212

Göteborgs-posten sa:
Av de 700 tillfrågade kvinnorna svarade 91 procent ett rungande nej till diamantbeströdda telefoner och babyfärgade datorer. Tvärtom kände de sig nedlåtande behandlade och till och med förolämpade av teknikföretagens försök att flirta med deras kvinnlighet. De flesta kvinnor är lika intresserade av prestanda och funktion som män, inte av "förment" tjejiga färger och fånerier med speglar och inbyggda fack för förvaring av mensskydden

Konstigt att tillverkarna inte har lyckats känna av dessa strömningar

Mvh /Joel
 
Från GP: "Enligt Sibas egna undersökningar svarar nämligen 56 procent av kunderna att designen är det viktigaste vid köp av bärbara datorer.
- Färger är trender inom inredning, teknik och kläder och rosa har varit en modefärg under senare tid. Det är ett sätt för oss att appellera kvinnor helt klart, säger informationschefen Sara Widman i Svenskans intervju."

Det Siba imho missar är att kvinnor kanske gör skillnad mellan en rosa topp som man ska ha på en fest och ett arbetsredskap som en laptop... Vilken kvinna (eller man för den delen :) ) vill komma på den viktiga presentationen/jobbintervjun etc och hala fram en rosa laptop?
 
Jag har med spegel

Jag brukar ha med en lös spegel på sommaren för att leta efter fästningar. En fastmonterad i topplocket tycker jag verkar opraktisk.
 
Men i ärlighetens namn tror jag att det är större sannolikhet att man behöver en spegel för att kolla vart linsen har tagit vägen än att man behöver signalera... Så en fastsydd spegel i locket, tja. Inte skulle jag köpa ryggsäcken för att den hade det, men på tågluffen kanske den skulle bli använd någon gång. Fast hade jag spegelbehov skulle jag nog ändå hellre ha med mig en lös spegel.

japp


pic_3863.jpg

Foto Carl-Axel Svensson
 
Angående laptopen så tror jag de siktar in sig på unga tjejer. Om de lyckas, tjae...man kan väl säga att mobiltelefoner sålts mycket på design, så, tja. Mycket av den design vi inte tänker på som design är dessutom riktad till män. Jag tycker ofta det är ganska fånigt med design riktad till en speciell grupp - om det så är motormän eller cafékvinnor, eller tvärtom.

Dock, det där med en necessär i locket som man kan ta loss när man ska in på toaletten - det låter utmärkt för resor. Skulle själv vilja ha en sådan, även om om jag klarar mig utan spegel - vet hur jag ser ut och vill inte behöva påminnas om det dagligen. Min mors största klagomål på en tidigare bil var att den inte hade spegel bakom solskyddet. Och då är min mor ändå inte någon som är modeslav.
(Fast spegel för nödfall är såklart bra)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.