De bästa reseskildringarna/ tur guiderna enligt ni

Vilka tycker ni är de bästa reseskildringarna/ tur guiderna?
Jag tänker nu inte bara på nyare utan även äldre, de texter som fick er att göra den där turen eller betydde särskilt mycket på den resan.
Tanken är att den här tråden kan bli lite av en "databas" över bra och betydelsefulla reseskildringarna/ tur guiderna så att nya och erfarna kan ta del av och få tips om bra litteratur.
Personligen hoppas jag att få del av de äldre betydelsefulla reseskildringarna på grund av ett intresse för friluftshistoria och de förändringar som skett inom friluftslivet sen industrialiseringen då färd utomhus som rekreation kom till i Sverige.
Då jag just nu studerar historia ser jag den här framtida databasen som en källa för förståelsen av vad som varit viktigt i friluftslivet och varför man skulle ut i naturen. Det sista kan ge klarhet över varför det inte är likadant nu och vad som går att förändra, alltså öka antalet som färdas i naturen.
Enkelt sagt.
- Vilka är de reseskildringarna/ tur guider som fått er ut i naturen?
- Vad gjorde dem bra, intressant resmål eller skrivsätt?
- Var det en bok eller en artikel?

Ser fram emot att få höra era åsikter om detta och detta ämne.
God tur/ Henrik F
 
Inspirationen kommer ju oftast av reseskildringar och kamraters berättelser. Biblioteken brukar kunna få fram många reseskildringar även från förr via fjärrlån.

Låglandsleder i de flesta länder finns och är om moderna, är guideböckerna, oftast till god hjälp. Turistbyråer och bokhandeln brukar kunna hjälpa till, bokhandeln har oftast inte allt hemma med har sökvägar och beställningssystem.
Mycket finns även på nätet, se respektive länsstyrelses hemsidor. Kartbilder brukar även finnas där.

Stabilast förefaller bergsguider vara i min erfarenhet, se till att få tag i den nyaste vägbeskrivningen och kartan, då färdvägar och broar inte är statiska utan anpassas. I bergen finns det ofta på halvhöjd gott om fästigar, så att följa en höjdlinjestig kanske inte alls leder dig till målet.

Hittar du inte dina guideböcker i bokhandeln kanske de finns antikvariskt, bokbörsen.se och antikvariat.net brukar ha en del, men se till att skaffa färskaste kartor.
go tur
 
Men... seobserver... nu var det ju inte det TS efterfrågade...

Tre författare har betytt mest för mitt fjällvandrande:

Svante Lundgren: Hans lilla bok "Vandra i Sarek" var den som lockade mig att börja fjällvandra.

Tore Abrahamsson: En guldgruva för fjällvandrare. Hans serie "Detta är..." har inspirerat mycket. Den första boken jag läste som jag hade direkt glädje av var Detta är Vindelfjällen, där jag nästan ordagrant följde hans tur runt Artfjället. Hans allra bästa bok är dock "Okända fjäll". Den väcker fortfarande äventyraren i mig.

Claes Grundsten går förstås inte att hoppa över. Svårt att välja någon speciell bok.

På senare tid får jag faktiskt mest inspiration av kartstudier. Så... BD 6:an, BD 9:an och BD 10:anskulle jag vilja puffa för. :)

Jag kan nog komma med många fler titlar senare - om tråden växer.

HåkanF
 
Sten Bergman, Hans Blomqvist, Svante Lundgren och Sven Hedin läste jag mycket tidigt. Klart häftigare än Påsk och Pingstlägren med scouterna.
Du borde ju veta att jag uppmanar till egenaktivitet, på alla plan, majjen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...