DD Superlight pyramid tent

Jo, det är samma tält :) DD Hammocks är märknamnet och det heter Superlight Pyramid Tipi. Här den belgiska länken, den första två köpte jag, alltså ute/innertält (jag är holländska så därför är min svenska lite konstigt). http://www.verreweg.be/tenten---tarpen/

Skrev lite mer om tältet på Happyride, där har jag en tråd med mycket snack om bikerafting (packraft med en cykel) och några andra fatbike-med-tält äventyr. Om du scrollar lite då finns det mer tältbilder :)
https://happyride.se/forum/read.php/1/3128252/3261389#msg-3261389

Jag vill köpa eller gör-det-själva ett billigt ultralight 1p mesh innertält för jag behövs inte det stora två-person när jag tältar ensam. Vikt är bara 560g men för mig som bikepacker är det onödigt mer vikt och packvolym. Framförallt när jag cyklar/knuffar/kånkar den tjocka fatbiken i djup snö eller i fjällen, väger ett gram snabbt ett kilo.

Men det är roligt och fint att ha ett stort tält i vintern, och det väger ju bara 1kg! Också fint när jag paddlar kanot, för då spelar vikt/volym inte så stor roll.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Superlight?

Det går också utmärkt utan innertält (vikt är då bara 460g)...

Tack Yonna för härliga bilder på vad som helt klar är ett prisvärt och rymligt tält! Men till vikten och priset på ytterduken tillkommer bla en stadig tältpåle/vandringsstav, markpinnar (de som ingår är för klena), linor (2m räcker inte), markduk och/eller bivy. Då hamnar man lätt över 1,5kg/1500kr och med extra innertält i nivå med många 2p tält.

Iofs får man då aningen lägre innerhöjd än i DD och kan nog inte krama cykeln på natten (varför man nu skall det). Men samtidigt får man ett vindtåligare och snabbare tält att resa med mer användbar boendeyta (tunneltält) men framför allt mindre packvolym. Det senare är prio 1 när jag vandrar eller "bajkpackar"! ;)

Jo, det är sant, det tillkommer tältpåle, markpinnar och linor.
Då är tältets vikt totalt cirka 1.3kg; yttertält 460g, innertält 560g, 12 markpinnar à 11g, tältstång 160g och ingen aning vad linor väger :) Tältstången är en DIY stång (5 x 30cm som passar i ramväskan) och markpinnar är från min Hilleberg Unna (DD pinnar är dåliga i is/snö) så vikten kan vara mindre eller mer, beroende vad man har för stång/pinnar.

Om jag ska byta 2p innertältet med ett 1p vinner jag kanske 300g, så då blir det totalt cirka 1kg.

Utan innertält är det 460g yttertält, tältstång 160g, 8 pinnar 88g plus 100g presenning (1x2m) så totalt cirka 0.8kg

Mitt vanliga 3-säsong tält, TN Laser 720g, tål inte mycket snöfall och minusgrader (tältstång bröt tre gånger i -10); Hillebergs Unna är ett fint vintertält men är 2.1kg, mycket mindre, större packvolym och overkill i skogen så därför sökte jag nåt annat (och billigt, inte så svindyrt som en hilleberg). Kunde inte hitta ett 2p vintertält som väger mindre än 1.3kg, är så enkelt som en tipi (bara 4 tältpinnar i marken och stång i mitten) och har mindre packvolym så det blir en tipi :)

Men tror jag ska bara använda den på vintercykling och i kajaken. Den är inget problem på ett vanligt tourcykel sätt, alltså med pakethållare och sidoväskor men tycker att den är för stort/tung för bikepacking och bikerafting. Och jag trivs mycket med min lilla Laser :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips