Dassig himmel!

Jag har problem med att jag alltid får en dassig,ljus grå himmel när jag fotar landskapsbilder o dyl.Jag har provat med pol-filter men jag märker ingen stor skillnad.Jag använder tids-automatik på kameran så jag väljer bara bländare själv.Kör med neg.film,Fuji superia 200-400 ASA .Det ska väl tilläggas att jag är nybörjare,köpte systemkamera för 2 år sedan.Har läst böcker och tidningar för att bli bättre,men det går långsamt framåt.Min flickvän har en vanlig kompaktkamera och hon tar ofta bättre bilder än jag,så felet ligger tydligen hos mig.
Så nu undrar jag om någon kan veta vad jag gör för fel.

Samma film?

brynäs,
Om du och din flickvän, kör med samma film, så har jag en teori, att det kan bero på linscoatingen.
Möjligt (bara möjligen) att det kan bero på att compaktkameror är linscoatade både för antireflex och semesterfärgkompensation???
Har man systemkamera, förväntas man hantera filter i olika former, alternativt välja rätt film för gällande ljusförhållanden.
Lägger mig i av eget intresse.
/Björn

Generellt kan man säga att problemet med dåligt drag i färgerna på negativ film har sitt ursprung i underexponerade bilder. Öppna upp ett bländarsteg eller två så tror jag att du får ordning på dina himlar.

Motiv med mycket öppen himmel lurar ofta kamerans exponeringsmätare och automatik att leverera ett högre ljusvärde än vad som egentligen är aktuellt.

Var inte heller rädd för att gå "ner" till Fuji´s Reala (ISO 100). En fantastisk film helt enkelt.

Till sist ett allmänt råd: var inte för bekväm för att släpa med ett stativ för att verkligen kunna dra fördelar av Realan och de längre slutartider som en långsammare film/större ljusinsläpp innebär.

Lycka till!
[Ändrat av davlen 2001-11-28 kl 17:15]

davlen,
Kan man generellt då säga att 400 ASA film inte är mogen uppgiften "naturfotografering"?
Om man har höga anspråk villsäga.
/Björn

Tack för tipsen Björn och David.
Men ni har att göra med en nybörjare ,så här kommer fler frågor.
Om man ska öppna upp ett bländarsteg betyder det att man först till ex.(och som jag brukar göra ,anv. tidsautomatik) ställer in bländare 22 och kameran väljer tid tex 1/125.Sen ställer man kameran i manuellt läge och väljer bländare 18 och tid 1/125.
Eller är det då man ska använda en knapp det står +/- på.
Men om man öppnar upp två bländarsteg,blir inte skärpedjupet mindre då?eller ska man istället ändra tiden till 1/60(eller vad det nu blir)
Det är stor risk för att jag har rört ihop allting,men som sagt jag är inte bra på det här.
Anledningen till att jag har valt 400ASA är för att jag fotar mest när jag är ute och fiskar,och då tycker jag det största problemet är att det för det mesta är för dåligt med ljus och man inte har tid att rigga stativ.Så när man står där med halva rullen kvar och får chansen på en fin fjällvy,och där det skulle funka bra med 100ASA så byter jag inte film,utan kör med 400 .
Passar på att fråga en sak till.Ska till Borneo i Januari.Och hade tänkt ta med film på 800ASA när man ska ut i jungeln ,där jag fått för mig det är dåligt med ljus och att man kommer att använda mycket teleobjektiv.Men med tanke på att jag inte byter film mitt i,och då plötsligt tar kort i bra ljus kommer den filmen funka då?

Tomas

Termen "bländarsteg" innebär egentligen både ett slutartidssteg och ett bländarsteg så om du inte vill ändra bländaren så kan du ändra tiden istället.
Om du har tiden 1/125s och vill överexponera ett steg så blir tiden 1/60s, två steg blir 1/30s.
När man har tid på sig att ställa exponeringen (som vid landskapsfotografering) så är det bättre att använda manuell exponering för att få bättre kontroll över exponeringen.
Men om du föredrar tids/bländarautomatik så borde det gå att ställa kompensationsratten på + 1 (för ett stegsöverexponering).

brynäs; sa:
ställer in bländare 22 och kameran väljer tid tex 1/125.Sen ställer man kameran i manuellt läge och väljer bländare 18 och tid 1/125.

Nästa större bländare blir 22 - 16 - 11 - 8 - 5,6 - 4 ...
Passar på att fråga en sak till.Ska till Borneo i Januari.Och hade tänkt ta med film på 800ASA när man ska ut i jungeln ,där jag fått för mig det är dåligt med ljus och att man kommer att använda mycket teleobjektiv.Men med tanke på att jag inte byter film mitt i,och då plötsligt tar kort i bra ljus kommer den filmen funka då?

Du kommer få problem om du vill ha kortare tider eller stora bländaröppningar (för ex kort skärpedjup).
En 400film brukar ju i princip vara för känslig på sommaren och en 800ISO kommer ju kräva dubbelt så snabba tider.
Om det är lika ljust som en svensk sommar så kommer du förmodligen få problem om din kamera inte klarar snabbare tider än 1/1000s.

ISO 400 i naturen

Graip; sa:
davlen,
Kan man generellt då säga att 400 ASA film inte är mogen uppgiften "naturfotografering"?
Om man har höga anspråk villsäga.
/Björn

Hej Björn!

Jag vill inte generalisera på det viset. Om en film är värdig en uppgift är upp till brukaren och de allmäna förutsättningarna kring motivet och utrustningen (aktuella ljusförhållanden, optikens ljusstyrka, tillgång till stativ mm). I vissa lägen använder även jag snabbare film t ex om motivet innhåller människor eller djur i rörelse.

/David

Film och ljus

400 eller 800 asa är i och försig ointressant, men generellt är det så att latituden blir större ju snabbare filmen är, dvs det blir lägre kontrast. Du pratar om tele i djungeln. Har du varit där förut? Det är mycket mörkt och en bit upp stundtals mycket ljust. Se till att fuktsäkra din utrustning och ta med grejor för rengöring och torkning, reservhus, mjuktmörkrum mm, så att du kan fotografera när motivet kommer. Min erfarenhet är att blixt är viktigt. Ljusstarka teleobjektiv är mycket tunga och inte något jag bär annars än när det står fordon till förfogande för bäruppgiften.
För att återgå till dina himlar minska bländaren 1-2 steg mot kamerans givna värden.
Mät ljuset mot din egen hand vid landskapsfotografering, det brukar hjälpa.
Om du envisas med 800 film köp gråfilter till de objektiv du avser använda med åtminstone faktor 5 helst även 8, du kan kombinera dem....
Tänk på att de kornpunkter du inte bär ut kan du inte få hem, avslutar jag med som tycker 200 i dia är lagom snabbt....

Lycka till

Johan K

Det mest optimal borde väl egentligen vara att byta film när förutsättningarna förändras.
Vid dåligt ljus; en känslig film, vid mycket ljus; en långsam film.

Hej Johan K.

Jag har ingen erfarenhet alls från jungeln.
Anledningen till att jag funderade på att ta med 800ASA (jag köpte den filmen för att ta motocross bilder, och hade läst någonstans att sportfotografer använde något liknande,men har inte provat den än) var för att jag trodde ljusförhållandena kunde vara dåliga i vissa situationer, och andvändning av tele för att djur och dyligt ofta dyker ofta upp på långt håll .För att då vara beredd när något dyker,och för att slippa stå där med för lång slutartid och inse att bilden kommer att bli suddig ,tyckte jag 800 vore bra.Men som sagt jag har ingen erfarenhet alls av den filmen och inte så mycket fotoerfarenhet heller,så du får gjärna avråda mig om du tycker den är olämlig.
Och sen det med att fuktsäkra utrustningen,hur gör man då?
Vill också förtydliga mig, jag ska på charter resa till Borneo och ska bo på hotel varje natt så det blir bara dagsturer i jungeln,men fuktproblemet kanske uppstår ändå?
Tyvär så har jag bara en kamera så det vill till att vårda den.
Och ang. Linus inlägg om att välja film efter förutsättningar.Det måste ju vara det bästa.Men om man bara tagit något kort med en film och plötsligt skulle behöva någon annan,byter ni då film?Jag är nog för snål för det,men då kanske jag inte ska klaga på dåliga kort heller.Det kanske är det som skiljer en bra fotograf från en dålig?

Får passa på att tacka alla som har tyckt till/Tomas

Fuktskydd och filmval

Jag har varit i regnskog med kamera (Borneo, Java, Thailand). Det finns lite att tänka på. Jag brukar ha med mig påsar med "silica gel", sådana där små fuktabsorberande påsar som brukar ligga i kameraförpackningar o dyl när man köper dem nya. Hama säljer sådana lösa. Köp ett gäng och ta med i väl tillslutna plastpåsar. På nätterna, efter att du varit ute i fukten, lägger du kameran (montera av objektiv, filter etc) i en tillsluten plastpåse tillsammans med silica gel påsarna. Då drar du ut fukten. Om allt är plaskblött och du behöver göra detta många gånger (jag har bara behövt göra på detta sett ett par nätter per resa) så kan man slänga in silica gel påsarna i ugnen på lägsta värme och luckan på glänt i några timmar.

Jag använder Velvia (50 ASA), stativ, enbensstativ samt ibland blixt. Jag tycker inte att jag vill ta bilder på djur eller fåglar på jättelångt håll i dåligt ljus. Jag vill hellre ta bra bilder, även om arterna då oftast inte blir de mest spektakulära. I en regnskog gör det mig inte något alls, som nordbo blir ALLA arter, naturtyper och människor spektakulära för mig. Jag försöker istället att hitta det tilltalande i det vanliga.

800 ASA filmer (diafilmer) gör det oerhört svårt att ta BRA bilder. Grovt korn, låg kontrast, trista färger. Ett hinder för bra bilder.

Ska se om jag kan lägga upp lite bilder från Borneo, antingen här eller på Fotosidan.se

mvh Staffan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
duelago Blå himmel blogg Fotomotiv 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg