Fuktskydd och filmval
Jag har varit i regnskog med kamera (Borneo, Java, Thailand). Det finns lite att tänka på. Jag brukar ha med mig påsar med "silica gel", sådana där små fuktabsorberande påsar som brukar ligga i kameraförpackningar o dyl när man köper dem nya. Hama säljer sådana lösa. Köp ett gäng och ta med i väl tillslutna plastpåsar. På nätterna, efter att du varit ute i fukten, lägger du kameran (montera av objektiv, filter etc) i en tillsluten plastpåse tillsammans med silica gel påsarna. Då drar du ut fukten. Om allt är plaskblött och du behöver göra detta många gånger (jag har bara behövt göra på detta sett ett par nätter per resa) så kan man slänga in silica gel påsarna i ugnen på lägsta värme och luckan på glänt i några timmar.
Jag använder Velvia (50 ASA), stativ, enbensstativ samt ibland blixt. Jag tycker inte att jag vill ta bilder på djur eller fåglar på jättelångt håll i dåligt ljus. Jag vill hellre ta bra bilder, även om arterna då oftast inte blir de mest spektakulära. I en regnskog gör det mig inte något alls, som nordbo blir ALLA arter, naturtyper och människor spektakulära för mig. Jag försöker istället att hitta det tilltalande i det vanliga.
800 ASA filmer (diafilmer) gör det oerhört svårt att ta BRA bilder. Grovt korn, låg kontrast, trista färger. Ett hinder för bra bilder.
Ska se om jag kan lägga upp lite bilder från Borneo, antingen här eller på Fotosidan.se
mvh Staffan