Damasker, hur välja?

Funderar på att komplettera utrustningen med damasker, när jag nu fått chansen att åka lite skidor och skridskor igen. Vore bra om det gick att vandra i dem också. Har funderat över material och lutar åt bomull/syntet-blandning (G-1000?). Någon som har bra argument för/emot? Vad annat är värt att tänka på vid inköp? Vad är fördelen med en sån detalj som att ha öppningen framåt? Alla tips (gärna konkreta produkttips) välkomnas!

Har funderat på att sy själv (det finns ju en del trevliga mönster på nätet), men det känns inte värt det att importera material.

MVH
/Mikael
 
Några erfarenheter

Mina erferanheter och observationer
* Öppning:
Öppning gör det enklare att ta av och på, samt reglera snörning på kängor

* Stängningsanordning?
Bara kardborre gör att de blir lite enklare att justera hur tight de ska sitta. Om man ska bvara ute längre tider (pseciellt i tält) är min erfaranhete att det fastnar is i kardborren och att det är bra med både blixtlås och kardborre.

* Material?
Syntet/bomullsblandningar andas bättre. Vid längre tältvistelser vinter/vårvinter så blir allt annat är Goretex (eller motsvarande) förr eller senare blött och fryser, vilket gör det svårt att hantera damskerna. Jag skulle därför välja en Goretex damask om Du ska bo mycket i tält på vintern. Goretex och syntet/bomull skyddar lika bra mot att få vatten i kängan vid SNABBA dopp

* Rem under foten?
Två alternativ finns: Gummiband under foten eller neopren eller motsvarande rem. Gummiband är enkla att byta, men slits och går sönder ofta - vilklet kan vara irriterande. Neopren/gummi remmar är svåra att byta, men bra remmar håller jättebra. Tex så har mina Black Diamond remmar hållit i sex år med endast ett par repor, trots mycket användning sommar som vinter i blockig och vass terräng. Flera märken har motsvarande remmar.

* Hur tighta?
Många moderna damasker är ganska tighta runt benet. Tighta damsker kan kännas klumpiga att ha utanpå vissa byxor, men vara utmärkta "innanför byxorna" - prova så att det känns bra med dina byxor och hur Du vill ha dina damasker. Tighta damasker hakar inte så lätt i stegjärna och annat.


Lycka till i damaskdjungeln!
 
Ytterliggare att tillägga är att det finns damasker med stålvajer under foten, detta bore väl vara i princip outslitligt? Haglöfs kör ju med det. Har dock aldrig använd damasker själv (än).
 
Blixtlås! För då kan du ta på dig damasker och pjäxor i vilken ordning du vill.

Stålvajer under foten! För i en rem eller ett snöre fastnar snön.

Goretex etc. Mindre viktigt enligt MIN åsikt för jag svettas inte så mycket om smalbenen. Smalbenssvett luktar hur som helst inte så illa som fotsvett...
 
Jag har uppgraderat mina Norröna Klättre damasker med en bit stålwire under själva foten, de gummiband som fanns från början slits ut ganska snabbt.

Har oxå upplevt att damasker i GTX o liknande material har mindre tendens att frysa då man vistas ute i skiftande temperaturer och väderlek. Regn på dagen snö på natten... stelfrusna damasker om morgonen.
 
pery; sa:
Goretex etc. Mindre viktigt enligt MIN åsikt för jag svettas inte så mycket om smalbenen. Smalbenssvett luktar hur som helst inte så illa som fotsvett...
MIN åsikt är tvärtom att man svettas avsevärt även om denna så ofta bortglömda del av kroppen. Jag har ett par vintrar använt morsans 70-talsdamasker i något plastigt material som sitter jättebra men andas noll. Insidan är drivvåt, och mina skidbyxor/tights/underställ går alltid att vrida ur nedom knät efter en halv dags användning till t ex turskidåkning (eller kortare vid "riktig" ansträngning).

Tyvärr är höga GTX-damasker med dragkedjor, hakar, remmar mm ganska klumpiga doningar. Vintertid skulle jag satsa på damasker i något icke vattentätt material, typ bomull eller vindpoplin. Den dag det sursnöar får jag fixa ihop något av plastpåsar. Sommartid är det knepigare; vad är damaskernas primära funktion? Att skydda kängorna eller att hindra skräp att komma in? Att hindra vatten? Jamen, då har man väl regnbyxor/holkar? Etc.
 
Till vad och hur?

Damaskerna har fördelar och nackdelar. Olika material ävenså.
För det första svettas du mycket om fötterna? För den här svetten måste komma ut någonstans och det brukar bli ovan skodonen. Förutsatt att du har rätt strumpor/sockar.
Damasker från början var ju tänkta att bäras utanpå knästrumpor. Klädseln varierar ju.
Vill du bara hålla snön ute dagtid, eller avser du vistas dygnsvis ute i tält eller snöka?
Vire under är bäst det finns plastbelagd och till ändarna kan du få monterat vireändar av en vänlig mc-mek eller segelmakare.
Själv har jag damasker i olika matial för olika användning. Men primo är att hålla snön utanför skodonen i alla lägen.
Inget andas som blandfibrer och inget håller vätan ute så väl som galon, men den senare släpper ut vådligt lite också. G-tex är inte mycket bättre, men en aning.
G-tex fungerar bäst under byxorna, ångtrycket? Över knästrumpor så föredrar jag vid skid- och skridskoåkning med inomhus, läs torkförläggning, blandfibrer och knästrumpor och nickers. Annars kan jag ha svårt att bli av med fotsvetten.
Jag hoppas du fått lite att fundera på och att du finner en kombination som fungerar väl för dig.

God tur

Johan K
 
Re: Några erfarenheter

f94-ave; sa:
Mina erferanheter och observationer
* Öppning:
Öppning gör det enklare att ta av och på, samt reglera snörning på kängor

Jag menade naturligtvis att det är fördel med öppning FRAM för att det är enklare att ta av och på och regleran snörning

Kände inte till att det fanns stålvajer under foten - verkar smart, har aldrig testat
 
MBac; sa:
Vad är fördelen med en sån detalj som att ha öppningen framåt? Alla tips (gärna konkreta produkttips) välkomnas!
MVH
/Mikael

Jag har inte någon större erfarenhet av damasker men Jag har ett par Mountain Hardwear GoreTex damasker.
En fördel med dessa är att man kan öppna upp en del så att man kan släppa ut värme och ånga (vilket kan behövas, idag såg det ut som man kokade vatten i dem).
så visst svettas man om benen.

Jag har testat ett par damasker som inte andades och de var inte det som jag ville ha.

så om du skall tillverka så tänk på att skapa en möjlighet att ventilera.

/Torbjörn
 
Modifiering av mitt eget inlägg:

OK! det blir kanske lite svettigt med alltför täta damasker. Jag upptäckte det i plusgraderna förra helgen. Vill man ha en budgetvariant torde vanlig bomull vara bäst för huvudsaken är att snön inte ramlar ner i pjäxorna!
 
Jag köpte faktiskt ett par damasker för någon vecka sedan, efter mycket om och men kom jag fram till att OutdoorDesigns Perma Gaiter var den som passade mig bäst. Tittade bland annat på Haglöfs som jag tyckte hade lite klen dragkedja fram och de BlackDiamond som fanns had enbart kardborre fram. Perma hade både och samt utbytbara remmar under fötteran, samt att de satt bäst på mig. Ska bli intressant att testa dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
MaSt Black Diamond damasker Kläder 1
godivaex Damasker eller inte? Kläder 18
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28
tom_tom kängor + damasker Kläder 13
PJE Damasker - materialval Kläder 6
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
-Patric- damasker i GTX eller? Kläder 44
zzeezz Damasker? Kläder 4
pjurka Damasker? Kläder 1
tango Haglöfs damasker, hur använda de långa remmarna? Kläder 1
Damasker + låga kängor? Kläder 12
daniel.olsson_sdc.se Damasker Kläder 2
tocar Erfarenheter av damasker? Kläder 1
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
babzan Välja kängor Kläder 15
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
rakelspektakel svårt att välja vandringskänga! Kläder 8
sjuntorparn Hjälp en amatör att välja skor. Kläder 11
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.