Damasker - materialval

Är det någon som har provat damasker från Oudoor Designs i deras eget Watergate-material? Är det något att ha eller ska man hålla sig till det välkända GTX-materialet om man vill ha en andningsfunktion i sina damasker? Watergate-damaskerna kostar 1/3 mindre än GTX-varianten, så man undrar lite.
 
Ehh, ska man ha Watergate måste man väl ändå ha en högoktanig politisk soppa att koka på, ehh? Då duger det liksom inte med Gore kontra Sympatex, eVENt och Toray vá? Kör så de ryker!
 
Outdoor Designs gör bra grejer enligt de erfarenheter jag har. I verkligheten är skillnaden minimal, det enda du förlorar är "Guaranteed to keep you dry". Men skillnaden är knappast motiverad. Kör på!
 
jag använder sådan damasker...

jag har ett par av de aktuella damskerna och har använt dom mycket till vertikal isklättring men även fjällturer och alpinklättring. Jag märker inte direkt att det skulle "andas" sämre kring vaderna trots att man har Goretex i byxorna under damaskerna.
Materialet är mycket slitstarkt, det går knappt hål ens när man rispar med stegjärnen. Jag är mycket nöjd med mina damasker, hur vattentäta de är utifrån vet jag inte riktigt då jag bara använt dom på vintern.
 
Det politiska implikationerna gör inte materialet mindre intressant...

Tackar för svar, verkar som man lika gärna kan lägga den hundringen på något annat än att få det välkända varumärket på sidan av damasken. Det får troligen bli ett par damasker modell Alpine mao.
 
Har också ett par av de aktuella damaskerna och är nöjd. Andningen fungerar utmärkt. Har kört dem i lössnö på tur i alperna och med långfärdsskridskor i Sverige. Har dock inte utsatt dem för så mycket väta att jag egentligen testat hur vattentäta de är.

Johannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.