Damasker?

Jag har kollat på gamla inlägg om damasker men inte hittat riktigt vad jag undrar över.

Jag undrar om det finns speciella damasker för sommarvandringar?

Dels för snåriga partier och vad jag först tänkte på ett skydd för fästingar.

Är det någon som tror det sista funkar?

Funderar på att försöka rita en egen konstruktion med kardborre stängning och lämna in för sömmnad, problemet är att man ska slippa ta av sig kängorna (öppet i sidan).

Någon som har några tips?

Jag har combibyxor men tycker inte att dom motsvarar mina krav på detta, då jag vill ha shorts.

Förresten är det någon som vet om det finns combibyxor med dragkedja på sidan på benen så att benen blir lätta och ta av med kängorna på?

MVH KIM
 
Jag vet inte riktigt vad som skulle skilja mellan sommar- och vinterdamasker. Jag använder ett par från Norröna såväl vinter som sommar, om jag som i sommar delvis kommer att ta mig fram genom områden med väldigt snårig terräng. De har dragkedja fram och en klaff som stängs med kardborre.

Jo, nog skulle ett par damasker kunna vara bra i preventivt syfte mot fästingar. Det är ju oftast området ett par dm. upp på benet där fästingen får chansen att haka i. Men då bör nog damasken helst vara gjord i ett glatt material som fästingen inte så lätt kan haka sig fast i. Annars underlättas för den att krypa uppåt på damasken tills den når öppen hud. Jag såg att Widfors i Stockholm hade damasker i något glatt material typ galon. De blir nog å andra sidan rätt varma.
 
Blixtlås

Jag vandrar sällan, men syr ibland. Jag skulle använda ett delbart blixtlås i stället för kardborrband, om du inte ska på modeuppvisning. Kardborreband har en väldig förmåga att samla på sig skräp (barr, ludd att annat smått). På mina ”vinterförstärkningsbyxor” använde jag både blixtlås och bitar av kardborrband, men det var för att byxorna är tänkta för vinterbruk (cykling). Blixtlåsen är satta så att ”början” på blixtlåset sitter i överkanten (vid midjan) på byxorna (upp och ner vänt mot en jacka) för att jag tycker det är lättare att börja ta på byxorna uppifrån.

Jag använde ett röd-orange kardborrband av något okänt fabrikat, så kardborrbandet syns nog inte på bilden (och knappt i verkligheten heller vilket var avsikten), men i fortsättningen ska jag använda Velcro trots att det nästan bara går att uppbringa i svart och vitt. På Recon finns det olivgrönt och blått kardborrband, om det är Velcro vet jag inte.

byxa3_gif.gif


Ska du ha ett skydd mot fästingar kanske det ska vara en åtdragningsanordning i nederkanten, men det kanske det alltid är på damasker, där är jag okunnig.

Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Combibyxor med dragkedja

Tierra sarek combi trouser går att cabba ner (zippa av) och har en dragkedja i nederdelen av benet

Men köp dom inte av den anledningen för dragkedjan är för kort för att det skall fungera med skorna på.

Har själv ett par dylika byxor och i övrigt är dom kanon om du inte vill ha alltför många fickor
 
Enkel variant

Kanske min lösning till mina längdåkningspjäxor kan vara något eftersom du inte söker något vattentätt.

Ta ett par gamla träningsoverallbyxor som sluter hyfsat till där nere (mina har dragkedja och resår). Kapa dem i lämplig höjd, fålla dem och sätt i resår eller motsvarande. De fungerar hyfsat att hålla pjäxor (och kängor) fria från snö och skräp. Borde fungera bra mot fästingar också. Tyvärr blir de inte delbara utan måste träs på men eftersom tyget är tunnt kan jag rulla ner dem på pjäxorna när jag inte vill använda dem utan att de är till större besvär.

Damasker är annars rätt lätta att sy själv om du vill ha en mer avanserad modell. Titta på t ex Haglöfs modell som jag själv är nöjd med sedan 10 år (förutsatt att den inte har ändrats för mycket).

Lycka till

Tommy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.