Hjälp en amatör att välja skor.

Hejsan. behöver lite hjälp och tips på mycket bra skor. skorna kommer användas till vandring på stigar och på grusvägar här hemma i västra götaland kanske 4 timmar i streck.. i sommar ska vi även upp till Funäsdalen och göra dagsturer på fjället under en veckas tid med stugan som bas.

kan nog klassa mej som en ganska bekväm framtida vandrare. kommer alltså inte gå när de spöregnar osv.

jag är väldigt kräsen när de gäller kvalité på grejjer. vill alltså inte köpa ett par skor för nåra tusenlappar som tyget sedan slits hål på i hälen, som de har gjort på alla mina andra joggingskor jag har haft.

vilka märken ska man satsa på? vilka är säkra kort. priset spelar mindre roll när de gäller skor.

eftersom jag kommer använda samma skor från våren fram till hösten. så ska dom vara byggda för att användas även på sommarn. har man kängor även när det är 30 grader varmt? kan ju kanske vara skönt med stöd för fotleden. fast de kanske inte är nödvändigt? kommer gå dagsturer på max 8-9 timmar per dag.

jag har varit på naturkompaniet och provat ett gäng skor. hittade inga jag fastnade för till 100%. men dom som ligger närmast till hands är "Hanwag Arrow GTX". är dom bra?

är även inne på dom modellerna som ser ut som vanliga joggingskor fast tydligen är lite mer vridstyva.

ja, vilken är nu den "bästa" vandringsskon?

tack

Emil
 
Du behöver nog inga membran (GTX) utan ta några som andas bättre. Huvudsaken är att de känns väldigt bra i affären.
 
Se till att med rätt sulor i och de strumpor/ockar du avser gå i att när du snörat upp helt och skjutit fram foten har 12-15mm till bakkappan. De skall kännas rymliga nog för tårna i butiken. Häldelen får snörd gärna sitta lite trängre. Pröva gärna i nedförsbacken i butiken....Ingen tåframåkkontakt där.
Lycka till.
//J
 
Skor eller kängor?

Hej!

Utifrån vad du beskriver hur du ska använda dina skor och den bild du skickat med så verkar det som att du är sugen på något som väl friluftsbutikerna brukar kalla "trekking-skor" eller "multisport-skor", (allt på bra svenska :) ). Jag skulle snarare satsa på ett par rejälare kängor (det verkar även i alla fall någon av svararna tidigare också tycka med tanke på hur svaret låter). Med kängor får du bättre stöd för foten, du har även större vattentålighet osv.

Kanske någon enklare känga av Meindl kan vara något? Det finns säkert andra som har bättre koll på dessa märken. Har själv ingen egen erfarenhet av de skor eller kängor som finns på naturkompaniets hemsida.

GTX innbär Gore-tex som är ett membran som finns i en del jackor, skor, byxor etc som har den egenskapen att vattenånga kan passera igenom (dvs svetten åker ut) medan vattendroppar stannar på utsidan (dvs regnet stannar kvar ute). Sedan så är detta membranet inte perfekt eftersom all svett definitivt inte passerar ut utan en hel del stannar kvar på insidan (ju mer desto kallare), men det är mer ventilerat än exempelvis en gammal regnjacka i galon...

/Martin
 
Hej!

Utifrån vad du beskriver hur du ska använda dina skor och den bild du skickat med så verkar det som att du är sugen på något som väl friluftsbutikerna brukar kalla "trekking-skor" eller "multisport-skor", (allt på bra svenska :) ). Jag skulle snarare satsa på ett par rejälare kängor (det verkar även i alla fall någon av svararna tidigare också tycka med tanke på hur svaret låter). Med kängor får du bättre stöd för foten, du har även större vattentålighet osv.

Kanske någon enklare känga av Meindl kan vara något? Det finns säkert andra som har bättre koll på dessa märken. Har själv ingen egen erfarenhet av de skor eller kängor som finns på naturkompaniets hemsida.

GTX innbär Gore-tex som är ett membran som finns i en del jackor, skor, byxor etc som har den egenskapen att vattenånga kan passera igenom (dvs svetten åker ut) medan vattendroppar stannar på utsidan (dvs regnet stannar kvar ute). Sedan så är detta membranet inte perfekt eftersom all svett definitivt inte passerar ut utan en hel del stannar kvar på insidan (ju mer desto kallare), men det är mer ventilerat än exempelvis en gammal regnjacka i galon...

/Martin


JAG hade inte valt en känga om jag endå bara skulle gå 4timmars turer, och du skulle hålla dig på grusvägar och leder eller hur? då tycker inte jag att det finns någon anledning alls att ha kängor. köp ett par sköna trekking skor istället, eller varför inte ta löpar dojjan? =)
 
Ett par vandrarskor vore mitt val, jag gillar Salomon.

Löparskorna skulle jag inte ta, du svettas mer i dem (sämre ventilation), de står inte mot vatten (om det börjar regna eller du trampar i en pöl) och fötterna skyddas sämre mot yttre faror (pinnar och stenar).
Du fryser också mer i dem än i ett par riktiga vandrarskor.

Jag har skor från Timberland - Salomon - Colombia - Haglöfs - Ecco och de fungerar bra för olika ändamål. Salomon är mitt val om jag måste välja en sko...

Sedan är det ju också viktigt att ha rätt strumpor (jag använder enbart ull, aldrig syntet som många andra kommer rekommendera (delvis på grund av att ull inte luktar apa efter vandringen)). För vissa skor har jag en mellantjock strumpa medan andra fungerar bäst med ett par tunna.

Här en bild (från en annan tråd) på några av mina skor, ett par sneakers och löparskor finns med på bilden som exempel på skor jag aldrig skulle vandra i.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=383&stc=1&thumb=1&d=1202424111
 
Senast ändrad:
Är GTX ett bra material ifall man vill ha lite vattentätare skor att vandra i alltså? När jag går på Bohusleden räcker det att det regnat några dagar innan så är allt så in i helsike blött. Samtidigt är jag lite trött på att gå i kängor som ju väger en hel del.
 
Hejsan. behöver lite hjälp och tips på mycket bra skor.

jag är väldigt kräsen när de gäller kvalité på grejjer. vill alltså inte köpa ett par skor för nåra tusenlappar som tyget sedan slits hål på i hälen, som de har gjort på alla mina andra joggingskor jag har haft.


Emil

Tycker du skall bekanta dej med

http://shop.lundhags.se/733-17-64.html

Det är svårt att tipsa om kängor "på nätet" då allas fötter är individuella. Lundhags håller i alla fall hög kvalité och är kända för god service. Kolla på recensioner av deras service

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=951
 
Jag skulle nog aldrig vandra i fjällen med bara lågskor, undantaget är kanske sträckan Ljungdalen-Helags, annars är det som regel antingen blockterräng eller vad eller myrar.

Och innan någon har spångat upp hela fjällvärlden (hoppas det inte sker) så kommer man ofelbart bli blöt eller tvingas ta av och på skor och gå stora omvägar.

Fram för kängor! Och då ska det vara med rejäla skaft.
För 40 år sen sa Svante Lundgren "det enda användbara skoplagget i fjällen är gummistöveln". Kanske inte helt sant, en välsmord högskaftad känga är i mitt tycke ett ännu bättre alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.