svårt att välja vandringskänga!

Om en månad ska jag fjällvandra en vecka med massor packning och jag är grönare än grön inom detta område. Har kollat in kängor och står nu och velar mellan Meindl vakuum gtx och Lundhags ranger mid. Hur ska man tänka, vilka märken är egentligen bäst?? Känner mig förvirrad och aningens stressad inför att köpa och hinna promenera in dem innan avresa.
Någon som har bra råd till mig?
Tack på förhand!
//Marta
 
Till att börja med: Strunta i märket och lyssna på dina fötter.

Sitter inte kängorna bra på dig (klämmer eller glappar på ett sätt som skvallrar om kommande skoskav) så är dom i alla händelser helt fel.
Nästa test är hur de känns att gå med. Känns steget naturligt, eller känns det mer som om kängorna är ute och går med dig? Välj bort kängor som du inte skulle kunna tänka dig att ta en promenad i bara för nöjes skull.

Passerar dom de testerna är de säkert bra nog. Resten är finjusteringar som har att göra med i vilken terräng du tänker gå.
Mest på anlagda leder? Titta framför allt på vikten.
Blockterräng och stenar? Välj stadiga kängor och/eller modeller med bra "känsla" för var du sätter foten.
Risvegetation och elände? Höga skaft.
Blött och kärrigt? Cellgummi eller goretex. (eller rentav stövlar?)

Vet du inte riktigt var du ska gå? Ja då väljer du helt enkelt de som känns skönast.
 
Hanwag

Hej,

Har själv ett par Hanwag Alaska GTX som är helt suveräna. Det vara bara att kliva i dom och gå och jag har aldrig haft några problem. Det finns en dammodell som heter Alaska Lady GTX, säljs på Naturkompaniet.

Kängorna är ju bland det viktigaste i utrustningen så gå på känsla när du bestämmer dig och undvik att kompromissa. Känns kängan skön när du provar den och är av ett välrennomerat märke blir det säkert rätt.

Lycka till!
 
Jag köpte ett par Meindl Vakuum GTX tidigare i somras. De tryckte väldigt hårt mot framsidan av vristen till en början, men det försvann när de blivit ordentligt ingångna.

Jag valde just de kängorna för att det var de enda jag hittade som passade mina breda fötter. Hanwag, som någon annan rekommenderade, tycks göra lite smalare kängor.
 
Gore-Tex eller inte...

Det är två ganska olika kängor du har provat. Meidl har ett mjukt foder och ett gore-tex membran som gör den vattentät. Lundhagskängan å andra sidan är en läder känga med cellgummi nertill, utan "foder". Fördelen men Rangern är att den är mycket lättare att torka om du blivit blöt och att den inte blir lika varm som Meidl kängan, en läder känga blir dock nästan aldrig lika vattentålig som en gore-tex känga. Rätt skött så kommer Meindlkängan att hålla länge och Lundhagskängan väldigt väldigt länge...
 
Lundhags!

Hej!

Passar Lundhags tycker jag du ska välja den. Lättare att torka när (inte om) den blir blöt, väl vårdad blir kängan en kamrat under många turer. Kräver att du hinner gå in den innan, jag brukar fylla skon med ljummet vatten och där efter sätta på mig den och gå ett antal km.
 
Lundhagskängan är med all säkerhet värre än att gå in, goretexfodrade kängor brukra va lite snällare :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
babzan Välja kängor Kläder 15
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
sjuntorparn Hjälp en amatör att välja skor. Kläder 11
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
MBac Damasker, hur välja? Kläder 11
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
m490c Vandringskänga för 8åring. Kläder 9
Danmanjaur Köpråd : Hög vandringskänga Kläder 8
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
GunnarK Skafthöjd på vandringskänga Kläder 8
dom_runner Bra vandringskänga för Keb och Spanien Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.