Dåligt Norgeskämt eller olika kartsystem?

När jag mäter t ex sträckan Sylarna-Helags på mina 1:50000-kartor, så blir det nästan exakt 38 cm, det vill säga 19 km. Det är ju mitt i prick det officiella avståndet.

Då mäter jag tämligen "rakt över". Jag följer med lite smått med linjalen när leden gör millimetersvängar, men slätar ut det mesta. Jag får ungefär samma avstånd när jag beräknar utifrån kartans rutsystem. Lite på en höft sådär, och ändå stämmer det rätt så bra med det officiella avståndet.

Men när jag på samma sätt mäter olika sträckor i Norge, så stämmer inte avståndet med de officiella siffrorna.

T ex sträckan Prestøyhytta-Schultzhytta: Även om jag ser till att fånga varenda millimetersväng av leden med linjalen, så kan jag omöjligen mäta den till längre än 29-30 cm, dvs på sin höjd 15 km. Men officiellt är sträckan 16 km. Höftar jag sträckan med hjälp av rutsystemet så får jag den till att vara 14 km.

Samma problem med alla sträckor jag mätt på den norska kartan. De blir kortare när jag mäter upp dem, även om jag mäter millimetervis.

Jag har varit med om att gå med GPS som angett att jag gått dubbelt så långt som ledmarkeringarna angett, vilket väl är för att GPS:en mäter varje minisväng runt stenar etc.

Så nu undrar jag: Har vi olika sätt att beräkna de officiella avstånden på, i Sverige och i Norge? Hur beräknas avstånden? Mer på stegnivå eller mer på fågelvägs-/kartrutnätsnivå?

Eller är det jag som gör fel? Hur ska man egentligen mäta? Är det meningen att man ska kunna beräkna hyftsat bra med hjälp av rutnätet eller ej?
 
Du glömmer höjden, om man går upp och ner på en sträcka så blir sträckan längre än det du mäter fågelvägen eller led på kartan utan att ta hänsyn till höjd skillnaderna...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Natoländer är hjulmätta vägvis. Sverige är flygkartemätt. Som troswe skriver försvinner de bruna långa strecken på det felaktiga svenska mätsättet.
 
Du glömmer höjden, om man går upp och ner på en sträck så blir sträckan längre än det du mäter fågelvägen eller led på kartan utan att ta hänsyn till höjd skillnaderna...

Mvh troswe

Bra där! Men jag är osäker på om alla officiella mätningar hänsyn till denna aspekt?

T ex topptur (rundtur) upp på Helags från fjällstationen anges vara på 8 km. Grovt mätt på 1:50000-kartan, och utan att ta hänsyn till höjden, blir det exakt 16 cm.

Så det verkar ju som att denna officiella siffra inte tar hänsyn till höjdskillnad. Men så tycks vara fallet när norrmännen mäter?
 
Natoländer är hjulmätta vägvis. Sverige är flygkartemätt. Som troswe skriver försvinner de bruna långa strecken på det felaktiga svenska mätsättet.

Intressant! Det förklarar en del. Tack för hjälpen!

Hur ska man räkna för att få det exakta avståndet? Hur får man in höjdskillnaden i ekvationen?
 
Det är nog väldigt besvärligt att få med höjden när du räknar ut avståndet.

-----------------
Och frågan är om det verkligen gör någon större skillnad: tänk dig en helt rak, helt vågrät väg som är en kilometer lång. Tänk sedan att du lutar upp ena änden av vägen, och drar ut den samtidigt. Effekten i vekligheten är att vägen lutar uppåt och blir längre, men på kartan syns inget (annat än höjdkurvorna, men jag bortser från dem). Frågan blir då tex: hur mycket höjd skall det till för att vägsträckan (mätt längs med vägen, inte kartan) skall bli 10 meter (dvs 1%) längre?

Om man kan sin Pytagoras så ställer man snabbt upp en ekvation:
1000²+x²=1010²

Ur den löser man ut x som blir ~ 142 meter. Med andra ord: för 142 meters höjdskillnad blir vägen 1% längre.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Det är nog väldigt besvärligt att få med höjden när du räknar ut avståndet.

-----------------
Och frågan är om det verkligen gör någon större skillnad: tänk dig en helt rak, helt vågrät väg som är en kilometer lång. Tänk sedan att du lutar upp ena änden av vägen, och drar ut den samtidigt. Effekten i vekligheten är att vägen lutar uppåt och blir längre, men på kartan syns inget (annat än höjdkurvorna, men jag bortser från dem). Frågan blir då tex: hur mycket höjd skall det till för att vägsträckan (mätt längs med vägen, inte kartan) skall bli 10 meter (dvs 1%) längre?

Om man kan sin Pytagoras så ställer man snabbt upp en ekvation:
1000²+x²=1010²

Ur den löser man ut x som blir ~ 142 meter. Med andra ord: för 142 meters höjdskillnad blir vägen 1% längre.

Ett mycket bättre svar än nyset med hjulmätning vs fotogrammetrisk mätning.

Dessutom så tror jag att de Norska kartorna undviker glädjemätning och hellre lägger till några procent på sträckan för att en vandrare skall bli överraskad åt "rätt" håll.
 
Har även hört från VV att när ytfinhetsmätningsbussarna kom blev mätta vägar lite längre än de tidigare varit, mätta bit för bit.
Annars låter ju faktiskt din förklaring med tanke på kartors skrynkling i Norge sannorlik ;).
 
Har även hört från VV att när ytfinhetsmätningsbussarna kom blev mätta vägar lite längre än de tidigare varit, mätta bit för bit.
Annars låter ju faktiskt din förklaring med tanke på kartors skrynkling i Norge sannorlik ;).
Det tycks som om du blandar ihop två saker.

Trådstartaren försöker mäta sträckor längs vandringsleder.

Dina exempel är från mätning på farbar väg.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips