Dåligt Connex

Re: Re: För att anknyta till urspringsinlägget

Men det är tråkigt eftersom jag tycker att det är bättre ur miljöperspektiv och många andra aspekter att resa med tåg.
Man får väl helt enkelt vänta tills de blir av med kontraktet. När ska trafiken upphandlas nästa gång?

Tycker också att det borde "belönas" att man åker miljövänligt, men nu verkar inte våra politiker tänka så.
Om jag inte minns fel fick Connex norrlandstrafiken på sju år, så det är bara att vänta.
 
Re: Re: För att anknyta till urspringsinlägget

Det hela gjorde mig så pass förbannad att jag i framtiden endast kommer att utnyttja Connex service om andra möjligheter är uttömda...Man får väl helt enkelt vänta tills de blir av med kontraktet. När ska trafiken upphandlas nästa gång?
Vinner du något på att vara långsint? Du är ju faktiskt inte i en sämre sits nu än innan du skickade in din slogan, så varför gräma sig? Okej, du har blivit utnyttjad, men varför döma sig själv till usslig flygtransport i sju långa år?
 
Re: Re: Re: För att anknyta till urspringsinlägget

svartöra; sa:
Det hela gjorde mig så pass förbannad att jag i framtiden endast kommer att utnyttja Connex service om andra möjligheter är uttömda...Man får väl helt enkelt vänta tills de blir av med kontraktet. När ska trafiken upphandlas nästa gång?
Vinner du något på att vara långsint? Du är ju faktiskt inte i en sämre sits nu än innan du skickade in din slogan, så varför gräma sig? Okej, du har blivit utnyttjad, men varför döma sig själv till usslig flygtransport i sju långa år?

Det är vådan av marknadsekonomin. När man med "fötterna" förväntas tala om för aktörerna på marknaden vad som är bra och dåligt så handlar det om att inte gynna de företag vars beteende man ogillar. Jag vill med andra ord inte ge några av mina surt förvärvade slantar till Connex kassa.
 
Re: Re: Dom har en bit kvar......

svartöra; sa:
Det värsta var dock att när vi klev på i Kiruna(sovvagn) så fungerade ingen toalett i vagnen.
Var alla toaletter i hela tåget trasiga? Annars var det väl bara att gå till en annan vagn?

Jag pendlar med tåget och kan understryka att toaletterna ofta är avstängda. Om det beror på medveten kostnadsbesparing eller dåligt underhåll vet jag ej(bristande underhåll är ofta en konsekvens av kostnadsbesparingar).

I Resturangvagnen byter man personal i princip varje dag. Kunnigheten är därför noll, eller vad sägs om fäljande: jag kommer in och ser att rom finns i baren och blir sugen på rom & cola. Killen bakom disken vet inte vad jag pratar om när jag beställer!
Vidare, de kunde inte ta betalt med kort, killen var nervös och svarade att de inte hann och lära sig! Så jag fick läsken gratis.

Connex utsattes för kritik vid upphandlingen för några år sedan, konkurrenter påstod att det skulle bli omöjligt att bibehålla kvalité med deras organisation.
Tydligen, än så länge, stämmer detta.

Hasse
 
Re: Felinformation från Connex.....

Till Annette Lodin:

Vi råkade ut för samma sak som ni i fjol, men med skillnaden att vi under inga som helst omständigheter fick stiga av i Kaisepakte som vi blivit lovade av Connex, både skriftligen och muntligt i samband med bokningen.

"Vi" i detta fall var sammanlagt 12 personer (ledare plus deltagare) från Friluftsfrämjandets lokalavdelning i Uppsala. Vår planerade fjällvandring skulle starta i Kaisepakte och gå mot Nikkaluokta.

Så döm om vår förvåning när vi glada i hågen kliver ombord på tåget i Uppsala, visar biljetterna och den bistra tågvärdinnan förklarar att vi inte alls kan stiga av i Kaisepakte. Hon hänvisade till kostnader och att alla tågstopp måste ansökas om skriftligen i förväg. Vi gapade som fågelholkar och fattade ingenting.

Jag hänvisade till att personen på bokningen lovat att det skulle gå att stiga av i Kaisepakte, men detta förklarade tågvärdinnan med att "ja ja, så där gör de på bokningen ibland..." Ridå.

Så vi tvingades kliva av i Kiruna och fick betala cirka 800 kr extra för bussresan mellan Kiruna och Kaisepakte. Vandringen kunde påbörjas sent på eftermiddagen och vi hann inte fram till den lägerplats vi planerat.

Tillbaka i Uppsala skickade jag ett kravbrev till Connex där jag begärde att få de 800 kronorna för bussresan återbetalad. Detta gick Connex med på, utan knot...

Men jag tycker att vi blev väldigt dåligt behandlade på grund av den bristande kommunikationen mellan Connex bokning och tågpersonalen. Mannen på bokningen hade alltså tydligen inte ens bemödat sig att ta upp vårt ärende med personalen på det aktuella tåget. Hela vår tågresa norrut blev förstörd och vi fick sitta i mobiltelefon hela tiden och försöka komma på lämpliga lösningar.

Dåligt, dåligt Connex!

Mvh Petra
 
Re: Re: Re: Dom har en bit kvar......

I Resturangvagnen byter man personal i princip varje dag. Kunnigheten är därför noll, eller vad sägs om fäljande: jag kommer in och ser att rom finns i baren och blir sugen på rom & cola. Killen bakom disken vet inte vad jag pratar om när jag beställer!
Vidare, de kunde inte ta betalt med kort, killen var nervös och svarade att de inte hann och lära sig! Så jag fick läsken gratis.

Hasse [/QUOTE]

För att rätta dig lite.
Restaurangerna sköts väl fortfarande äv samma bolag eller samma bolag som förr fast med nytt namn.
När jag arbetade där hette det Trafikrestauranger och skötte all servering på alla tåg och lagade all mat till alla tåg även plastmackorna.

Om det fortfarande är så, så är det knappast Connex fel att personalen inte kan något.
MVH
Kim
 
Re: Re: Re: Re: Dom har en bit kvar......

kim1; sa:
I Resturangvagnen byter man personal i princip varje dag. Kunnigheten är därför noll, eller vad sägs om fäljande: jag kommer in och ser att rom finns i baren och blir sugen på rom & cola. Killen bakom disken vet inte vad jag pratar om när jag beställer!
Vidare, de kunde inte ta betalt med kort, killen var nervös och svarade att de inte hann och lära sig! Så jag fick läsken gratis.

Hasse

För att rätta dig lite.
Restaurangerna sköts väl fortfarande äv samma bolag eller samma bolag som förr fast med nytt namn.
När jag arbetade där hette det Trafikrestauranger och skötte all servering på alla tåg och lagade all mat till alla tåg även plastmackorna.

Om det fortfarande är så, så är det knappast Connex fel att personalen inte kan något.
MVH
Kim [/QUOTE]


Mycket möjligt att det är så, men som kund bryr jag mig inte om det. Connex opererar på banan, kör tåget, det räcker.
Det är i deras intresse att servicen är fullgod och inte tafflig som nu.
Jag kan dra fler episoder...

Hasse
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: Dom har en bit kvar......

Röksvamp; sa:
Mycket möjligt att det är så, men som kund bryr jag mig inte om det. Connex opererar på banan, kör tåget, det räcker.
Det är i deras intresse att servicen är fullgod och inte tafflig som nu.
Jag kan dra fler episoder...

Hasse

Självklart är det Connex ansvar för hur restaurangvagnen sköts oavsett om de driver den i egen regi eller om de tagit in entreprenörer. Som resenär tecknar du ett avtal med Connex och ingen annan.
 
Re. felinfo från Connex.....

Till Petra Månström

Det är otroligt! Man tror knappt det är sant!

Ni gjorde en bokning för en så stor grupp människor och hade fått informationen både muntligen och skriftligen - och så fick ni inte ens stiga av!!!
Det borde vara straffbart!

Hur kan en tågvärd bara vifta bort kunden med att "så gör de på bokningen ibland"?????
Som kund har du ju bokat och betalat efter den information du fått från företaget/operatören.
Det ska man väl för h-e (ursäkta!) kunna lita på!!

Är det inte kunderna de lever på, eller?

Man blir så trött när man hör sånt här.
Läste dessutom i DN i helgen som var, att Connex skall göra om biljettpriserna för just Norrlandstrafiken. Man skall försöka styra om kunderna till "oattraktiva" avgångar" via priserna.
De som bokar tidigt och åker med de oattraktiva avgångarna, skall resa billigare.

Men då kanske Connex skulle se till att turlistorna är klara för sommaren/hösten!
Jag talade med Länstrafiken i förra veckan ang. busstider och då sade de att de väntade på Connex turlistor för sommaren/hösten. Innan de fått dem, kan de inte lägga busstrafikens tider.

Man kanske skulle ringa Connex idag och inhämta lite information........

Hälsningar från Anette
 
Re. felinfo från Connex

.......ang. tidtabeller för sommaren/hösten.........
Precis efter mitt förra inlägg, gick jag in på Connex hemsida och kollade tidtabeller.

Nu kan man tydligen boka avgångar fram till 15 augusti, men inte därefter.
Biljetter för perioden efter 15 augusti släpps i slutet på maj.

Så nu är det bara att kontakta Connex och Länstrafiken och boka resorna, tydligen ....om man har lust....!
// Anette
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re. felinfo från Connex

Lodis; sa:
.......ang. tidtabeller för sommaren/hösten.........
Precis efter mitt förra inlägg, gick jag in på Connex hemsida och kollade tidtabeller.

Nu kan man tydligen boka avgångar fram till 15 augusti, men inte därefter.
Biljetter för perioden efter 15 augusti släpps i slutet på maj.

Så nu är det bara att kontakta Connex och Länstrafiken och boka resorna, tydligen ....om man har lust....!
// Anette

Dum fråga men hur skall du kunna boka med länstrafiken. De har inga tryckta tidtabeller ännu och webbsidan de hänvisar till ger följande resultat "Internal Server Error 500" :) De ordnar säkert till den. Är bara två veckor sedan jag påpekade det för dem.

Har själv tidig semester i år och det är så j***a skoj att inte ens veta vilka tider trafiken går. Fast lättare ändå för oss som bor i norrbotten för vi kan i alla fall ta den miljövänliga bilen.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.