Dåligt Connex

Inte alltid Connex fel

lilla_my; sa:
Håller med om att det var botten. Men jag är Stockholmare och åker tunnelbanans gröna linje (alla andra som gör detta vet vad som nu kommer....) och under ett års tid blev jag och alla medresenärer ca 40 minuter försenade _varje dag_ därför att Connex klantat sig när de köpte ett nytt signalsystem. Sedan dess ser alla grönalinjenåkare rött när de hör talas om Connex.

Synd bara att det inte var Connex som köpte in signalsystemet, utan SL. Men det är väl synd att sabotera en bra story med fakta ;-)
 

avslutad210712

Gäst
Tack Connex

Hade tänkt ta tåget upp till fjällen för första gången i år och gick därför in på Connex hemsida idag för att beställa. Läste i NSD att Connex infört ny prissättning dvs populärare avgångar får ett högre pris. Och visst stämde det. Jämfört med igår hade biljetten gått upp från 280:- eller 290:- till 370:- för en enkel resa. Räknat på två personer och tor resa blev resan 320:- (eller 360:) dyrare över natten.

Nåja friheten med egen bil är icke att förakta så det får bli bilen tre gånger i sommar.
 
Hittegods

När vi ändå är inne på Connex;
I påskas glömde jag kvar en väska på tåget mellan Kiruna och Boden, vid byte till stockholmståget i Boden blev väskan kvar och fortsatte till Luleå.
Nåväl, efter samtal med hittegodsavdelningen i Luleå visade det sig att väskan fanns där. Men att skicka ner den med tåget för avhämtning på Connex i Stockholm är tydligen en omöjlighet eftersom Connex saknar hittegodsavdelning där, allt hittegods hamnar tydligen förr eller senare i Luleå. Enda möjligheten att få ner väskan till Stockholm är att Connex skickar den som postförskott eller som bussgods. Är inte detta lite märkligt? Hur fungerade det på Tågkompaniets tid?
 
Modernare vagnar

..Än så länge kommer man fram..om än knappt i vinterstormar.
Men nog vore modernisering av de längsta sträckornas vagnset nåt som vore på sin plats. Internet, nya vagnar som inte brinner upp av trötthet..och ålder i värmesystemen som går på fullvarv då utländska kortkalsong-folk till flyktingar ..börjar rugga och frysa.. - 20 utanför.
Allt i värme går på max då.. väggar o element rödglöder. Man kan grilla korv o sånt scojtigt..

Vi i norr åker längst, har tråkigast längst, läser mest, sover längst, äter mest, jobbar.. på tåget.
Då ska det finnas service toppmodernt med stora utrymmen..

Dax för LEO-satellitburet europeiskt satellit-Internet, än glappen idag med usla svenska småknotter i telekom..urk.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Tack Connex

avslutad210712; sa:
Hade tänkt ta tåget upp till fjällen för första gången i år och gick därför in på Connex hemsida idag för att beställa. Läste i NSD att Connex infört ny prissättning dvs populärare avgångar får ett högre pris. Och visst stämde det. Jämfört med igår hade biljetten gått upp från 280:- eller 290:- till 370:- för en enkel resa. Räknat på två personer och tor resa blev resan 320:- (eller 360:) dyrare över natten.

Nåja friheten med egen bil är icke att förakta så det får bli bilen tre gånger i sommar.

Visade sig att just precis den avgång jag hade valt var dyrare medans alla andra runt omkring hade kvar sitt gamla pris. Nåväl är i början av semestern så då testar jag tåget på den turen i alla fall men väljer en annan avgång :)
 
avslutad210712; sa:
På flygpriset tillkommer resan till och från flygplatsen åtminstone i ena änden och lite tid för att ta sig till och från flyget. Men visst är tåget för dyrt om man inte vill ha sittplats men vem vill det på en sån lång resa.

För oss alla som inte bor på tågstationen så är det ju inget argument. För mig är det enklare och billigare att ta flyget (ocm det bara handlar om transporten till och från tåg/flyg).

mvh Christian
 
Dom har en bit kvar......

I somras åkte jag hem från Kiruna med tåg och att det skulle bli försenat hade jag räknat med och visst 3 timmar blev det. Det värsta var dock att när vi klev på i Kiruna(sovvagn) så fungerade ingen toalett i vagnen. Jag anser att betalar jag för en vara så ska dom också leverera den, precis som man själv får göra. Sovvagn utan fungerande toaletter borde således ge x% tillbaka på biljettpriset men så fungerar det inte från det eminenta service företaget Connex.

Med tanke på deras dåliga rykte tycker man att priset för slogan tävlingen borde varit en aning bättre, nu blev priset istället ytterligare en negativ sak för Connex.

Tur att flyget finns!
 
Felinformation från Connex.....

....vill också lägga mig i debatten om Connex.....

I höstas skulle vi åka med Connex till station Katterat i Norge, för att börja vandringen därifrån.
Eftersom nattåget från Sthlm. ej gör stopp där enl. tidtabell, så hörde vi oss för om det gick att beställa stopp.

Jo då!
Enl. Connex så skulle man säga till tågpersonalen när man gick på tåget i Sthlm. och så kunde man för säkerhets skull säga till i Kiruna också, om personalbyte skett under vägen.

Det skulle fungera så enl. Connex.
Jag både ringde (2 gånger!) och besökte dem på Centralstn. och fick samma information vid alla 3 tillfällen.

Väl på tåget sade vi till, både i Sthlm. och i Kiruna och för säkerhets skull även innan Riksgränsen.

Sen visade det sig att Connex skulle ha ansökt skriftligen hos Ofotenbanan i Narvik, om att få göra stopp. Extra-stopp är tydligen förenat med kostnader och malmtrafiken får ej störas.
Dessa upplysningar fick vi från en norsk tågvärd.

Det var så dags då att få höra att vi riskerade att hamna i Narvik!
Vi hade ju planerat vår rutt och vandringsdagar efter utsikten att få stiga av i Katterat.

Men en vänligt sinnad och "service-minded" tågvärd stannade tåget hastigt för oss, efter att vi förklarat hur vi fått felaktig info från Connex och att vår vandring ej skulle gå att genomföra som planerat om vi inte fick hoppa av.

Tydligen ska kunden vara välinformerad om Connex interna rutiner, hur saker ska gå till!

Jag kan ta ett "Nej, det går tyvärr inte pga av si & så", men att som kund göra en bokning efter given info och sen riskera att inte bli avsläppt - det gör mig förbannad!

Vi får se om det blir tåg eller flyg norrut i höst, när det är dags igen.....

// Anette
 
Wolf25; sa:
Prisexempel 1: SAS tur och retur Arlanda - Luleå 2 vuxna, 1 barn, restid 3 timmar
2710kr

Prisexempel 2: Connex tur och retur sovvagn Stockholm - Luleå 2 vuxna, 1 barn, restid 29-30 timmar + ev. försening
3800kr

Tycker inte i det fallet att det är billigt med tåg.

/Ulf

Jag har samma erfarenhet, nämligen att det blivit billigare med flyg än med tåg de gånger jag letat reskostnader. Dessutom, hur värderar man sin tid? Iofs kan flygplatsen ligga lite mer avigt till, så lägg till 2 timmar för resa till/från flygplats. Då är man uppe i 5 timmars resa, vilket är överkomligt. Att tåget skall ta mer än 20 timmar mer och dessutom kosta mer är horribelt.

En annan sak. Jämför vad det kostar med bil. Många gånger är det billigare att åka bil än att åka tåg. Rimmar mycket illa med att tåget skall vara ett billigt och miljövänligt alternativ.

Som stockholmare har jag dessutom mycket svårt för Connex... Och Citypendeln... Och SL... Dessutom har jag börjat åka SJ nu när jag pendlar till Uppsala. Ytterligare en möjlighet att irritera sig.

/Mattias
 
För att anknyta till urspringsinlägget

Med risk för att verka tråkig. Men vad sade Connex när du sade till dem att du tyckte det var lite kort om tid att utnyttja vinsten?

mvh Christian
 
Re: För att anknyta till urspringsinlägget

chralm; sa:
Med risk för att verka tråkig. Men vad sade Connex när du sade till dem att du tyckte det var lite kort om tid att utnyttja vinsten?

mvh Christian

Jag ringde upp dem och frågade om det var ett skämt eller om de menade allvar.

Och de svarade då att jag skulle vara glad att jag vunnit och att så gjorde alla som delade ut resor som vinster, att erbjudandet bara gäller när det är lågtrafik.

Jag försökte påpeka att man i tävlingen ändå hade gjort en insats för Connex (hittat på en slogan som de kan använda i sin marknadsföring) men de var helt ointresserade av att lyssna på några som helst argument.

Själv tycker jag att deras definition av lågtrafik är väl rigid. Och jämför man till exempel med SAS så är har det som sagt inte varit några problem att plocka ut en bonusresa till Kiruna i augusti när jag åkt till fjälls tidigare.

Det hela gjorde mig så pass förbannad att jag i framtiden endast kommer att utnyttja Connex service om andra möjligheter är uttömda (med undantag för tunnelbana och pendeltåg där intäkterna från resenärerna, vad jag förstår hamnar hos SL och inte hos operatören)

Men det är tråkigt eftersom jag tycker att det är bättre ur miljöperspektiv och många andra aspekter att resa med tåg.
Man får väl helt enkelt vänta tills de blir av med kontraktet. När ska trafiken upphandlas nästa gång?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.