Dagväska - allt som berör

Söker en dagväska ja kan ha till allt!
Sommar som Vinter.
På dagsvandringen till 300m tradturen.
Skidtoppturen eller alpinklättringen.
Bara att ha när man går till affären.

Så...

Hur många liter?
Vilka finesser?
Mjuk/hård ryggplatta?
Vilken modell?
Köpa begagnad eller ny?

Under toppturer ska allt helst rymmas i, vid klättring kan repet stanna utanför.

Sprid eran kunskap då de enda dagväskor jag använt hitills är på 65l samt två st 10l man zippar ihop. Enorma brister i båda för ett året runt behov.

Osprey Talon 33 borde täcka in alla dina behov. Och den är bra ventilerad i ryggen och mycket bekväm.
Räcker inte storleken så finns den som 44 liter också.

Mjuk eller hård ryggplatta eller ram är en smaksak. För de vikter det rör sig om klarar du dig säkert med en ramlös mjuk bra ryggplatta.

ok, låter bra!
har hört av nån att det är skönt med en styvare väska för skidåkningen, men ja vill gärna ha en mjuk när ja klättrar.

en kompis använder nån dynafit väska som man kan ta bort vissa delar för att ändra storleken, dock e de en "lättviksmodell" o gillar inte sånt, hellre att d väger mer o slitstarkare...

synd att ingen mer vill ge sig in i diskussionen...

skriv vad ni använder för dagväskor...

Alpkits ryggor är helt briljanta. Vill du ha den styv skär du till ett (tunt) liggunderlag och liksom gör en rulle av och lägger i (det där var nog inte mitt livs bästa förklaring).

Väldigt individuellt, och få säckar passar till allt. Jag har ett tiotal säckar och den jag använder mest är tveklöst min Exped 40 Mountainpro.
Till vintertoppturen, isklättring, långfärdsskridskor, fjällvandring, dagsturer och klättring. Men visst klättrar jag multipitch på sommaren så kanske jag väljer en mindre...
Säcken är vattentät och jag har monterat 4 mm gummistropp med dragsko bak. Här sätter jag ofta ett z-lite liggunderlag samt skalplagg vid svettigt tempo. Hyfsat lätt och avskalad utan att bli ultralätt. Har bivackerat i den, i allafall mina ben :) Har två exemplar...YMMV ;)
(OBS, inte min säck på bilden)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    55.7 KB · Visningar: 432

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg