Dagsturer runt Grövelsjön?

Jag ska ta mina två tonåringar till fjälls i sommar för att övertyga dem om fjällvandrandets förträfflighet. Planen är att gå dagsturer med Grövelsjön som basläger, mitten av augusti.

Tips på trevliga dagsrundor? Vi är som sagt två tonåringar + deras medelålders mamma, som visserligen är van vid uteliv, men lite småsliten i kroppen (så klarar bara lite måttliga utmaningar). Önskemålen är vackra vyer, mysiga lunch- och fikaplatser och ja, lite lagom blandning av trivsamhet och utmaningar :)
 
Bestiga Jakobshöjden känns ju som en självklarhet. Annars - om ni vill ha en längre tur - skulle jag rekommendera att gå till Hävlingestugorna, sova där en natt och sen vandra tillbaka. Då får man känna på både kalfjäll och skogsterräng
 
Hej

Har också planer på att åka upp till Grövelsjön och göra dagsturer! Jag har med mig min 7-åriga son. Kan gissa att en sprallig sjuåring kan komma lika långt som truliga tonåringar ;) (Fast å andra sidan kommer vi ibland typ 300m och sen är det stopp...) I planerna finns förutom ovan nämnda båttur (och en mindre vandring där, inte vandra tillbaka) och Jakobshöjden även Silverfallet med. Och så trollstigen men den uppskattas kanske inte av tonåringar... Vi ska även besöka samerna och klappa ren. Finns många olika aktiviteter med dem. Gå in på www.renbiten.se (tror jag det var). Bor ni i tält finns ju möjligheten att helt enkelt bara gå en bit upp längs fjällsidorna och slå läger vid lämplig jokk... Jag har inte riktigt bestämt mig för om det blir tält eller stuga. Jag tycker tältet är mysigare och ger mer frihet men eftersom han är lite liten för att bära full packning så blir det ju jag som får bära... Är det regn och ruskväder så är ju stuga med öppen spis mysigare...på ett bekvämare plan ;)

Jag har inte själv vandrat i området så jag har ingen personlig erfarenhet, men jag har läst en del. Hör gärna av dig om du vill ha något tips! Eller om du hittat något spännande så tar jag tacksamt emot det samma...

//Karolina
 
Båten över sjön och gå tillbaka kan vara åtminstone två turer då man kan gå på bägge sidor. Har gått den södra sidan och det var en småtrevlig stig.

Storvätteshågna med sin toppsjö och utsikt överraskade mig positivt, men som dagstur från och tillbaka från Grövelsjön är den ganska jobbig och verkar inte passa med den nivå av ansträgning du beskriver. Stigen är även av den där tråkiga flerfiliga typen som man får när belastningen är hög och många inte förstår att hålla sig på den stig som redan finns. Så bara om ni är sugna på en lite tuffare dag och undvik den i vilket fall om vädret inte ger utsikten.

Om dagsturerna tar slut så är en övernattning i Hävlingestugorna ett bra alternativ . Man får lära känna Rogenmoränen lite men inte någon längre sträcka (som tur är...). Fin skog där.

Ska man bara njuta av naturen i största allmänhet och inte vill gå långt skulle jag nog utforska de något mindre använda stigarna, de är ofta de finaste.(Vanligen de som inte är kortaste vägen mellan A och B.) Hela området är vackert och samtidigt hyfsat lättgånget.
 
Salsfjället är lättbestiget och fint.

Båthusberget på norska sidan från vägen till Eljå.

Kolla också vad Stfs fjällstation har för ledarlädda turer och gör en på egen hand.

Plocka hjortron kan vara kul om det är bra bärår. Aktuellt ca mitten av augusti.

Thure
 
Silverfallet har jag inte riktigt förstått var det ligger någonstans...någon som kan hjälpa mig och beskriva det på kartan? Sen vill grabben upp "på ett riktigt berg". Jag tror han menar att det ska märkas att man är på en topp, dvs att det ska gå nedåt på alla sidor varav en ska "vara typ ett stup". Jag har kikat på Sjöhöjden kring riksröset. Kan det kvala in? Han orkar nog inte gå till Salsfjället som dagstur... Eller är Jakobshöjden mera rätt? Har försökt hitta bilder på de två omnämnda topparna men hittar ingen bra...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    141.9 KB · Visningar: 6,627
Och så en till fråga; får man parkera vid området vid båten (Sjöstugan) eller är man hänvisade till P som finns vid fjällstationen?
 
Tack för en massa tips! Jag har gått i Rogenområdet tidigare, häftigt område trots all sten :) Vi avslutade den vandringen i Grövelsjön, det var lättgånget och trevligt dit, som jag minns det. Rogen och Femundmarka står på listan för nya turer framöver.

Båttur med tillbakavandring låter som en lysande idé!

Jag har inte riktigt bestämt om vi ska ta med tält eller ej (går ju iofs att hyra, men misstänker att det inte är direkt lättviktsgrejer då). Men det kanske kunde vara kul med en tältnatt, i synnerhet om vädret är bra.

Jag tittade på vandringen upp på Storvätteshågna, men det kan vara lite långt och för många höjdmeter för en dagstur. Men om en kommer iväg tidigt och kan ta flera pauser, så kanske... Hur lång tid skulle en sådan tur ta måntro? (Utgångspunkten här är att mina relativt stillasittande datorungar åtminstone inte ska HATA att vara i fjällen...)
 
Silverfallet har jag inte riktigt förstått var det ligger någonstans...någon som kan hjälpa mig och beskriva det på kartan? Sen vill grabben upp "på ett riktigt berg". Jag tror han menar att det ska märkas att man är på en topp, dvs att det ska gå nedåt på alla sidor varav en ska "vara typ ett stup". Jag har kikat på Sjöhöjden kring riksröset. Kan det kvala in? Han orkar nog inte gå till Salsfjället som dagstur... Eller är Jakobshöjden mera rätt? Har försökt hitta bilder på de två omnämnda topparna men hittar ingen bra...

Jakobshöjden kanske kan godkännas som ett "riktigt berg" :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ala Dagsturer runt Abisko Fjällvandring 5
P.D Dagsturer runt storulvån ? Fjällvandring 2
Tranan Dagsturer runt Kvikkjokk Fjällvandring 4
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Karolina P Dagsturer i Åre i mitten av september Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
björsi Dagsturer med 6 månaders bebis Fjällvandring 17
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
speedy Tips på dagsturer Norrbotten? Fjällvandring 4
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Hedberg3 Dagsturer från stuga / hytte Fjällvandring 5
Axe Dagsturer i Norrbottensfjällen - husvagn Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
k elias Fin fjällstuga för dagsturer med småbarn Fjällvandring 8
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
lindajones Tips dagsturer i Lofoten? Fjällvandring 8
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Escodobe Lämna tältet för dagsturer? Fjällvandring 26
quango Dagsturer från Abisko Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
Fantomax Hjälp med dagsturer i Sälen! Fjällvandring 13
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
Christoffer Hedman Dagsturer vid Grövelsjön Fjällvandring 7
gundj Dagsturer i Grövelsjönomrâdet Fjällvandring 4
smilinthyme Dagsturer i Jämtland - hjälp Fjällvandring 2
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2
gusbo Tips för övernattningstur och dagsturer med småbarn i Abiskotrakten Fjällvandring 5
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
abolinder Dagsturer i Jotunheimen Fjällvandring 8
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
MatildaD Dagsturer kring Välijokk Fjällvandring 0
mysk Bra område för dagsturer Fjällvandring 0
ceciliaw Dagsturer kring Hemavan/Tärnaby? Fjällvandring 12
P.D Dagsturer från Vålådalens fjällstation. Fjällvandring 2
ndaa Tips om dagsturer i Norge Fjällvandring 1
Dagsturer med joggingskor? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.