Dagsturer runt Grövelsjön?

Det går fint att parkera nära Sjöstugan. Parkering är iordningställd längs vägen.
Silverfallet ligger ett par km från Sjöstugan. Man går över bron och följer stigen upp till renstängslet. Tar vänster längs stängslet och strax är man där.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Om du tar tält är Grövelsjön - Övre Fosksjön dag 1, övernattning där, upp på toppen utan all packning fm dag 2, lunch och tältfällning vid Övre Fosksjön och tillbaka till Grövelsjön på eftermiddagen ett alternativ som är har stora fördelar jämfört att ta Storvätteshågna på en dag. Den flerfiliga stigen kvarstår dock. Jag har heller ingen erfarenhet av hur mycket tält det det står där under högsäsong, kan tänka mig att fler kan ha samma ide.

Sen ger ju tält även helt andra möjligher att improvisera lite mer, vilker ju även hela området inbjuder till.
 
Silverfallet och parkering vid Sjöstugan

Och så en till fråga; får man parkera vid området vid båten (Sjöstugan) eller är man hänvisade till P som finns vid fjällstationen?

Silverfallet ligger uppströms Olån, väldigt nära gränsen mot Norge. En bra tur startar vid Sjöstugan, det finns parkering där, följer sommar/vinterleden till Olåns vindskydd och sedan sommarleden uppströms Olån, nv ungefär. Där sommarleden viker norrut hittar ni silverfallet. Sen kan ni gå sommarleden tillbaka till Sjöstugan.

Mikael
 
Jakobshöjden är helt OK. Ganska brant ned mot Grövelsjöstranden men inga stup. Båthusberget har fina stup men enkel vandring.

Salsfjället är enklare än man kanske tror. Silverfallet är typ halvvägs från sjööstugan men ännu rakare är att passera det stora klippblocket strax bortom renstaketet utmed riksgränsen.

Thure
 
Tips Grövelsjön

Ja, det går bra att parkera vis Sjöstugan, bra utgångspunkt för vandring till Silverfallet, som ligger på vägen till Valdalsbygget men man tar av upp mot Salsfjellet tydliga skyltar tror det ä 4 km från Sjöstugan. Jakobshöjden är kanske lagom för en 7-åring, våra barn har gått upp på Storvätteshågna När de var lite äldre, det är brant och rätt jobbigt.
Elgåhågna är riktigt fint, rätt brant och jag tror man ska vara över 10 år.
 
Silverfallet har jag inte riktigt förstått var det ligger någonstans...någon som kan hjälpa mig och beskriva det på kartan? Sen vill grabben upp "på ett riktigt berg". Jag tror han menar att det ska märkas att man är på en topp, dvs att det ska gå nedåt på alla sidor varav en ska "vara typ ett stup". Jag har kikat på Sjöhöjden kring riksröset. Kan det kvala in? Han orkar nog inte gå till Salsfjället som dagstur... Eller är Jakobshöjden mera rätt? Har försökt hitta bilder på de två omnämnda topparna men hittar ingen bra...

Silverfallet ligger längs med den streckade stigen från Olåns vindskydd mot norska gränsen. Enklast är att gå från Sjöstugan.
Vill man upp på topp kan jag rekommendera Rundhögda på Norska sidan. Parkera vid P på kartan (gammal lappkåta) gå sedan leden antingen väster eller öster om toppen. Efter ca 2 km kommer man fram till bäckar på resp sida om toppen.
Gick den turen idag med en 4 och en 6-åring. Fantastiskt väder!
 
Städjan?!

Ej hunnit med den själv men bra dagstur för barn/tonåringar har jag hört,om vädret är klart förstås ås man kan uppleva utsikten.
Jag har gått upp på Storvätteshogna,har reumatism så rätt tufft för en dagstur om man inte e helt i form.Men vackert! Vid foten av det berget finns en fin tjärn att bada i,med strand ,och tältvänligt är det.Inte någon jobbig vandring,dock blir det ju det om man fortsätter till toppen.(Som också har en sjö att bada i).
Just varit på Båthusberget också med mina smärtande leder,går man runt är det väl en mil tror jag men MYCKET vackert! och lagom stigning för både barn och halvhalta vuxna :) Med matpaus efter vägen tog det oss kanske 4 timmar ända upp.Klippväggar på 350 m,säkert nåt som imponerar på tonåringar! Bad även däruppe och massor med renar!

Go tur!/ Maria
 
prova fiske?

I fosksjöarna finns det fisk, ta med ett spinspö och prova med små (10 g)
spinnare och små skeddrag (mina favoriter: myran-spinnare orange/svart, skedgrag: salamander koppar/svart). Förutom att fisket ger en trevlig paus
så kan ni få god mat. Halstrad öring med couscous och en buljongtärning...
Fiskekort är nästan gratis och bidrar till renovering och underhåll av fiskbeståndet.
25 cm bör fisken helst vara.
För att spara drag - försök att hitta ställen som är lite djupare - helst 80 cm eller mer, och veva på...
God tur!
 
Ett par tips som jag kan rekommendera, dels Jonas Gardsiös Idre blogg och även hans bok som handlar en hel del om Grövelsjön.
Jag har själv den äldre versionen av boken som jag haft mycket nytta av.
http://www.gardsio-idre.se/index.html
http://www.gardsio-idre.se/img/Vandring/norra_dalarna_oversikt.pdf
http://www.vildmarksbiblioteket.se/produkter/norra-dalarna-vandringsturer-och-utflykter-86433444
Bifogar en bild på det tidigare omnämnda Båthusberget som jag tog för en vecka sedan på väg upp mot Svarthamran (Litl-Elgsjøtjønna) på andra sidan Djupsjøen.
Det är tur nummer tre i översikten.
På fjällstationen säljer de kartor för både den Svenska och Norska sidan av gränsen.
Jag och min dotter gjorde en kort men härlig "topptur" upp på Rundhøgda en sen eftermiddag. Utgick från parkeringen med kåtan inne på Norska sidan, blev förvisso en kort bit på en av samernas grusvägar.
Stigen finns med på Turkart 1:50000 Femunden Sør.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    75.6 KB · Visningar: 819
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ala Dagsturer runt Abisko Fjällvandring 5
P.D Dagsturer runt storulvån ? Fjällvandring 2
Tranan Dagsturer runt Kvikkjokk Fjällvandring 4
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Karolina P Dagsturer i Åre i mitten av september Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
björsi Dagsturer med 6 månaders bebis Fjällvandring 17
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
speedy Tips på dagsturer Norrbotten? Fjällvandring 4
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Hedberg3 Dagsturer från stuga / hytte Fjällvandring 5
Axe Dagsturer i Norrbottensfjällen - husvagn Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
k elias Fin fjällstuga för dagsturer med småbarn Fjällvandring 8
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
lindajones Tips dagsturer i Lofoten? Fjällvandring 8
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Escodobe Lämna tältet för dagsturer? Fjällvandring 26
quango Dagsturer från Abisko Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
Fantomax Hjälp med dagsturer i Sälen! Fjällvandring 13
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
Christoffer Hedman Dagsturer vid Grövelsjön Fjällvandring 7
gundj Dagsturer i Grövelsjönomrâdet Fjällvandring 4
smilinthyme Dagsturer i Jämtland - hjälp Fjällvandring 2
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2
gusbo Tips för övernattningstur och dagsturer med småbarn i Abiskotrakten Fjällvandring 5
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
abolinder Dagsturer i Jotunheimen Fjällvandring 8
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
MatildaD Dagsturer kring Välijokk Fjällvandring 0
mysk Bra område för dagsturer Fjällvandring 0
ceciliaw Dagsturer kring Hemavan/Tärnaby? Fjällvandring 12
P.D Dagsturer från Vålådalens fjällstation. Fjällvandring 2
ndaa Tips om dagsturer i Norge Fjällvandring 1
Dagsturer med joggingskor? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.