Dagsturer i Skottland

Jag söker tips på en ort, gärna B&B eller mindre pensionat, som vi kan ha som utgångspunkt för dagsturer i 4-5 dagar. Och förslag på turer. Vi är vana vandrare men vill inte bära på tält mm.

Har vandrat flera gånger i Skottland och bott i tält, vandrarhem, campingstugor och B&B. Kolla in vandringsleden West Highland Way, som går mellan Glasgow till Fort William. Längsmed den finns vandrarhem, B&B mm.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Min Skottlandstur 2009, 11 dagar, gick huvudsakligen i Cairngorms, med början i Blair Atholl och slut i Dunkeld, och naturlig vändpunkt i Glenmore. Den beskrivs på huthyfs.com . Där finns också en karta över området. När jag tittar tillbaka verkar campingen i Braemar vara en naturlig bas för utflykter. Säkert finns på orten även B&B, men det får du kolla själv, eftersom sånt kan ändra sig hela tiden. Tomintoul, whiskybyn i norra änden hade iaf då vandrarhem, kanske man kan använda den byn som bas. Låt kartan inspirera dig.

Jag har hört att det är för mycket folk på West Highland Way. När jag gick i Cairngroms pågick the TGO Challenge, för kust-till-kust-vandrare, men ingenstans blev jag nedsprungen. Kanske man dock ska undvika precis den tid the Challenge pågår (om den fortfarade arrangeras).

På Isle of Skye har jag faktiskt cyklat, min enda tur utanför Sverige (Newcastle-Portree). Kanske går att lägga upp dagsturer med ex,vis Portree som bas. Kolla kartan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips