Dagstur Rjukan (Norge)

Vi kommer att ha möjlighet att göra en eller två kortare turer från Rjukan ( eller någonstans däromkring, bil är tillgänglig). Är det någon som har ett tips?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är inte alltid så lätt att söka på rätt begrepp, särskilt inte när resultatet troligen är på ett annat språk än svenska. Det som jag hittat på officiella sidor tycker jag har en väldig tyngdvikt på lätt och barnvänligt och därför tänker jag att man kanske kan få en annan typ av tips från forumets medlemmar.

Har ingen kunskap om Rjukan, men efter att ha läst tidigare inlägg om googling på "Rjukan" så knappade jag in det på utsidans sökruta. Fick en del träffar. Är de kollade?

Vi kommer att ha möjlighet att göra en eller två kortare turer från Rjukan ( eller någonstans däromkring, bil är tillgänglig). Är det någon som har ett tips?

Sabotörstigen är fin och kort. Buss upp, ungefär från museet. (Parkera vid museet och gå upp till stora vägen vid utsatt tid så kommer en liten buss snart), sen gå tillbakaner .Tog oss kanske 2 timmar i ganska rask takt. 3 inklusive buss och fika på lilla fjällstationen eller vad det nu ska kallas där en blir avsläppt.
Linbanan till toppen och så gå någon av lederna där, där finns flera markerade leder med lite olika längd är ett annat tips.
Den höga toppen med skidanläggningen som ligger nån timme bort kan nog vara värd att kolla in också, vet inte hur mycket vandring det är där men utsikten ska vara fin, till havet vid fint väder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips