Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dags för nytt rep - vad rekommenderas?
- Trådstartare Henke
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Dynamiska rep
som man använder för klättring "fjädrar", det gör inte spectra. Jag föredrar klätterrep för klättring
Skaffa ett rep för alpinism (8 mm 30 meter = lätt) och ett annat för klippa - lös ovanstående. Tyvärr svårt att kombinera.
Beals lätta alpinismrep kostar bara några hundra och är mycket lätt vilket ju alltid uppskattas av den som för dagen bär repet
Mvh
som man använder för klättring "fjädrar", det gör inte spectra. Jag föredrar klätterrep för klättring
Skaffa ett rep för alpinism (8 mm 30 meter = lätt) och ett annat för klippa - lös ovanstående. Tyvärr svårt att kombinera.
Beals lätta alpinismrep kostar bara några hundra och är mycket lätt vilket ju alltid uppskattas av den som för dagen bär repet
Mvh
Köp på globetrotter
Precis som herrn ovan säger är ett kortare, lättare alpinistrep att föredra. Jag köpte en stump (30 m) som passar två pers mycket bra. Kolla globetrotter igen, de har trevliga halvrep som passar perfekt till lättare alpina turer, tex glaciärer och kammar.
/Micke
Precis som herrn ovan säger är ett kortare, lättare alpinistrep att föredra. Jag köpte en stump (30 m) som passar två pers mycket bra. Kolla globetrotter igen, de har trevliga halvrep som passar perfekt till lättare alpina turer, tex glaciärer och kammar.
/Micke
Håller med om att ett 30 m rep ibland skulle vara idealiskt. Men trots allt brukar det ibland bli en hel del pitchande, och vill därför ogärna byta till kortare rep.
Håller med om att hellre för ändamålet lämpade rep än en dålig kompromiss, men spectran funkade oväntat bra för abseiling tillsammans med ett helrep. Repen löper dock ut med ngt olika hastighet mot slutet av sträckan (spectran snabbare då statisk). Användning på brant snö/is kändes ok, men risken för gnav mot klippkanter oroade på mixed rutterna. Har inte sett spektra i denna användning förut, och står antagligen över ett provförsök på egen hand...
Tack för synpunkterna!
Håller med om att hellre för ändamålet lämpade rep än en dålig kompromiss, men spectran funkade oväntat bra för abseiling tillsammans med ett helrep. Repen löper dock ut med ngt olika hastighet mot slutet av sträckan (spectran snabbare då statisk). Användning på brant snö/is kändes ok, men risken för gnav mot klippkanter oroade på mixed rutterna. Har inte sett spektra i denna användning förut, och står antagligen över ett provförsök på egen hand...
Tack för synpunkterna!
Edelweiss
Det bästa rep jag någonsin haft var ett Edelweiss. Jag tror det hette World cup? Helt suveränt att hantera men lite tungt (men jag är stark!) Klart överlägset Beals Top Gun som jag har haft två av eftersom jag inte har fått tag på något nytt Edelweiss-rep som liknar det jag hade... Men Top Gun är helt klart second best.
/Lappen
Det bästa rep jag någonsin haft var ett Edelweiss. Jag tror det hette World cup? Helt suveränt att hantera men lite tungt (men jag är stark!) Klart överlägset Beals Top Gun som jag har haft två av eftersom jag inte har fått tag på något nytt Edelweiss-rep som liknar det jag hade... Men Top Gun är helt klart second best.
/Lappen
Que?
Hallo Johanna!
Hur menar du, den här killen på Nya Zeeland, släpade han med ett rep som inte gick att ha till något annat än att fira med? Varför inte använda ett PAR halvrep som avsett, det är ju bättre och säkrare? Speciellt vid alpin klättring där det förekommer firning långa sträckor och där repen löper risk att skadas vid stenslag och fall över vassa kanter. Vad gör du om ditt helrep skadas? ETT halvrep går ju att klättra med i ett nödläge, det är inget jag skulle vilja göra med ett 6-millimeters statiskt rep. Men, jag kanske inte har förstått saken rätt?
Hälsningar
Uffe
Hallo Johanna!
Hur menar du, den här killen på Nya Zeeland, släpade han med ett rep som inte gick att ha till något annat än att fira med? Varför inte använda ett PAR halvrep som avsett, det är ju bättre och säkrare? Speciellt vid alpin klättring där det förekommer firning långa sträckor och där repen löper risk att skadas vid stenslag och fall över vassa kanter. Vad gör du om ditt helrep skadas? ETT halvrep går ju att klättra med i ett nödläge, det är inget jag skulle vilja göra med ett 6-millimeters statiskt rep. Men, jag kanske inte har förstått saken rätt?
Hälsningar
Uffe
En liten varning bara...
Det är helt ok att använda spektran rent styrkemässigt, men för gnag mot kanter är den ju sämre.
Dessuton ett stort varningens ord:
Om man firar på rep av olika diameter eller elasiticitet för den delen så kommer repen att "matas" olika fort. Om man är rik och har lämnat en karbin eller shackel i ankaret är ju detta ok. Men löper repet genom en slinga eller dyligt så kan det gå fort att "såga" av den med tråkigt resultat. Detta har observerats i andra länder, bla efter en olycka på Augille d´ L´M i Chamonix för några år sedan.
Mitt tips: Kör med dubbelrep så är man på säkra sidan.
Det är helt ok att använda spektran rent styrkemässigt, men för gnag mot kanter är den ju sämre.
Dessuton ett stort varningens ord:
Om man firar på rep av olika diameter eller elasiticitet för den delen så kommer repen att "matas" olika fort. Om man är rik och har lämnat en karbin eller shackel i ankaret är ju detta ok. Men löper repet genom en slinga eller dyligt så kan det gå fort att "såga" av den med tråkigt resultat. Detta har observerats i andra länder, bla efter en olycka på Augille d´ L´M i Chamonix för några år sedan.
Mitt tips: Kör med dubbelrep så är man på säkra sidan.
Råkade nyss hitta info om spectra för abseiling i Mark Twights bok om alpinism, så tydligen är det flera än guiden på NZ som använder det. Trots det kommer vi nog att hålla oss till de egentliga klätterrepen - sparar hellre vikt på annat... Var bara nyfiken på era synpunkter vad gällde spectran. Tack för dem!
Ni talar om ett par halvrep, men borde det inte alltid vara ett helrep då man går inbunden över besvärlig glaciärterräng?! Vilket ju betyder ett helrep och sedan en halva som komplement, alternativt ett kortare helrep (typ 30 m) och sedan 2 halvor... Mycket rep blir det hur man än vänder och vrider.
Tänk så mycket repsallad det skulle kunna bli
Ni talar om ett par halvrep, men borde det inte alltid vara ett helrep då man går inbunden över besvärlig glaciärterräng?! Vilket ju betyder ett helrep och sedan en halva som komplement, alternativt ett kortare helrep (typ 30 m) och sedan 2 halvor... Mycket rep blir det hur man än vänder och vrider.
Tänk så mycket repsallad det skulle kunna bli
Förtydligande av halvrep/helrep/twin
Alltså...
Kombinationer av halvrep/helrep/twinrep funkar inge bra alls...
Helrep (enkelrep) skall användas som sådana och inte med halvrep etc. Detta pga av att de töjer sig olika mycket och i värsta fall kan detta ge friktionsskador på repen (om de ligger i samma karbin) samt att de belastar säkringssystemet ojämt
Halvrep kan ANTINGEN klippas i varannan säkringspunkt ELLER båda repen i VARJE punkt. Inga halv(!)-mesyrer med varierande antal rep i säkringspunkterna.
Twin/Tvillingrep enbart BÅDA repen i säkringspunkterna
Tyvärr kan man komma i otakt med repinköpen (som jag är nu) och måste då lägga ut en massa kronor på dels ett Enkelrep (för hemmaklippan) och Dubbelrep (för längre turer där man måste kunna fira en hel replängd). Men bättre att lägga ut lite stålars nu än att riskera att råka illa ut på berget, eller?
Hoppas alla får en solig klättersommar!
Alltså...
Kombinationer av halvrep/helrep/twinrep funkar inge bra alls...
Helrep (enkelrep) skall användas som sådana och inte med halvrep etc. Detta pga av att de töjer sig olika mycket och i värsta fall kan detta ge friktionsskador på repen (om de ligger i samma karbin) samt att de belastar säkringssystemet ojämt
Halvrep kan ANTINGEN klippas i varannan säkringspunkt ELLER båda repen i VARJE punkt. Inga halv(!)-mesyrer med varierande antal rep i säkringspunkterna.
Twin/Tvillingrep enbart BÅDA repen i säkringspunkterna
Tyvärr kan man komma i otakt med repinköpen (som jag är nu) och måste då lägga ut en massa kronor på dels ett Enkelrep (för hemmaklippan) och Dubbelrep (för längre turer där man måste kunna fira en hel replängd). Men bättre att lägga ut lite stålars nu än att riskera att råka illa ut på berget, eller?
Hoppas alla får en solig klättersommar!
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg