Dags för nya skridskor, lös eller fast häl?

Hej

Vill byta ut mina långa 10-15 år "gamla" Almgrens skridskor, lika länge som jag åkt skridskor. Har läst trådar på utsidan men ställer ändå frågan: lös elelr fast häl?

Skridskoåkning för mig är heldagsturer på varierande isar: sjöar och skärgård, släta och ojämna, hårda och mjuka osv..

Fast häl vet jag hur det är. Hur är igentligen lös häl när fölhållanden varierar? Har utvecklingen mognat till bra skridskor som håller? Stor skillnad i åkteknik?

Tacksam för tips.

Mvh Olof

Lös häl, du har redan fast häl och verkar åka så mycket skridskor att du ändå bör ha minst två par skridskor och två par kängor.

Jag funderar själv på att köpa på mig lite fler skridskor och kängor, faktorn utövad tid/spenderade pengar är alldeles för hög för mig när det gäller skridsko. Mer prylar!

-Palle

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Excelsiors SNS profil plattor...

...tycker jag är ett mycket smidigt alternativ om man enkelt vill prova att montera skidbindningar på sina befintliga skridskor ( kostar 120 kronor på http://www.excelsior.se/TILLBEH%D6R.htm ). Det ända som kanske (beroende på vad för skridskor man har) behövs är fyra små hål i aluprofilen. Om man sedan har en liten rundfil kan man fila ut hålen, och vips har man ett par skridskor som man kan sidoförskjuta bindningen på...
Om man redan har ett par skidpjäxor är nog detta det billigaste/enklaste/flexiblaste sättet att testa sig fram...
Adderar väl lite onödig vikt till skridskon men det kan man ta om man bara vill testa lite...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips