Dagens aktivitet?

Ja, grattis till Staffan och Jenni. Det blev ju nåt slags ultra-maraton det där. Glöm inte att posta i tråden "bästa gör-det-själv-prylen!"

Idag tömdes kolhydrater efter en del svält, 1:19 i makligt tempo. Hittade hallon! Skogshallon, duggregn och leriga vader, det är löparromantik!
 
Har vilat lite de senaste dagarna, min kropp är dåligt anpassad för asfaltslöpning har känt mig seg och öm och behövde några dagars välbehövlig vila.

Men i förmiddags innan jobbet så var det dags för en skogsrunda. Lida´s 4,7:a förlängdes med uppvärmning i 800 spåret. Det behövdes då jag kände mig ovanligt seg... Brukar ju inte springa på morgonen/förmiddagen så kroppen var väl inte helt van, dessutom så var det ganska så nära inpå frukosten.

Men efter nån kilometer så kändes det mycket bättre och det vanliga flowet infann sig :). Gårdagens ösregn hade inte påverkat slingan alls... verkar som om marken slukat varenda droppe, alltså var ytan fortfarande snustorr... och inte helt optimal för mig, jag gillar när marken är mjuk och följsam, nu blir det stelnad lera som är minst sagt oföljsam och därmed jobbigare för främst fotleder, men även knän.

Lyckades trampa på en vass sten med sidan av skon, så att sidan på fotvalvet fick sig en rejäl tryckare, tänkte inte direkt på det när jag sprang, men under dagen så har det ömmat rejält.

Malin körde 4,4:an.

Distans: 5,05km
Tid: 28:27 min
Tempo: 5:38min/km
Karta: http://connect.garmin.com/player/11049139

Thomas
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Och så tolv km till. 5:06-tempo. Kändes väldigt segt. Inte så tungt och jobbigt, bara segt. Är nu uppe i 74 km på sex dagar, vilket dels är mer än jag någonsin sprungit förr, dels förklarar segheten. Imorrn 13 km och sen en dags välförtjänt vila.
 
En aktiv vecka så här långt

Måndag, cykel 40 km
Tisdag, paddling dryga timmen
Onsdag, cykel 52 km
Torsdag, cykel 96 km
Imorron, cykel 66 km
Lördag vila
Söndag kanot.

Frun verkade irriterad när hon pratade om socklar i köket och jag sa att det ev. kunde bli om jag fick tid över efter motionen.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Värsta flytet...

... med startplats till Midnattsloppet!

Gick på lunchen förbi Stadium vid Sergelstorg idag och såg att dom delade ut nummerlappar till Midnattsloppet nästa helg... blev lite sugen, och gick in på deras hemsida för att kolla läget, visste ju att det var slutsålt sedan länge.. men dom hade pg a tidigare datatekniska problem och oanvända sponsorsplatser släppt 600 platser till... och jag knep en av dem...

Enda kruxet är att det blev till startgrupp 7... trots att jag mer tillhör grupp 2, skall se hur det går med byte av grupp, helkört skulle jag tro så här en vecka innan loppet... så det får nog bli sicksackslöpning ;).

Blev en liten runda med Malin nu i kväll. 5,1:an vid Brantbrink skulle avverkas. 5,15km på 33:18.

Thomas
 
Enda kruxet är att det blev till startgrupp 7... trots att jag mer tillhör grupp 2, skall se hur det går med byte av grupp, helkört skulle jag tro så här en vecka innan loppet... så det får nog bli sicksackslöpning ;).
Jag råkade ut för samma sak i Florens förra året. De första 5 km passerade jag över 3 500 löpare. Det var jobbigt!

Backen förbi Katarina kyrka är förresten "trevlig" ;)

Lycka till, hoppas du får en bra tid :)

Idag har jag hunnit med ett lätt och kort morgonpass på 7,6 km. Tänker testa ett nytt upplägg med en morgonrunda och en kvällsrunda tre dagar i veckan. Ikväll blir det nån mil till. Får se hur det känns.
 
... Gick på lunchen förbi Stadium vid Sergelstorg idag och såg att dom delade ut nummerlappar till Midnattsloppet nästa helg... // byte av grupp, helkört skulle jag tro så här en vecka innan loppet...

Hoppsan! Det var visst i kväll jag skulle springa...;) såg fel. det var ju i Gbg nästa helg... vilken tur att jag råkade läsa artikeln i DN i morse och inte har något annat för mig i kväll...

Så nu är det nog definitivt helkört med gruppbyte.
 
...pust...

..elghufs i nackareservatet. Som alltid med just denna träningskompis är det fullt blås. Tröskelfart i 80 minuter, 85% snittpuls , max 97% i några springbackar, 40 sekunder under 65 %...Ett bra pass och inte stum, det är det viktigaste!...

//J
 
Jag springer på. Förra veckans facit blev 77 km med snittfart 5:05. Den här veckan skall jag testa dela upp ett par dagar på två pass, ett morgon och ett kvällspass. Lite less på entimmesrundor. Det känns också som en nödvändighet om jag skall orka öka veckodistansen nämnvärt, vilket ingår i den allmänna planen. Jag gjorde ett test i lördags och det kändes mycket bra. 2*7,6 känns mindre i kroppen än 1*12. Trista är att man måste gå upp nån timme tidigare.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.