Dagens aktivitet?

...och här sitter jag och känner att lite av Noobs överskottsenergi inte alls skulle vara ovälkommen!

Har haft det segt med löpningen, jobbet mm, ja kanske segt i allmänhet, ett par veckor nu. Dagens aktivitet är egentligen att vakta Staffanstorpet med tillhörande hund (och det tar ju Nilak hand om; eftersom Easy snart är löpmogen så är Nilak mer än villig, den jävla pedofilhunden!). Men, springa bör man ju.

Det blev ganska prick en timme med snittpuls 156 (obegripligt lågt, jag sprang ju som en idiot!). Körde 10-5-intervaller, dvs 10 min i ca 160 följt av 5min i 150. Rätt bra klipp i steget stundtals, men ändå alltså svårt att pressa snittpulsen (skulle ju ha gissat på snitt 162-165 mtp ansträngningen!).

Igår gjordes ett försök till korsträning m lapphunden, gick upp på Frösöberget och harvade deras elljusspår m tillhörande styrketräning. Riktigt roligt!
Man har svackor ibland. För fem, sex veckor sedan var det inte kul alls att springa. Bara tråkigt och jobbigt. Mycket och rätt hård träning men inga resultat. Men så är det ju. Man kan inte prestera under tunga träningsperioder, som du verkar vara mitt inne i för tillfället. Men det är de som ger resultat när man väl skall toppa. Hårdträning tynger både fysiskt och psykiskt. Det senare sätter man inte i direkt samband med träningen men det känns när man får en lite lugnare period.

Så, sluta gnälla och ta i lite mer ;)

Vad blir dina pulsdata uttryckta i % av maxpuls?
 
Vad blir dina pulsdata uttryckta i % av maxpuls?
Jo för fan, här ska springas! Är just nu mest orolig för min tilltagande benhinneinflammation. Väntar färska skor från GB nästa vecka (Pete Bland Sports, googla dem, har sjukt mkt skor till bra priser!), inkl ett par Inov-8 X Talon-nåntingvaddetnuheter för terränglöpning.

Och om jag hittar en lämplig asfaltsträcka fri från backar och människor så tar jag fram rullskidorna, men hittills har jag kammat noll.

Jag vet faktiskt inte det där med maxpuls, har inte testat maxa nån gång. Kanske ska ta mig samman och göra det, är annars inte spec förtjust i att göra något som drar på stora mängder syra... Är annars 27 år gammal, så min beräknade maxpuls torde vara runt 197 (210-0,5x27), eller 193 (220-27), men som sagt så är väl dessa formler högst approximativa. Skit samma, jag jämför med hur jag sprang förra året, och då var pass kring 160-162 i 50min inget ovanligt. Men men, jag tror inte heller att pulsen korrelerar till hastigheten, så det intressanta vore väl eg hur fort det går. Och det gör det ju inte. :)

Utgång i går kväll och middag på Shanti, ett indiskt hak på söder... det var starkt, så det krävdes mycket öl för att svalka
Jag tror jag har ätit på Shanti, de hade väldigt bra indisk mat vill jag minnas! Dessutom hyggliga priser, tror jag?
 
Väntar färska skor från GB nästa vecka (Pete Bland Sports, googla dem, har sjukt mkt skor till bra priser!), inkl ett par Inov-8 X Talon-nåntingvaddetnuheter för terränglöpning.

Jag tror jag har ätit på Shanti, de hade väldigt bra indisk mat vill jag minnas! Dessutom hyggliga priser, tror jag?

Intressant med skoköpet från GB .... måste få feedback på det...skall kolla in hemsidan.

Ja... Shanti är helt ok, priserna är väl medel, men väldigt mycket mat för pengarna, åt en mixed sizler med tigerräkor, marinerat lamm och marinerad kyckling... + en massa grillade grönsaker, ris, såser och masalananbröd till.... och sen all öl då...

Gårdagens löpning kändes inte alls idag... mycket skönt besked.

Hade egentligen tänkt hoppa över träning idag... men Rickard messade mig redan vid åttatiden och tyckte att jag skulle haka på idag på en lugn tur... mest för att komma ut, samt att kolla in Cykelcity Gran Fondo som gick idag. Solen sken och jag kunde givetvis inte motstå det trevliga förslaget.

Kl 9.30 drog vi ut... molnen hade precis börjat hopa sig och snart så öste regnet ner. Som tur var så hade jag anat ugglor i mossen och tagit på mig benvärmarna och vindjackan... det var kallt, jävligt blött och skitigt. Vi mötte Gran fondo cyklisterna som planerat vid Rosenhill´s backen men missade precis täten... surt.

Sen så fortsatte vi ner till Rosenhill´s caféet och vidare mot Tumba. Utmed Huddingevägen tog vi det lugnt i den täta trafiken, så snitthastigheten sjönk en hel del. Totalt så blev det 39,14km på 1 timme och 32 minuter, 25,4 i snitthastighet... lugnt som sagt.

So far så känns det helt ok i kroppen, ingen negativ respons än iaf... vi får se i morgon... ropar inte hej än.
 
Klippning av gräsmatta tre timmar, ett lätt styrketräningspass och åtta km okynneslöpning på det. Kändes fint. 50 km löpning på fem dagar. Lite mer än tänkt men riktigt lugnt och fint tempo på alla passen. Imorrn går jag över till lite kvalitet igen. Ett tempopass, två intervallpas och två återhämtningspass. 55 km totalt. Det blir bra. Det är kul att springa! :cool:
 
Pärsättning och cykel

Har satt pärerna i pärlandet, finska Timo funkar bra i den tunga uppländska leran. Därefter cykel i fem mil. Jag är nöjd med dagen.
 
Ja det var då en jävla vår till att blåsa. Inte riktigt vita gäss på Storsjön idag, men blåste iaf så det pep i kepsens skärm. Givetvis hade jag lagt min runda så att jag fick nästan sju kilometer i rak motvind, längs Storsjöns strand där det förstås blåste som bäst! Medvinden avverkade jag tryggt uppe skogens lä.

Ganska kämpig runda idag, ssk när det blåste så jag varken hörde Lagerkvists "Gäst hos verkligheten" eller mina egna tankar. Dessutom märkligt tung i benen, kände att steget var osymmetriskt. Högerknät kändes lite stelt, som det brukar bli när det är regn i luften (ja, jag låter som en gammal gubbe). Verkligen dags att byta skor, undrar hur många mil de här har gått?!

Höll iaf på 1:57 med styvt 24 km (en hel del backar, ffa den på drygt 150 höjdmeter fördelat på en massa kilometer). Snittpulsen var 151, vilket betyder att jag verkligen drog på för hårt. Men men, det måste man få unna sig. Nästa gång kanske det blir samma runda men på 2:15 istället.

Helvete Krister, 92km på en vecka? Vem försöker du fly ifrån? Kom ihåg att vi ska springa BAMM tillsammans, T-I-L-L-S-A-M-M-A-N-S ! ! !

Inget lag är snabbare än dess fetaste länk, kom ihåg det.
 
Tillbaks i förkylningens förtrollade landskap, där snorträden blommar och febergäddorna leker. Suck!
Fyra dagar till Varvet och jag har inte kunnat träna ordentligt på snart sex veckor, känns motiverande. Nåväl, det är mitt första Varv så jag ska vara glad om jag kommer runt överhuvudtaget, ser fram emot en trevlig dag i Göteborg, hoppas vädret håller i sig och att kroppen känns bra tills dess.
 
Efter måndagens hårda pass (som egentligen räknas till förra träningsveckan, som "tappade" en dag), inledde jag den här veckan med ett 40-minuterspass, 157 BPM i snitt. Det var egentligen tänkt som ett lugnt kvällspass efter en hård dag (nedan), men det gick såpass bra (efter en lite seg start) att jag drog på litegrann, bitvis. Nya skorna kan ha varit en förklaring: Plötsligt tassade jag tyst, vilket inte skett på asfalt sen vintern! Skönt både för öronen, själen och inte minst benhinnorna!

Lugnviksrundan är en gammal klassiker numera, och idag utmanade jag mig själv (för det bör vi ju ständigt och jämt jämt jämt) och sprang rundan baklänges (ja, alltså medsols istf motsols). Personlig utveckling-coacherna jublar över min driftighet! Sen avslutades passet (som ju blev "för kort" iom tempot) med lite löpskolning.

Men, dagens egentliga aktivitet - och behållning - var en fisketur med Staffan "öringen". Han kan koka kaffe han. Närmare öring än så blev det dock inte, men en fin dag var det, trots kemiskt rent från fisk. Däremot lite skogsfågel, ett renkadaver och en mink, som Nilak snabbt sorterade in i näringskedjan ovanför öring men under lapphund, ungefär nånstans mellan Frolic och kattungar. Tyvärr dök minkjäveln, annars hade jag gärna hjälpt hunden nagga lite i kanten på den biologiska enfalden. Nilak var väldigt lös och skötte sig riktigt bra, odjuret.
 
53km racer

Ledig idag... så det blev först sovmorgon till 10 och sen en filmtajm med filmen som vi somnade i från i går kväll... man borde altid vara ledig dagen efter en film....

Sen ett inköp... två NeoAir från Get Out.se... dyrt, men iaf billigare än på NK.

Sen var det dags för att bänka sig framför Girot... ett historiskt sådant med Lövkvist i rosa, 3:a idag... och en fantastisk etapp av Kessiakoff, 10:a... Cred!

Inspirerad av dessa bergsgetter så blev det givetvis en racertur, direkt efter... fast som brukligt efter skada... lugnt och fint.
Jonas och Lina hängde på. 53km i 25,6km/h i snitt, som får betraktas som ett förnuftigt tempo för min del. Fast det börjar kännas bra, skall lägga in ett kortare pass med högre tempo i helgen för att se hur kroppen reagerar på lite tryck.

Mötte många cyklister i kväll... och en massa mc´s varav många kör som idioter. De verkar inte vara avskräckta av att det redan dött två personer i vår, på samma väg, lokalt kallat Sthlm´s Nurburgring... problemet är att dom skall samsas med tung lastbilstrafik, bilar och cyklister.
 
Idag testlöpt mina nya Inov-8, läs gärna på
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=425977#post425977

Passet var vackert: uppför och runt Frösöberget förbi zoo:t mm, totalt 120m stigning. Sen vägen upp till utkiken och så några varv runt det korta löpspåret som tar drygt tio min att springa. Man kan ju röja på stigar däruppe, men idag var det inte läge att villa bort sig med nya skor och allt. Note to self: inte raka sig just innan kvalitetslöpning mitt på dagen. Hakan svider som om den piskats med enris!

Avslutade med att ta utkiksvägen ned och sen runda berget slutgiltigt. 640 acc höjdmeter, vad det nu ska betyda. 156 i snittpuls, löptid 60min. Väldigt kuperad runda, fick taktik-gå litegrann uppför pga ryggsäcken. Fjällen är vackra nu, på håll åtminstone. Jag har det väldigt bra här. Undrar om det någonsin kommer en vår som den här?
 
Terränglöpning (eller nåt åt det hållet,inte nöjd med att jag inte kan springa fort längre).
En rejät kuperad runda på ca 10km där man får vara ifred med sin hund.
Inte ett smack ont i knät,tänker inte på att jag "har ett vänsterknä".
Tror baske mej ortosen fungerar!
Försöker indoktrinera min lilla valp att bli en träskmops;gå till sjön och hämta pyttesmå pinnar och blöta ner tassarna.
Vaxat kajaken.Sommarväder!
Normalt brukar det var fullt av snöfält och dylikt i skogen,nu är det nog brandrisk snart.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.