Dagens aktivitet?

paddlade idag den kortaste tur jag någonsin gjort. det var förvisso trevligt, men det var rätt dag att avbryta och åka hem och smånjuta av stillhet i soffan. det behövdes. det gjorde gott.
 
Åtta km med lite fartlek. Det gick rätt trögt. Inget driv i steget. Men så är det, ibland vill kroppen inte riktigt. Viktigt då att komma ihåg att alla pass är värdefulla, även de som inte går så bra.
 
Aha!
...
Men, var f-n är den andra grinden, och varför är inte den låst?
Äsch, vad dum jag varit. Den andra grinden, som jag inte sett, är förstås den TOPPhemliga grinden, som är så hemlig att kanske inte ens militärerna hittar den (utom de allra mest välbetalda, och Fjällkarlarna)

Åtta km med lite fartlek. Det gick rätt trögt. Inget driv i steget. Men så är det, ibland vill kroppen inte riktigt. Viktigt då att komma ihåg att alla pass är värdefulla, även de som inte går så bra.
Ord på den. Körde själv en väldigt lugn runda med lapphunden idag, uppför Frösöberget och en runda där. Regnet hängde i luften: Det luktade som av säsongens sista fisketurer, av våt och kall jord och solstrålar genom regntung undervegetation, av hög och klar luft. Vi har inte många grader över nollan nattetid.

När jag körde chins (med ryggsäck) kom två andra lapphundar på stigen. Lycka! Nilak måste ha känt det som en dubbel jackpot. Han skällde knappt alls, trots att en av de andra hundarna var lite skällig. Pratade med deras ägare, sånt som stannar mellan oss som har en Svart Hund.

Lustigt, en tanke med det passet var förstås att testa terrängskorna (Inov-8 X-Talon 212) på våt sten. Ett tungt regnväder hade hängt över "stan" det mesta av förmiddagen, men inte fan. Regnet bröt ut ungefär två minuter efter att vi kommit in igen, så skorna fick inte bekänna färg riktigt. Sen idiotregnade det å andra sidan tills jag satte mig på tåget ned till Uppsala (och där är väl antagligen Dagens Egentliga Aktivitet: Vad är det för fel på vuxna som sätter sig och krökar i Bistron, och sen säger till sina ungar (jag hörde det själv) "Spring nu till andra ändan av tåget och se om ni hittar nån där att prata med!")
 
Skogslöpning

Planen var att utöka distans och fart lite... så det fick bli en kombo av 4,7:an och 7,1:an, fast utan skidbacken... känner mig inte redo för skidbackslöpning än :-/.

Började bra med hyfsat tempo runt 5:30... men efter 3,5km så kom jag in i en svacka som varade i ungefär 1km, tempot sjönk rejält under denna kilometer och totalsnittet halkade nu ner till 5:55. Men sen kom jag igång igen :) ... trots värmen som nu började bli besvärande + att magen började bli lite orolig. Det var lite för tight inpå lunchen...

Rejält mör i kroppen var jag i sista backen upp mot mål.

Distans: 6,34km
Tid: 36:25min
Tempo: 5:44min/km
Gps info: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8271921

Det är bra att det är flåset som hindrar mig, och inte mina skadebekymmer, flåset är ju lätt att få tillbaka. Inga känningar i bak/lår/rygg alls, däremot så var jag ju, som sagt, rejält trött i mitten av passet... extra jobbigt för att det är som stökigast terräng just den biten av slingan. Stenigt i kombination med tallrötter och lerhål.

Känns som om jag är på gång igen!

/Thomas
 
Gräv en grop och fyll igen den...

Ja, väl framme hos mina föräldrar ägnades gårdagen mest åt det som tidigare brukade kallas "negerjobb" (märk väl att jag säger detta utan rasistiska konnotationer, ungefär som att min hund är en "lapphund" och inte en "samehund", för [kroppsarbate utfört av kolonialistiskt exploaterad etnisk minoritet av annan hudkulör; se "slav-"] har liksom inte samma stuns).

I korthet så har min far grävt ett hål (snart 1x1x1m) i den steniga pinnmon, och detta skulle vidgas till 1x1x1m. Så gjordes, och det tog några timmar (man fick spetta loss allt och sen gröpa upp det med en gammal sopskyffel). Myggen var hungrig, och ändå regnade det nästan inte alls. När all sten och lera var uppe, fyllde jag igen hålet med matjord och bar upp _en_massa sten i skogen (stoppar inte vid 100kg sten). Efteråt stod jag och stirrade på den nygrävda, och nyigenfyllda, gropen. Det kändes löjligt i överkant. Hoppas verkligen att persikoträdet tar sig!

Efter detta putsade jag skor. Min anspelning på arbetets karaktär borde vid detta lag ha framgått i all önskvärd tydlighet.
 
Imorse ett löppass ca 12 km i "normaltempo" (fast egentligen finns det ingenting normalt med att springa på morgonen) och ikväll ett styrkepass (axlar). Däremellan regn och förvirring.
 
Hoppas verkligen att persikoträdet tar sig!
Persikoträd? Växer de verkligen så långt norrut? Hoppas i vilket fall ni lyckas. Finns inget som egna persikor. Inte för att jag har några, men... :)

Idag blev det 6*800 m intervaller och 13,6 km totalt. Högsta puls 187, dvs 95% av max HR. Tempot låg mellan 3:30 och 3:45 på de olika omgångarna. Betydligt fortare än rekommenderad fart men det var svag nedförsbacke och medvind. Det var hårt men skönt på sitt sätt. Ni fattar säkert hur jag menar :)

Totalt för veckan så här långt är dryga 47 km. Under maj är jag uppe i 160 km och det bör bli ca 220 km totalt om inget oförutsett kommer mellan. 220 km på en månad är mycket för mig. Det börjar ta sig :)

Löpningen är fantastisk nu. Har nog aldrig känts så bra, trots att jag springer mer än jag bruakr.
 
HA!
även jag kunde springa idag,.lite bättre på tunga terrängrundan i skogen där jag och draghunden får springa ifred;visserligen kom en dam på motionsrunda,men en dam av det slaget som inte misstycker att träffa stor hund som inte kan låta bli att skälla dovt...
Armhävningar med valp som ska hjälpa till ökar svårighetsgraden,annars är vvalp mestadels ett tränings-och rörelsehinder;sover i mitt knä så jag inte kan göra nåt utom att häcka i datorn ett tag till.
 
Piece of shit-406. Garmin 406-an har en alldeles särskild förmåga att försämra mitt goda humör. Det är den tryckkänsliga ramen. När det regnar. Har man klockan utanpå jackan/tröjan så ställer regndropparna om den. Har man den under så ställer den blöta tröjan/jackan om den. Den brukar hoppa i menyerna så den visar antingen en kompass eller sattelitmottagningen. Precis den sortens info man vill ha under en löprunda. Sen går det inte att komma tillbaka till träningsläget. Kvittar hur man klickar och trycker (vilket man inte vill pyssla med när man springer) man får helt enkelt inte fram rätt info. Idag lyckades duggregnet stänga av träningsläget helt och hållet, passet blev alltså inte registrerat. Tack för det, Garmin-j-l!

Står du i begrepp att köpa en Garmin 406? Undvik den till varje pris! Vänd dig från den och köp nåt annat. Inget kan vara sämre än 406.

Dagens långpass blev ungefär 20 km. Testade en ny sträcka idag och distansen har jag mätt med Googles verktyg för att mäta distanser (på jogg.se, den visade 19,6. Tror inte det är fel att lägga på några hundra meter där.) Viss osäkerhet för distansen alltså och total osäkerhet vad gäller fart och puls.
 
Sprang 30 min runt Kviberg (inget berg, väldigt platt).

Den planerade 10 km-turen kortades alltså av pga värmen, och jag körde styrketräning hemma istället. Har inte sprungit på en vecka, dvs sedan Göteborgsvarvet förra lördagen. Nu börjar en period med fler korta löppass och mer styrketräning för att bli lite stark inför fjällturerna (minst en, kanske två) i sommar. Ska bli kul att kunna fokusera lite mer på 5 och 8 km.

Har halvt bestämt mig (oss, sambon inräknad) för att springa 15 km på Lidingöloppet i september.

PS. Även jag skall dricka öl idag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.