Dämpare på 'stel' ram.

I början av året satte jag en Marcozzi-dämpare på min Cannondale, tyckte att det skulle bli mumma att bli av med den stele gaffeln!!
Efter 70 mil i skogen, så är jag kluven till ifall det blev så bra som jag hoppades...
Iom att gaffeln höjer 'framvagnen' på cykeln, så är det mer än lovligt knepigt att ta sig upp för branter, framför allt på stigar.
Lägger jag för mycket tyngd på bakhjulet så lyfter det fram.
Lägger jag för mycket tyngd på framhjulet då slirar det bara.
Tyvärr känns det som att nackdelarna väger över fördelarna av bytet.
Vad göra??

För lång gaffel?

Kan du kanske ha satt en gaffel som är för lång för din ram. Marzoccis dämpare har ju ofta ganska lång slaglängd. Det ända jag kan tänka mig att du kan göra är att antingen byta tilbaka till din stela gaffel om det kändes bättre, eller köpa en ny gaffel, Tyvärr.

///Björn

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det kan finnas en ombyggnadssats till din gaffel för att korta slaglängden. Det kanske kan hjälpa delvis. Vet att det finns en sats för att bygga om från 100 till 80 mm. Kan man kanske montera lockout i efterhand? Ring Evalds MTB de är väldigt kompetenta om du inte har en handlare som är bra lokalt.

/Henry

Ta upp frågan på http://www.happymtb.org så kanske du kan få svar av robert, som byggt om slaglängden på sin marzocchi för att passa just med en äldre cannondaleram. har du rätt gaffel finns det ombyggnadskit för några hundra, men jag vet att han byggde om sin gaffel för 30 spänn.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips