Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Däckdimension på 12 växlad Crescent (80/90-tal)
- Trådstartare FB
- Start datum
De gamla däcken?
Kan vara 622. Tag ett måttband och mät upp fälgens omkrets där däckets kanttråd vilar. Dividera med Pi. 630 var vanligt tidigare typ 70-tal vet inte vilket som dominerade på Crescent under 80-talet.
Se också länkar i den här tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37366&pagenumber=2
Thure
Kan vara 622. Tag ett måttband och mät upp fälgens omkrets där däckets kanttråd vilar. Dividera med Pi. 630 var vanligt tidigare typ 70-tal vet inte vilket som dominerade på Crescent under 80-talet.
Se också länkar i den här tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37366&pagenumber=2
Thure
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kännetecken
Vad har du för karakteristiska kännetecken för en broschyrsamlare
Stänkskärmar: inga, plast, målad metall, rostfritt stål
Ram: svetsad eller lödd med muffar, eller titan som fanns ett år eller två
Fälgar: rostfria eller aluminium. Ev fabrikat
Färg och andra kännetecken på ramen (Reynolds 531, Tange etc)
Växelfabrikat och typbeteckning
Per (med alldeles för mycket gamla broshyrer kvar, men de är bra att ha ibland)
Vad har du för karakteristiska kännetecken för en broschyrsamlare
Stänkskärmar: inga, plast, målad metall, rostfritt stål
Ram: svetsad eller lödd med muffar, eller titan som fanns ett år eller två
Fälgar: rostfria eller aluminium. Ev fabrikat
Färg och andra kännetecken på ramen (Reynolds 531, Tange etc)
Växelfabrikat och typbeteckning
Per (med alldeles för mycket gamla broshyrer kvar, men de är bra att ha ibland)
Re: Kännetecken
Crescent 12 växlad, landsväg(ej racer), bockstyre, mintgrön, Positron 10(står på ramen), shimano växlar FH Positron(växelreglagen på ramen), svetsad ram, rostfria stänkskärmar och pakethållare.
Har mätt fälgarna och yttermåttet är ca 645 mm. Kantrådsmåttet 645-6-6= 633 mm.
Med lite mätfel skulle detta tyda på att däcken ska vara 630?
Eftersom cykeln är gammal skulle den passa bra som pendelcykel för mig, jag parkerar ute på stan...
/Fredrik
Crescent 12 växlad, landsväg(ej racer), bockstyre, mintgrön, Positron 10(står på ramen), shimano växlar FH Positron(växelreglagen på ramen), svetsad ram, rostfria stänkskärmar och pakethållare.
Har mätt fälgarna och yttermåttet är ca 645 mm. Kantrådsmåttet 645-6-6= 633 mm.
Med lite mätfel skulle detta tyda på att däcken ska vara 630?
Eftersom cykeln är gammal skulle den passa bra som pendelcykel för mig, jag parkerar ute på stan...
/Fredrik
Jag känner bara till Crescent 92309 som är en 12 vxl variant, med skärmar. Skulle gissa att den kom 84 eller så. Men vad jag vet sitter inte positron på denna modell. Har sett Shimano 600 och Suntour växlar på denna bara. Vad Crescent 12 vxl hette tidigare känner jag tyvärr inte till. Möjligen var det 92308 den hette. Jo, så var det nog. Tyvärr är det inte samma ram som i 309orna.
De däck som sitter såvitt jag vet på 309orna är 28-622 original. Sitter alltså 28tums fälgar på den. Dimensionerna står även på Weinmann fälgarna.
Har även en världsmästarcykel som är äldre 10vxl (senare 70 tal skulle jag gissa), det sitter 27 tumsfälgar på den. Härligt Crescent orange. Men den är äldre, typ 70 tal.
Per Brune, har du möjligen brochyrer där Crescent 309 finns med (92309)? Det står 309 competion på huvudröret. Jag är nämligen rätt förtjust i denna modell. Vore kanon om du hade det. Härligt att du sparat gamla brochyrer.
Kan du berätta något mer om Competion 12? Ram etc. Den känner jag inte till? Heter den 92312 då eller? Sitter det skärmar original på den?
Mvh Pher
[Ändrat av pher_ 2006-06-04 kl 14:36]
De däck som sitter såvitt jag vet på 309orna är 28-622 original. Sitter alltså 28tums fälgar på den. Dimensionerna står även på Weinmann fälgarna.
Har även en världsmästarcykel som är äldre 10vxl (senare 70 tal skulle jag gissa), det sitter 27 tumsfälgar på den. Härligt Crescent orange. Men den är äldre, typ 70 tal.
Per Brune, har du möjligen brochyrer där Crescent 309 finns med (92309)? Det står 309 competion på huvudröret. Jag är nämligen rätt förtjust i denna modell. Vore kanon om du hade det. Härligt att du sparat gamla brochyrer.
Kan du berätta något mer om Competion 12? Ram etc. Den känner jag inte till? Heter den 92312 då eller? Sitter det skärmar original på den?
Mvh Pher
Jag har en Crescent 92309 ”Competition 12” från början av 80 talet (1982 ?) och har även kvar en del broschyrer. Ramen på min cykel är av rör Reynolds 531 och växlarna Shimano 600.pher_; sa:Jag känner bara till Crescent 92309 som är en 12 vxl variant, med skärmar. Skulle gissa att den kom 84 eller så. Men vad jag vet sitter inte positron på denna modell. Har sett Shimano 600 och Suntour växlar på denna bara. Vad Crescent 12 vxl hette tidigare känner jag tyvärr inte till. Möjligen var det 92308 den hette. Jo, så var det nog. Tyvärr är det inte samma ram som i 309orna.
Mvh Pher
Jag håller just nu på att städa och möblera om, så jag återkommer med mer detaljer när jag är klar med städningen och har köpt nya möbler mm, och varit till Myrorna med det gamla.
OT:
Fiberpälströjor Helly Hansen 1 st storlek 16 År/Ladies medium och 1 st obegagnad Mens small/ Ladies large bortskänkes, annars åker dom med till Myrorna om några dagar
Per
Jaha, det finns alltså Crescent 309or med Reynolds rör, inte illa. Den får du vara rädd om!
Har själv 4 st 309or, men i alla dessa sitter mangalloy 2001 rör. Vet tyvärr inte vilken årsmodell den som sitter shimano 600 är från (den vit aktig), men annars har jag modeller från 85-91.
Vad är det för färg på din? Skulle vara kul att se foto på den.
Har du möjlighet att scanna av brochyrerna med 309an skulle jag vara mkt tacksam?
Funderar på att slänga ihop en hemsida om denna modell om bara tid och lust skulle infalla. Så all information om 309an vore välkommet.
Mvh Pher
Har själv 4 st 309or, men i alla dessa sitter mangalloy 2001 rör. Vet tyvärr inte vilken årsmodell den som sitter shimano 600 är från (den vit aktig), men annars har jag modeller från 85-91.
Vad är det för färg på din? Skulle vara kul att se foto på den.
Har du möjlighet att scanna av brochyrerna med 309an skulle jag vara mkt tacksam?
Funderar på att slänga ihop en hemsida om denna modell om bara tid och lust skulle infalla. Så all information om 309an vore välkommet.
Mvh Pher
Läs på först och mät sedan fälgens diameter
Cykelgurun Sheldon Brown har en relativt ny artikel om fälgars diametrar och däckstorlek
http://www.sheldonbrown.com/rim-sizing.html
/Niklas
FB; sa:Vet någon vad det ska vara för däcksdimension till en 12 växlad Crescent landsvägscykel från 80 talet?
Det jag trodde var 32-630 (27 tum X enoenkvart), men däcket blir inte runt utan äggformat...
Eller beror det på dåliga däck, de är köpta på ICA maxi.
/Fredrik
Cykelgurun Sheldon Brown har en relativt ny artikel om fälgars diametrar och däckstorlek
http://www.sheldonbrown.com/rim-sizing.html
/Niklas
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg