Däck för långfärd

Lättrullat , Ja tack!

Instämmer!
När det gäller däck är det verkligen värt att skita i vikten och fokusera på punkaskyddet. Punkteringar har en förmåga att komma när man blir ursinnig på dem. "Betalar" gärna 200 gram och lite mer friktion eller vad som nu skiljer dem åt för att slippa det. Finns det lika bra punkteringsskydd i däck med lägre vikt och mindre friktion är det naturligtvis ännu bättre, men själv vet jag inget likvärdigt.

Marathon XR finns dock inte längre; efterföljaren heter Marathon Mondial. Inte testat Mondial själv (också kört XR förut), men det går nog att anta att det är ett lika bra däck.

Sen kan man vid sidan om också argumentera för att förtjänsten i att jaga gram när det gäller långfärdscykling är väldigt överdriven. Några extra kilon har väldigt liten inverkan på hur lätt/fort du cyklar efter att du vant dig.

Det kommer inte löna sig att ha 2 mera tungdrivna och tyngre däck än att ha ett tredje i reserv med slang, eller bara slang och laglappar (fast det funkar kasst om däcket blir uppskuret mot något. Ett tyngre punkteringsäkert däck duger vid 5 till 15 km till jobbet att ha det lite tyngre men inte vid 30 km eller mer om dan.

Därmed skall du inte utmana punkan med extremt punkteringskänsliga däck men jag skulle kunna påstå att tom ett par vittoria rubino pro i 25 eller 28 mm klarar en hel del grövre grus och lite sten på skogsväg, jag drar nämligen några rövare då och då genom skogen med min vägcykel och peppar peppar, ingen punka.

PS jag håller dock med om att detta handlar inte om att spara gram totalt sett, det är mindre intressant, men gram sparade på däcken har en förmåga att ge mer lättrullade däck. och detta spar dig åtskilliga minuter varje dag alternativt kraft. Lättrullat, Ja tack...
 
Det kommer inte löna sig att ha 2 mera tungdrivna och tyngre däck än att ha ett tredje i reserv med slang, eller bara slang och laglappar (fast det funkar kasst om däcket blir uppskuret mot något. Ett tyngre punkteringsäkert däck duger vid 5 till 15 km till jobbet att ha det lite tyngre men inte vid 30 km eller mer om dan.

Därmed skall du inte utmana punkan med extremt punkteringskänsliga däck men jag skulle kunna påstå att tom ett par vittoria rubino pro i 25 eller 28 mm klarar en hel del grövre grus och lite sten på skogsväg, jag drar nämligen några rövare då och då genom skogen med min vägcykel och peppar peppar, ingen punka.

PS jag håller dock med om att detta handlar inte om att spara gram totalt sett, det är mindre intressant, men gram sparade på däcken har en förmåga att ge mer lättrullade däck. och detta spar dig åtskilliga minuter varje dag alternativt kraft. Lättrullat, Ja tack...

Ja att du sparar gram på att ha lättare däck är det ingen som betvivlar. Att du får lika många punkteringar på mindre punkteringskänsliga däck är dock inte sant bara för att du sluppit punkteringar på dina "rövare genom skogen".

I slutändan tror jag vi pratar om en smakfråga: står man ut med att bära några extra gram och jobba mot lite extra friktion från däcken, eller accepterar med lite fler punkteringar utmed vägen? Jag väljer det första alternativet, och du det andra.

:)
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Undvik

Någon som testat Schwalbe Marathon Supreme?.
Jag har haft Marathon Supreme-däck på min tränings/pendlar-cykel.
De är slitstarka och punkteringssäkra, men trögrullade och trista att cykla på. De var tom så tröga att jag blev frånrullad i nedförsbackar när jag låg på rulle på en 40% lättare cyklist!

Jag hade dem som alternativ till dubbdäck när det var riktigt dåligt underlag, men inte is.

Före Supreme-däcken hade jag en annan cykel med Conti Sport Contact 37-622 http://www.cyclecomponents.com/10/s...r-6/dack-4/622/continental-sport-contact.html
som jag tycke mkt om, de var dessutom helt ok map punkteringsskydd.
Men så breda däck får inte plats på min nuvarande tränings/pendlar-cykel, efter besvikelsen med Supreme-däcken.blev det återigen Conti Sport Contact men denna gång i 32-622, men även de blev jag besviken på, de känndes stumma och tröga. men långtifrån lika illa som Schwalbe Marathon Supreme.
Därför blev det ganska snart Conti Gatorhardshell 32-622 http://www.conti-online.com/generat...cetyres/GatorHardshell/GatorHardshell_en.html

De är jag riktigt nöjd med, äntligen.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips