D, TD, ED, FA, EX, PD+ - någon som har lust att förklara för en noob?

Förkortningar hämtat ur några av den senaste tidens diskussioner här på Alpin/Bigwall-sidan- men vad betyder de?

/Alpin/Bigwall-nooben (men som försöker läsa och lära!)
 
Detta ar en graderigsskala for alpin klattring i alperna

AD: Lattast

PD: P nagot Difficile

D: Difficile

TD: Tres Difficile

ED/ ED 1, ED 2, ED 3, ED 4: Extrem Difficile i fyra grader

ABO: Svarare an ED

FA First Accent

Ex vet jag inte vad det ar.



Kan sagas att denna graderigsskala haller pa att do ut och moderna turer graderas efter hur seriosa dom ar resp hur tekniskt svara dom ar samt mix typ


Sa har ser en modern grad 5 tur ut typ Nordvaggen pa Les Driets.

V = serios 5 = is graden M5 = Mixgraden
 
Ur Wikipedia

The French alpine grades give an overall difficulty grade to a route, taking into consideration the length, difficulty, exposure and commitment-level (e.g. how hard it may be to retreat). These are, in increasing order:
F:facile (easy)
PD: peu difficile (not very difficult)
AD: assez difficile (fairly difficult)
D: difficile (difficult)
TD: très difficile (very difficult)
ED1/2/3/4: extrêmement difficile (extremely difficult)
ABO: Abominablement difficile (Abominable) (Extremely difficult as well as being dangerous)
 
Detta ar en graderigsskala for alpin klattring i alperna

AD: Lattast

PD: P nagot Difficile

D: Difficile

TD: Tres Difficile

ED/ ED 1, ED 2, ED 3, ED 4: Extrem Difficile i fyra grader

ABO: Svarare an ED

FA First Accent

Ex vet jag inte vad det ar.



Kan sagas att denna graderigsskala haller pa att do ut och moderna turer graderas efter hur seriosa dom ar resp hur tekniskt svara dom ar samt mix typ


Sa har ser en modern grad 5 tur ut typ Nordvaggen pa Les Driets.

V = serios 5 = is graden M5 = Mixgraden

Eh, nä lättast är F (Facile, dvs lätt)
Näst lättast PD (Peu DIfficile, dvs lite svår)
Sedan kommer AD (Assez Difficile, dvs ganska svår)
Därefter D, TD och ED som du skriver.

Hälsar en som harvar i det lägre registret, men kan en del franska. ;)
 
The French alpine grades give an overall difficulty grade to a route, taking into consideration the length, difficulty, exposure and commitment-level (e.g. how hard it may be to retreat). These are, in increasing order:
F:facile (easy)
PD: peu difficile (not very difficult)
AD: assez difficile (fairly difficult)
D: difficile (difficult)
TD: très difficile (very difficult)
ED1/2/3/4: extrêmement difficile (extremely difficult)
ABO: Abominablement difficile (Abominable) (Extremely difficult as well as being dangerous)

Detta är helt korrekt, tänkte bara tilläga en sak.
Detta har INGET med hur FARLIGT klättringen är, dvs du har väldigt många glaciär turer some är klassade som F, men de är otroligt mycket farliga än klättra en AD- eller en PD+, pga på AD kommer du se vad som är "farligt", det gör du inte på en F (glaciär/snöfält...)

och slutligen, graderna har också +/-
cheers
 
Hlt snnt som Anders sager och det ska man tanka pa nar man valjer tur. Se bara pa dagens tragedi inte en direkt hard tur men ack sa farlig.
 
En rätt bra beskrivning är den att på F och PD turer behöver du normalt inte sätta några egna säkringar. Från och med AD bör du räkna med att du måste sätta egna säkringar. Det roliga börjar med andra ord på AD-turer :).

Är du total nybörjare på alpin klättring bör du nog börja med en PD/PD+ led.
 
Min forsta tur i Alperna var Nordvaggen pa Tour Round solo pa vintern och jag var 16 ar sa man kan latt borja pa D med dagens prylar.

Imponerande. Mötte en svensk pappa med sina söner i Alperna nu i somras. Sönerna hade visst gjort nordväggar när de var i 12-13 års åldern.

Men vad hade du klättrat innan du gav dig på den turen? Inte var väl denna tur din första alpina tur?

Min första klätterled i Alperna var nu i somras, nordvästsidan (Nollen) på Mönch, 1300 m, graderad AD. Men då hade jag klättrat en del is och gjort turer i Kebnekaise och Sarek sen tidigare.

Sen visst är dagens klätterprylar grymt mycket bättre, men du måste fortfarande lära dig att hantera dem. Det händer rätt ofta att jag ser folk använda sin repbroms på ett väldigt konstigt sätt.
 
Min forsta tur i Alperna var Nordvaggen pa Tour Round solo pa vintern och jag var 16 ar sa man kan latt borja pa D med dagens prylar.

Det är väl snarare så att man inte alls kan översätta sin "vanliga" klätterkapacitet till alpina grader.
En lång exponerad snökam genererar knappast mer än PD/PD- men jag lovar att den skulle få en hel del sportklättrare i de högre graderna att backa.

Just nordväggen på tour ronde (Inte gjort den själv, men är sugen) är väl en väldigt "billig" D under bra förhållanden, eftersom moderna tekniska yxor tar ned branta isfält på jorden rätt effektivt. Dessutom är leden förhållandevis kort med en snabb reträttväg.
"Difficile" på lös klippa med lång anmarsch är en helt annan sak...

Så jag säger: Jaga inte grader i alperna. Jaga upplevelser.
Tro inte att en rutt är en promenad i parken bara för att den "bara" är F eller PD. "Lätta" rutter skördar många liv varje säsong.
Om guideboken skriver att det är klippklättring av någon grad på rutten, så kan det innebära att du måste sola den passagen i storskor (och stegjärn).


Edit:
Att börja med att sola den leden är kaxigt och imponerande. Grattis!
Min egen första alpina led var normalvägen på Mönch. Ifjol. Gjorde min första AD i år. (Nordväggen på tête blanche) Jag påstår verkligen inte att jag är någon alpinguru. Att jag alls kommer med råd här är för att jag (kanske till skillnad mot 90grader) har nybörjarperspektivet kvar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
NordenJolt Någon som har erfarenheter från Coropuna i Peru? Alpin / Bigwall 2
kjpil Någon som har förare för Zermatt? Alpin / Bigwall 6
mrTelemark Har någon klättrat Alpin / Bigwall 5
Laila Har någon...? Alpin / Bigwall 0
Dillesan Någon i Chamonix 23-30 mars? Alpin / Bigwall 0
per162 Någon som provat isyxan Camp Corsa Nanotech Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Någon som nyligen bestigit Pik Kommunizma eller Korzjenevskoj? Alpin / Bigwall 2
Gustav Cronhamn Någon som bestigit Muztaga Ata och Pik Lenin Alpin / Bigwall 3
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
lurifix Någon med någon plan??? Alpin / Bigwall 1
BKD Någon som vill gå en alpinkurs i Keb? Alpin / Bigwall 0
Båthen Någon som bestigit Aconcagua via Polish Glacier Route? Alpin / Bigwall 3
PerHenrik Någon som varit uppe på Okstindarne? Alpin / Bigwall 3
jenie Någon dom klättrat i Lofoten?? Alpin / Bigwall 9
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
Vittfarne Ännu en klättrare har omkommit i Georgien Alpin / Bigwall 4
guhj "Skosystem" - vad har ni för prylar? Alpin / Bigwall 21
E9climbing Tragiskt men sant. Nu har et hant Alpin / Bigwall 55
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
Mezzner Hur många toppar har ett berg? Alpin / Bigwall 14
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
Bollvik Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit? Alpin / Bigwall 33
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
hink Vem har inte vandrat upp för Elbrus? Alpin / Bigwall 9
ÄventyrsUffe Vad har hänt med LGJ?? Alpin / Bigwall 1
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Alpin / Bigwall 0
stetind Turtagroe har brunnit ner!! Alpin / Bigwall 0
Isklättersäsongen i södra Sverige har börjat Alpin / Bigwall 0
Tylemo Utsidan har ej min ratta e-post adress Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.