D, TD, ED, FA, EX, PD+ - någon som har lust att förklara för en noob?

Förkortningar hämtat ur några av den senaste tidens diskussioner här på Alpin/Bigwall-sidan- men vad betyder de?

/Alpin/Bigwall-nooben (men som försöker läsa och lära!)

Detta ar en graderigsskala for alpin klattring i alperna

AD: Lattast

PD: P nagot Difficile

D: Difficile

TD: Tres Difficile

ED/ ED 1, ED 2, ED 3, ED 4: Extrem Difficile i fyra grader

ABO: Svarare an ED

FA First Accent

Ex vet jag inte vad det ar.

Kan sagas att denna graderigsskala haller pa att do ut och moderna turer graderas efter hur seriosa dom ar resp hur tekniskt svara dom ar samt mix typ

Sa har ser en modern grad 5 tur ut typ Nordvaggen pa Les Driets.

V = serios 5 = is graden M5 = Mixgraden

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ur Wikipedia

The French alpine grades give an overall difficulty grade to a route, taking into consideration the length, difficulty, exposure and commitment-level (e.g. how hard it may be to retreat). These are, in increasing order:
F:facile (easy)
PD: peu difficile (not very difficult)
AD: assez difficile (fairly difficult)
D: difficile (difficult)
TD: très difficile (very difficult)
ED1/2/3/4: extrêmement difficile (extremely difficult)
ABO: Abominablement difficile (Abominable) (Extremely difficult as well as being dangerous)

Detta ar en graderigsskala for alpin klattring i alperna

AD: Lattast

PD: P nagot Difficile

D: Difficile

TD: Tres Difficile

ED/ ED 1, ED 2, ED 3, ED 4: Extrem Difficile i fyra grader

ABO: Svarare an ED

FA First Accent

Ex vet jag inte vad det ar.

Kan sagas att denna graderigsskala haller pa att do ut och moderna turer graderas efter hur seriosa dom ar resp hur tekniskt svara dom ar samt mix typ

Sa har ser en modern grad 5 tur ut typ Nordvaggen pa Les Driets.

V = serios 5 = is graden M5 = Mixgraden

Eh, nä lättast är F (Facile, dvs lätt)
Näst lättast PD (Peu DIfficile, dvs lite svår)
Sedan kommer AD (Assez Difficile, dvs ganska svår)
Därefter D, TD och ED som du skriver.

Hälsar en som harvar i det lägre registret, men kan en del franska. ;)

The French alpine grades give an overall difficulty grade to a route, taking into consideration the length, difficulty, exposure and commitment-level (e.g. how hard it may be to retreat). These are, in increasing order:
F:facile (easy)
PD: peu difficile (not very difficult)
AD: assez difficile (fairly difficult)
D: difficile (difficult)
TD: très difficile (very difficult)
ED1/2/3/4: extrêmement difficile (extremely difficult)
ABO: Abominablement difficile (Abominable) (Extremely difficult as well as being dangerous)

Detta är helt korrekt, tänkte bara tilläga en sak.
Detta har INGET med hur FARLIGT klättringen är, dvs du har väldigt många glaciär turer some är klassade som F, men de är otroligt mycket farliga än klättra en AD- eller en PD+, pga på AD kommer du se vad som är "farligt", det gör du inte på en F (glaciär/snöfält...)

och slutligen, graderna har också +/-
cheers

Hlt snnt som Anders sager och det ska man tanka pa nar man valjer tur. Se bara pa dagens tragedi inte en direkt hard tur men ack sa farlig.

En rätt bra beskrivning är den att på F och PD turer behöver du normalt inte sätta några egna säkringar. Från och med AD bör du räkna med att du måste sätta egna säkringar. Det roliga börjar med andra ord på AD-turer :).

Är du total nybörjare på alpin klättring bör du nog börja med en PD/PD+ led.

Min forsta tur i Alperna var Nordvaggen pa Tour Round solo pa vintern och jag var 16 ar sa man kan latt borja pa D med dagens prylar.

Imponerande. Mötte en svensk pappa med sina söner i Alperna nu i somras. Sönerna hade visst gjort nordväggar när de var i 12-13 års åldern.

Men vad hade du klättrat innan du gav dig på den turen? Inte var väl denna tur din första alpina tur?

Min första klätterled i Alperna var nu i somras, nordvästsidan (Nollen) på Mönch, 1300 m, graderad AD. Men då hade jag klättrat en del is och gjort turer i Kebnekaise och Sarek sen tidigare.

Sen visst är dagens klätterprylar grymt mycket bättre, men du måste fortfarande lära dig att hantera dem. Det händer rätt ofta att jag ser folk använda sin repbroms på ett väldigt konstigt sätt.

Min forsta tur i Alperna var Nordvaggen pa Tour Round solo pa vintern och jag var 16 ar sa man kan latt borja pa D med dagens prylar.

Det är väl snarare så att man inte alls kan översätta sin "vanliga" klätterkapacitet till alpina grader.
En lång exponerad snökam genererar knappast mer än PD/PD- men jag lovar att den skulle få en hel del sportklättrare i de högre graderna att backa.

Just nordväggen på tour ronde (Inte gjort den själv, men är sugen) är väl en väldigt "billig" D under bra förhållanden, eftersom moderna tekniska yxor tar ned branta isfält på jorden rätt effektivt. Dessutom är leden förhållandevis kort med en snabb reträttväg.
"Difficile" på lös klippa med lång anmarsch är en helt annan sak...

Så jag säger: Jaga inte grader i alperna. Jaga upplevelser.
Tro inte att en rutt är en promenad i parken bara för att den "bara" är F eller PD. "Lätta" rutter skördar många liv varje säsong.
Om guideboken skriver att det är klippklättring av någon grad på rutten, så kan det innebära att du måste sola den passagen i storskor (och stegjärn).

Edit:
Att börja med att sola den leden är kaxigt och imponerande. Grattis!
Min egen första alpina led var normalvägen på Mönch. Ifjol. Gjorde min första AD i år. (Nordväggen på tête blanche) Jag påstår verkligen inte att jag är någon alpinguru. Att jag alls kommer med råd här är för att jag (kanske till skillnad mot 90grader) har nybörjarperspektivet kvar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén