Cyklar ska vara miljövänliga men ack så fult dom lämnar efter sig i fjällen av dom som inte kan hålla sig till stigen

Dåså. Sluta klaga på hur andra njuter i naturen. Det här e inte första gången du försöker visa att ditt sätt är bäst och alla andra har fel.

Gosse!

Du borde tagga ner.

Jag försöker lyfta frågan långt över något slags rätt eller fel. Jag filosoferar rent allmänt kring det här med det jag kallar tidsandan. Snabbmat, snabbkultur, snabbbesök i naturen, snabblunch, snabba cach, snabbabilar, snabba xx..., Fort ska det gå.

Undrar om en snigel har någon uppfattning om livskvalité?
 
Att två mindre ytor inte skulle sjunka ner djupare i givet underlag än två större vid samma viktbelastning.

Det är ju till exempel därför man använder snöskor när man går i snö.

Det beror ju på vilken motkraft underlaget ger.

Det tragiska här är ju att du tror att slitaget bara handlar om det. Det är mycket mer komplext.

Här kommer länken till studien:

 
Gosse!

Du borde tagga ner.

Jag försöker lyfta frågan långt över något slags rätt eller fel. Jag filosoferar rent allmänt kring det här med det jag kallar tidsandan. Snabbmat, snabbkultur, snabbbesök i naturen, snabblunch, snabba cach, snabbabilar, snabba xx..., Fort ska det gå.

Undrar om en snigel har någon uppfattning om livskvalité?
Du lider av Någonannanism. D e bara andra som säger/gör fel. Du e uppenbarligen ofelbar.
 
Norsk institutt for naturforskning har undersökt slitage av cyklar och hästar i fjäll och skog. De säger att det är antalet och inte aktiviteten som sliter (jämför med t.ex. vandrare). Slitaget blir större om det är blött.

Det är en fältstudie.

Min Norsk är väl inte den bästa men man måste ju ta hänsyn till hur många som använder leden innan man kan göra en jämförelse av hur mycket det skiljer i slitage mellan färdsätten.

Om 5000st individer går Jämtlandstriangeln varje år och 250st cyklar på en cykelled i motsvarande terräng i tex Vålådalen och slitaget är likartat så kan man ju för den sakens skull inte komma till slutsatsen att båda färdsätten sliter lika mycket på naturen....möjligtvis att båda aktiviteterna sliter lika mycket i nuvarande frekvens.

.
 
Det är en fältstudie.

Min Norsk är väl inte den bästa men man måste ju ta hänsyn till hur många som använder leden innan man kan göra en jämförelse av hur mycket det skiljer i slitage mellan färdsätten.

Om 5000st individer går Jämtlandstriangeln varje år och 250st cyklar på en cykelled i motsvarande terräng i tex Vålådalen och slitaget är likartat så kan man ju för den sakens skull inte komma till slutsatsen att båda färdsätten sliter lika mycket på naturen....möjligtvis att båda aktiviteterna sliter lika mycket i nuvarande frekvens.

.
Ja det är en fältstudie där de även mätt antal användare eller uppskattat antal användare (olika på olika stigar i studien).

Men studien är ju gjord utifrån det forskningsläge som råder. Läsa alla referenserna så skall du se att de kommer till ungefär samma slutsats. Våga inse att vi all sliter på naturen när vi vistas i den.
 
Det är en fältstudie.

Min Norsk är väl inte den bästa men man måste ju ta hänsyn till hur många som använder leden innan man kan göra en jämförelse av hur mycket det skiljer i slitage mellan färdsätten.

Om 5000st individer går Jämtlandstriangeln varje år och 250st cyklar på en cykelled i motsvarande terräng i tex Vålådalen och slitaget är likartat så kan man ju för den sakens skull inte komma till slutsatsen att båda färdsätten sliter lika mycket på naturen....möjligtvis att båda aktiviteterna sliter lika mycket i nuvarande frekvens.

.
.
Man får inte skilja på grupper för då blir de rasistiskt..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.