Cykla Sverige - Spanien

Med början på söndag så ska jag cykla från Sverige till Spanien med en vän. Vi ska besöka Amsterdam, Paris och Barcelona. Har du förslag på fler platser som vi bör besöka på vägen?

Resan går att följa på www.borgvall.com, där det även finns ett nyhetsbrev att prenumerera på.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Kartor

Förresten, var är det bäst att köpa kartor? Är det den lokala turistbyrån som gäller? Jag gissar att inte GPS är någon bra lösning för cykling.

Du behöver inte bry dig om kartor alls, följ bara Atlantkusten söderut , så hamnar du till sist i Spanien.

Förresten, var är det bäst att köpa kartor? Är det den lokala turistbyrån som gäller? Jag gissar att inte GPS är någon bra lösning för cykling.
Franska kartor kan du beställa från t.ex. http://www.ign.fr/ , http://www.fnac.com/ eller http://www.amazon.fr/

Jag har beställt från både IGN och Amazon.fr. Dessutom har jag köpt kartor på Au Vieux Campeur..Annars funkar det bra att köpa kartor på plats. I civiliserade länder - Sverige räknas tyvärr inte dit - så kan man köpa kartor i massor av tidnings- och/eller tobaksaffärer.

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!
Al

Håller med föregående talare; Alsace (Strasbourg - Colmar "Route du Vin), franska Alperna (Annecy), Rhonedalen, Provence (Avignon), Andorra och Andalusien längst ner i söder.
Castillien La Mancha i hjärtat av Spanien är platt och vindpinat men det finns några pärlor där som den gamla huvudstaden Toledo och dessutom Mora (!) fyrtio km söder om Toledo, berömt för sina väderkvarnar.
Carcassonne i södra Frankrike bör du heller inte missa. Kevin Costner spelade in delar av Robin Hood just där.

Kör hårt!
/Anders

Håller med föregående talare; Alsace (Strasbourg - Colmar "Route du Vin), franska Alperna (Annecy), Rhonedalen, Provence (Avignon), Andorra och Andalusien längst ner i söder.
Castillien La Mancha i hjärtat av Spanien är platt och vindpinat men det finns några pärlor där som den gamla huvudstaden Toledo och dessutom Mora (!) fyrtio km söder om Toledo, berömt för sina väderkvarnar.
Carcassonne i södra Frankrike bör du heller inte missa. Kevin Costner spelade in delar av Robin Hood just där.

Kör hårt!
/Anders

Tack tack.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.