Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt

Hej, jag och en vän ska cykla runt Island i sommar. Vi har tänkt cykla ringvägen vilket ska vara ungefär 135 mil varav 25% på grus. Vi kanske är de mest blåögda naivister som gått på denna jord men vi har planerat att ta oss runt på 13 dagar. Någon som varit där, gjort samma och vill hävda att det är idioti? Eller kan det anses som en hård men genomförbar tidsplan?

Vidare är vi i behov av sadelväskor. Ingen av oss har sådan utrustning sedan tidigare och gissar jag rätt kommer jag aldrig mer att åter nyttja dem. Därav undrar jag om det är någon på detta forum bosatt i Mälardalen som har vattentäta cykelväskor som vill göra sig lite förtjänst genom att hyra ut dem till oss? Kanske för 20-30% av anskaffningsvärdet...

Alla tips och råd angående cykling på Island i senare delen av juni är varmt välkommna.

Cykla lugnt // Johan
 
Hej

Island är otroligt häftigt, suverän natur, har inte cyklat där själv, bara vandrat och campat, mer än 10 mil per dag låter ganska tufft, men om ni är i bättre form än mig, har mycket jävlar-anama, är beredda på mkt blåst och dåligt väder och regn och så, ( vanligt tyvärr), go for it... Men mitt tips är att ha lite mer tid om det tar emot. Varför inte 3 v istället, det vore lugnt ! / Hans
 
Instämmer med föregående. Det kan nog gå att ta sig runt på ett par veckor, men har man tidspress skulle jag ändå välja en kortare rutt. Jag har inte själv cyklat ringvägen, men cyklade i fjol från Reykjavik en kortare tur till Þingvellir - Laugarvatn - Þingvellir - Húsafell - Reykholt - Hvalfjörður - Reykjavík. Höll mig alltså på en relativt liten del av sydvästra Island, och det tog ändå ca en vecka. Den här turen går till stora delar på gropiga jeepvägar av grus genom öde land förbi jöklar och jag vet inte hur långt det var eller hur mycket jag cyklade per dag, bara att jag var ordentligt trött på slutet. Ringvägen är såklart jämnare, men räkna med backar, backar, backar (hälften är förstås nedförsbackar!) och ständiga väderomslag.
 
Cykla

Om ni är på Island för ett träningspass eller komma in i någon sorts expeditionskalender kan ni cykla på 13 dagar men det lär knappast vara att betrakta som semester.

Instämmer med övriga, räkna med regn minst hälften av dagarna och blåst alla. Eftersom vädret är emot en så är det utelsutande motvind....


Nog om strapatserna, Island har ett mäktigt landskap, kargt men ändå omväxlande!

Mitt tips är att cykla ringvägen en bit om ni vill ta den, gena sedan genom några av öknarna / platåerna tvärs island. Det finns ett antal grusvägar som går att ta, då får ni mer omväxling på turen.

mvh
David
 
I juni får du räkna med allt från några grader plus till uppåt 18 grader (medeltemperaturen är 9 grader), regn och rejält med blåst. Vädret slår om snabbt!

Jag har åkt större delen av Ringvägen, inte cyklat dock, men som jag kommer ihåg det är södra delen av Island förhållandevist platt medan det i övrigt är rejält kuperat på sina håll.
Det som jag främst kommer ihåg är dock den ständig blåsten och att jag tyckte synd om alla cyklister som kämpade i motvind... ;-)
 
Island cykel + buss?

Ett par jag känner vandrade på Island för några år sedan. Har för mig att de tog bussen vissa sträckor och det lär vara flera bolag som traffikerar ringvägen. Kolla vad de har för regler ang cyklar, men täckt i en medhavd sopsäck blir du nog inte nekad.
 
Kolla vad de har för regler ang cyklar, men täckt i en medhavd sopsäck blir du nog inte nekad.

...och cykeln får säkert också följa med! :) Nä allvarligt: utan att ha cyklat på Island, men väl i Norge, så skulle jag väl säga att det låter vettigt med 10 mil/dag, men det gäller ju att ni gillar att cykla. Ärligt talat så låter det helkul. Dock är det nog en bra idé med en reservplan om det skiter sig. Man kan dra på sig en förslitningsskada tex. Och då är ju buss det bästa.
 
Grattis till oförglömliga upplevelser!

Jag har varit 2 gånger på Island och cyklade 2 och 3 veckor. 100 mil varje gång.
Jag cyklar vanligtvis mellan 7 och 12 mil på mina resor, men på Island kan man räkna med med allt från 3 till 10 mil om dagen. Det är helt beroende på vädret. Det kan blåsa så mycket att ni blåsas av vägen, men det kan händer att ni flyger med 50 km/h och medvind över vägarna. Allt är möjligt. Räknar också med att ni inte kan cykla alla dagar pga regn och storm.

Fundera om ni vill verkligen cykla hela ringvägen. Då kommer ni missa dem stora sevärdheter.
Den östra delen är mycket kuperad. Men det finns bussar hela ringvägen också.
Min första tur hade jag också tänkt följa ringvägen med en liten avstickare till Tingvellir, Geysir, Gullfoss, samt Husavik i norden, men det blev för mycket. Vi cyklade Keflavik-Rejkjavik-Tingvellir-Geysir-Gullfoss-Hvöllsvellur-Vik-Skaftafell sedan buss till Akureyri-Husavik-Asburgi, Dettifoss-Myvatn-Gudafoss och tillbaka med buss. Det tog oss 3 veckor denna resa.
Det brukar inte vara ngt problem att ta med cykel på buss. Ibland måste man tjata lite, men det gick alltid.
Andra turen gick: Keflavik-Rejkjavik-Tingvellir-Geysir-Fludir-Landmannalaugar-Kirkjubärjarklaustur-Skaftafell-Jökulsarlon och så tillbaka med buss. Resan tog mig 2 veckor och det var den bästa cykelturen jag gjord. Jag hade 4 "icke-cykla dagar". Dels cyklade jag på asfalterade vägar, men även mycket grusvägar och vadställen, speciell in mot Landmannalaugar. På denna turen kommer ni se några riktiga highlights Islands. Hela den vägen finns buss, så går det sönder ngt kan ni hoppa på bussen. Ni måste informera er om vägen är öppen, då ni åker rätt så tidigt på sommaren.

Se till att ni har bra cyklar och vattentäta väskor. Jag själv har Ortlieb-väskor. 100% vattentät och en bra investering.

Har ni frågor eller vill ha mera tips hör gärna av er.

//Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
matpet Cykla runt Lofoten Långcykling 3
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Sssarisen Cykla runt i Holland, Belgien och Frankrike Långcykling 5
Hampe88 cykla jorden runt finansiering Långcykling 6
Peterborås Cykla England runt i juni 2010.... Långcykling 8
McGallon Cykla runt Mälaren Långcykling 11
LinHa Cykla Australien runt? Långcykling 3
x-treme Cykla Polen runt. Långcykling 2
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.