Cykla Örnsköldsvik - Kalmar

tips södermanland - östergötland

1 Man kan ju få gratiskartor på turistbyråerna som är ganska detaljerade, vet jag mina planer i god tid brukar smita förbi turistbyrån i Sverigehuset mitt emot NK, de har lite olika gratismaterial fr spridda delar av landet, gratis är gott och sedan bara slänga

Från nyköping skulle jag abolut ta mig mot Oxelösund, sedan längs Bråvikens norra strand, OK lite backigt men inte så farligt, det är ju trots allt Kolmården, Sedan färja över bråviken till östra Husby, gratisfärja med vägverket- trafikverket heter det kanske nu. sedan kan man fortsätta där ute på Vikbolandet och också ta nästa färja över slätbaken-stegeborg, då missar man iofs pärlan Söderköping, och den obligatoriska "glasslunchen" där.

Längs E22 är detta en ganska tråkig bit, norrköping mot V-vik, ute på vikbolandet är inte vägarna så stora och ej heler raka spåret, det blir lite omvägar, med bil är det snirkligt men på cykel kan man gena ibland rek bra karta här, och att det är lite krokigt gör ju inte lika mycket på hojen.

Kring Oskarshamn - mönsterås Finns den gamla kustvägen, och missa inte Pataholm om du får chansen, en liten pärla som minner om fornstora kustsjöfartsdagar.

Glömde en sak

På myrorna - kupan - röda korset etc där de säljer saker som folk har skängt kan man köpa en bilkarta för några tior, OK kartan är kanske lite gammal, men som cyklist så duger den abolut, natur - byar åar städer ligger där de ligger och de flesta landsortsvägar har ungefär samma sträckning som på farfars tid, det som inte stämmer är kanske nya motorvägar lite köpcentrum utanför städerna etc som är ganska ointressant för en cyklist

sedan är det bara att riva ut de kartblad du behöver på din rutt,

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kommunkontoret är bra att tigga kartor hos. Deras cykelkarta vill de märkligt nog ha betalt för. Men kommunkartan r alltid gratis och duger mycket bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips