Cykla Örnsköldsvik - Kalmar

Prövar med ett inlägg här efter ett tips från backpacking.se.. :)

Jag planerar att cykla Örnsköldsvik - Öland i sommar, men det är första gången jag gör en sån långresa, så jag skulle behöva så mycket tips det bara går, kanske främst om hur man gör med cykelvägarna, för att undvika E4:an och de cykelfria vägarna.. Hoppas att komma iväg 1 Juli, det är vad jag siktar på i alla fall. Har inte heller hittat nån som vill hänga på än, så det är också välkommet om någon är intresserad! :) Ska troligen till "Öland celtic Irish music festival," men om man vill hänga på även där eller åka hem är ju självklart helt frivilligt. :p :)

Skulle vara mycket tacksam för alla råd och tips jag kan få!
 
Det var ett bra tips, visste inte att det fanns något sånt...:) Svårt att veta om det är värt att lägga pengarna på den dock, kostade ju 220kr.. :p Är det något du själv har så du vet hur den ser ut?
 
Det var ett bra tips, visste inte att det fanns något sånt...:) Svårt att veta om det är värt att lägga pengarna på den dock, kostade ju 220kr.. :p Är det något du själv har så du vet hur den ser ut?

Om du har en dator så kan du ladda ned BaseCamp från garmin.com (gratis). Därefter kan du ladda ned och cykelkartor från velomap.org för olika länder. Bl. a. så finns Cykelspåret och Sverigeleden med till stora delar. Naturligtvis inget du kan ha med på turen men bra redskap för planering.

MVH
 
Det var ett bra tips, visste inte att det fanns något sånt...:) Svårt att veta om det är värt att lägga pengarna på den dock, kostade ju 220kr.. :p Är det något du själv har så du vet hur den ser ut?

Hej, jo jag har den själv och tycker den är bra, Men såklart du kan klara dej utan för det är bra skyltat för det mesta så du kan ju hämta kartor på turistbyrån för respektive sträcka istället om du inte tycker det är värt pengarna. Jag har själv cyklat från Karesuando till Söderhamn, (ifall du behöver tips på tältplats eller annat den sträckan kanske jag kan bidra).
 
Prövar med ett inlägg här efter ett tips från backpacking.se.. :)

Jag planerar att cykla Örnsköldsvik - Öland i sommar, men det är första gången jag gör en sån långresa, så jag skulle behöva så mycket tips det bara går, kanske främst om hur man gör med cykelvägarna, för att undvika E4:an och de cykelfria vägarna.. Hoppas att komma iväg 1 Juli, det är vad jag siktar på i alla fall. Har inte heller hittat nån som vill hänga på än, så det är också välkommet om någon är intresserad! :) Ska troligen till "Öland celtic Irish music festival," men om man vill hänga på även där eller åka hem är ju självklart helt frivilligt. :p :)

Skulle vara mycket tacksam för alla råd och tips jag kan få!

Jag cyklade sträckan Gävle-Hudiksvall (och sedan lite inåt landet mot stöde) nu till midsommar. Gamla E4:an går längs med kusten och är väldigt lite trafikerad och det är bra cykelväg.

Här är min rutt jag gjort i google maps.
https://maps.google.com/maps/ms?msi...&ll=62.367449,17.752533&spn=0.559863,2.113495

Det jag gjorde för att hitta rutten var att skaffa vägkarta 1:250 000 i pappersformat, gick in på trafikverkets hemsida:
http://www.trafikverket.se/Privat/V...eriges-vagnat/Information-om-vagar-via-karta/

Och klickade fram kartan (använd Internet explorer), klickade sträckföreteelser till vänster och sedan slitlagertyp och började sedan kolla om det var grus/asfalt på alla eventuella vägar jag kunde tänkas vilja ta och markerade dessa med märkpenna. Då ser man ganska snart ungefär vilken väg man vill ta. Även totaltrafik går att sortera på, men längs Gävle-sundsvall så verkar 99,9% av alla bilar åka på den nya fina E4:an.

På 26 mil räknade jag 5st husvagnar, en bil var 10e minut och endast en lastbil. Detta kvällen innan och på midsommarafton, som är den trafiktätaste helgen på året.

Jag kan starkt rekommendera den vägen. Dock var sträckan Gnarp-Lucksta grusväg och det kanske finns bättre vägar om du åker via Sundsvall.

Jag tyckte inte att det var något problem med avståndet mellan städer/mackar, de var på lagomt avstånd för vattenpåfyllnad och köp av snabbmat/korv.

Lycka till!
 
Stort tack för alla svar, råd och tips!
Känns lite svårt med all planering av vägar tycker ja, E4an vet man ju liksom hur den går, men alla mindre vägar, och att hitta rätt avfarter till dem osv. känns ganska knepigt. Jag är ju mer den spontana än planerings-typen, men frågan är om det funkar att vara spontan i detta fallet för att hitta rätt vägar, eller om det är ett nödvändigt ont att planera sin rutt in i minsta detalj..? Men jag antar att det kanske blir lättare när man förstått sig på allt lite bättre och varit ute på några lång-cykelturer..:)
 
mapmyride.com

Jag använder mapmyride.com, gratis men kostar om man vill kunna skriva ut kartor som pdf.
Hittar alla mindre trafikerade vägar för cyklister.

Thomas
 
Kopiera de sidor som täcker din resa ur en bilkartbok. Inte jättedetaljerad men det räcker gott och väl. Sedan öppnar du munnen och frågar folk längs vägen de gånger du är tveksam. Folk ska planera så förbannat :p
 
Tack hörni, för alla bra tips!
Ja, öppna munnen är jag i alla fall bra på, så jag tror jag kör på de och en simpel bil-karta eller liknande helt enkelt!..
 
Tack hörni, för alla bra tips!
Ja, öppna munnen är jag i alla fall bra på, så jag tror jag kör på de och en simpel bil-karta eller liknande helt enkelt!..

Stort lycka till! Jag är övertygad om att det blir en resa att minnas. Du får mer än gärna återkomma efteråt och berätta om vägval och hur det gick, utifall man själv kommer cykla den (eller delar av) sträckan :).

//Nybiten långfärdare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.