Cykla när det regnar, till jobbet

Både ljusa och reflekterande kläder

Ljusa kläder är bra för att synas.
Det finns en hel del både ljusa och reflekterande kläder även för cykling

Tex den här
Proviz_Reflect360-_performance-high-visibility-reflective-rain-jacket_night-riding-womens.jpg

https://www.provizsports.com/en-gb/

När jag är bilförare tycker jag att ljusa och reflekterande kläder som rör sig, typiskt handskar och skor/överdrag, gör att cyklister syns xtra tydligt
Proviz-Reflect360-Gloves-2_1200x1200.jpg

och
night_shoecover_1.jpg

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Lager och vattentätt/resistent

Jag cyklar 1,7 enkel väg året runt med samma cykel och samma grundställ av kläder med vad-värmare, goretexskor med skoöverdrag dem dagarna det behövs. Alternativt vanliga gympaskor. Med allt från linerstrumpor till tjockare vandringsstrumpor med förstärkta/vadderade tår.
Upptill blir det tisha under den varmaste säsongen annars 80% av tiden med aclimas nätunderställ och en 200g överdragströja.
När det blir kallt så byter jag nätunderställ till ett vanligt 200g underställ icebreaker eller woolpower och samma övertröja.
Regnar det så stannar tröjan i ryggan och en löpar-vattentät-lövtunn-jacka från norröna åker på. Behövs det så regnbyxor i tunnare utförande med ventilation och förstärkning rumpa och anklar från tierra.
Buff runt hals och huvud om det är kärvt, alt lösa öronmuffar.
Händerna får ett par woolliners från hestra och en löp/cykel vattenresistent handske som går upp lite i handleden.
Fryser man under tiden så är det bara att trampa på lite mer. Ska kanske säga att detta gäller cykling runt Göteborg och förorterna. Vad gäller ögon så solglasögon året runt med fotokromatiska linser. Oerhört skönt när vädret skiftar.
Cykla lugnt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips