Cykla i Skåne

Jag hade tänkt mig en kortare övernattningstur runt Skåne nästa helg. Jag har inte varit så mkt i skåne så det ska bli spännande, verkar finnas massor av vägar och så. En liten fundering bara. Hur ser det ut med tält möljligheter? Är det bebyggt/åkrar överallt? Eller kommer det funka smidigt att hitta tältplatser lite varsom?

Nån som har nåt tips om Skåne i allmänhet? Jag ska cykla från Helsingborg till Karlskrona och planerar att följa kusten så gott det går.

M a o en rejäl omväg, Skåne är ca 15x9 mil.
Själv skulle jag med samma väg cykla rakare, då det blir långt nog ändå.
Längst ute vid kusten finns det inte broar vid alla vattendrag även om det är gott om vägar i landskapet. Så lite kartrekondosering lönar sig rejält, salladsbladen, 1:50000 delarna blir väl många och gratiskartorna saknar detaljerna, Äventyrskartan är en god kompromiss.
Vet intet om din cykelhastighet men den och vinden avgör ju hu långt du hinner.
Att smygtälta i dungar och på backar brukar sällan vara något problem när du väl lämnat tätorter och tomter.
Vatten fixar du lätt på mackar och offentliga toaletter.
Liggunderlaget skall du ha åtkomligt till rasterna och maten är det minsta problemet vare sig du vill äta snabbis, serverad eller självfixad. Det är gott om affärer och krogar.
go tur

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
mellan helsingborg och malmö kanske det här kan vara ett förslag på sträckning:
http://www.christianloppet.se/strackning.php (ca 98km)

jag tycker inte det låter som en kortare helgtur... utan snarare en ganska lång helgtur... men vi har ju alla olika referensramar... =)
Har cyklat lite efter en gratiskarta, Campingkartan Skåne tror jag den heter, tycker det har fungerat bra.

I Skåne går det att tälta på eller vid stränderna. I Blekinge verkar det finnas en hel del skog.
Missa inte Smygehuk, sillmackan i Abbekås (jo, den kan du missa förresten) och Ale Stenar i Kåseberga.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips