Cykla i Estland? kartor

Jag och min vän tänkte ta en tur Tallin/Paldiski - Ösel - Riga nu kring början av oktober. Vi ska vara ute ca en vecka och planerar att bo, där det är möjligt, i tält i naturen.
  • Vilken karta är bra? Jag har hört om Eurovelo-kartan, men den verar bara vara översiktlig över cykelrutterna (skala 1:4 miljoner). Papperskartor bäst att skaffa här eller i Tallin? Funderar annars på att printa några blad google-karta.
  • Fungerar fortfarande att vildcampa med samma hänsyn som i sverige?
  • Vatten bör köpas, även på öarna gissar jag?
  • Har beställt EU-sjukförsäkringsintyg, men har inte någon särskild vaccination förutom obligatoriska från skoltiden. Något man måste ha?
  • Är det något annat att tänka på?

Hej

Det finns bra kartor att sälja i Tallinn. Alla bensin stationer och stora affärer säljer kartor.

Du kan vildcampa om du vill.

Du kan köpa vatten att minimera risker, men jag själv brukar inte göra detta. Det gar bra att fraga vatten fran hus.

Ingen särskilt vaccination maste du inte ha.

Tänk pa detta att cyckel kultur är inte än pa detta niva än det är i sverige. Jag rekomenderar att du kör pa mindre landsvägar där du ser mer och har mindre bilar- fast det tar mer tid och distansen lite längre.

Maila till mig om du har mer fragor:
rainlond@hotmail.com

Lycka till!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips