Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor

Som rubriken förtäljer fick jag en lite spontan ide att cykla från Stockholm till Malmö om ca två veckor. Bor i Malmö men besöker ofta Stockholm, så varför inte cykla tillbaka en gång. Har dock några frågor av den praktiska sorten:

1. Hur lång tid kan man förvänta sig att detta tar? Naturligtvis är det en personlig sak, men jag är en morgonpigg typ som trampar hårt och länge, men kommer samtidigt att stanna lite till här och där och kanske göra någon kortare detour till något sevärt. Ni som redan tidigare har cykelsemestrat, eller tom avklarat denna sträcka, vad tror ni? Jag har egentligen inte mer än 10 dagar, helst gör jag det på 7.

2. Hur planerar jag sträckan? Kan ju inte cykla längst E-vägar, men mindre landsvägar är väl inget problem. Finns det speciella cykelkartor över Sverige eller dylikt? Enligt GPSen så är det ca 600 km bilvägen, men jag vet inte hur långt det blir cykelvägen, eller hur jag ska planera det.

3. Sova blir det i tält. Jag älskar allemansrätten, men ibland vill jag sova på en campingplats för att ladda batterier (bokstavligen), ta en varm dusch och träffa folk. Finns det en bra bok som sammanfattar större och mindre camping- och tältplatser runtom i Sverige?

4. Planerar att köpa cykelväskor, och enligt denna tråd så blir den nog Vaude Aqua Back som finns hos www.outdoorstore.se för 1125 kr inkl frakt. De är ju inte direkt billiga, så jag undrar om det går med tex. Biltemas egna? You get what you pay for naturligtvis, en jag ska ”bara” en kortare sträcka. Vad sägs?

5. Har cykeln i Malmö nu, men ska kontakta Bussgods på måndag för att få prisinfo. Min syster ska dock till Stockholm med tåg samma dag jag (själv flyger jag), så går det att montera ned cykeln och klämma in i tåget? Vad är SJs policy?

6. Finns det en dynamo att köpa som laddar USB enheter? Har en iPhone 3GS som jag tänkte montera i en hållare och använda som navigator (har TomToms och Navigons appar), för musik etc. Har kollat på Dahons BioLogic ReeCharge men dessa finns vad jag kan se inte i Sverige.

Tacksam för svar!
/Martin
 
1. 7-8mil om dagen tycker jag fungera med lite turistande längs vägen, som längst har jag cyklat 12mil men då blir stoppen lite kortare på turist ställen.

2. Jag brukar räkna på att cykelvägen är 1,5x bilvägen. Så dina 60mil bilväg blir 90mil cykelväg. Cykelkartor finns tex. Sverigeleden och cykelspåret längs ostkusten.

3. Campingplatser är normalt utsatta i kartorn (dock inte i cykelspårets karta)

4. Biltemas väskor ska man visst bygga om och skruva fast på cyklen innan avfärd enligt trådar i div. cykelforum, att köpa något som är trasigt från början verkar som att tigga om problem.

5. Vissa av SJs tåg kan man ta med cykel på http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=222&a=139310&l=sv övriga tåg så får man plocka ner och packa cyklen så den får plats i vanlia bagageutrymme. Går utmärkt att ta cykel på flyget.

6. Jag provade en Hymini vindgenerator på semestern, fungerade sådär. Klarade av att efter en dags cykling ge ett kort samtal med mobilen om den var helt tom, men Hymini kan laddas upp med nätadapter också och då klarade den att få telefonen halv laddad.
Annars är det sällan något problem att ladda mobilen när man äter lunch på något matställe, mina luncher tar ofta en timme så telefonen blir full laddad för det mesta.
Att ha en navigator påslagen hela tiden finns det ingen nytta av tycker jag, ända gångerna jag slagit på GPSen i telefonen under tre veckor på cykel är för att kolla positionen vid cykling genom städer när jag inte följt någon cykelled och ett par gånger för att se hur långt jag kommit när det varit långt mellan korsningar. (cykeldatorn fick värmeslag och gav ingen info)
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ditt runda tidsschema ger ca 90 km/dag utan vilodag, det tycker jag låter trångt. Måhända klokare starta i Mjölby exempelvis.
Go tur
 
Campingliv i all ära, men bevisligen spar du mycket slit (och tid) om du skippar campingutrustning och tar in på vandrarhem eller dylikt. Dessutom blir det praktiskt möjligt att utöka dagetappernas längd till 12-15 mil/dag, utan att den effektiva cykeltiden (antalet timmar/dag i cykelsadeln) ökar.

Ett bra alternativ till cykelkartor är lantmäteriets vägkarta i skala 1:100 000 http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=927.

Angående vägval, så sikta på små asfalterade 70-vägar med liten trafik, som går från by till by.
/Niklas
 
Senast ändrad:

1. Ok tack, jag kan ju variera. Planen är dock ett snitt på 100 km per dag.

2. 900km låter som en trevlig utmaning, riktigt hypad nu. Ska kolla på de cykelkartor du nämnde, tack.

3. Finemang, tack.

4. Ja, du har rätt. Har läst om Biltemas väskor och otaliga försök till att reparera / förstärka. Inte värt besväret, Vaude Aqua Back är beställt.

5. Ja, tåget var faktiskt bäst val - bara 149 kr och cykeln behöver inte ens monteras ned. Tyvärr var det fullt just på min systers tåg, så det blir flyg (349 kr hos Norwegian) eller Bussgods (500 kr). Blir sannolikt Bussgods trots det höga priset, kommer använda en standardkartong som jag hämtar i valfri cykelbutik och är lite orolig att den sedvanliga misshanden av baggage på flygplatser kommer att sluta illa.

6. Hmm, ja visserligen behöver inte telefonen ha GPSn på hela tiden men iPhones måste laddas dagligen, och på kvällen vill jag mejla / snacka lite. Tar med en laddare som drivs av vanliga batterier om jag inte hittar något annat.

Ditt runda tidsschema ger ca 90 km/dag utan vilodag, det tycker jag låter trångt. Måhända klokare starta i Mjölby exempelvis.
Go tur

Tack, men jag cyklar hela sträckan. Det är en sak som jag velat göra länge, och tar det extra tid så tar det. Med tanke på att jag stiger upp kl 6 dagligen (förutom dag 3, när träningsvärken sätter in :)) och cyklar med mål i sinnet så ska 100 km gå. Vi får se!

Campingliv i all ära, men bevisligen spar du mycket slit (och tid) om du skippar campingutrustning och tar in på vandrarhem eller dylikt. Dessutom blir det praktiskt möjligt att utöka dagetappernas längd till 12-15 mil/dag, utan att den effektiva cykeltiden (antalet timmar/dag i cykelsadeln) ökar.

Ett bra alternativ till cykelkartor är lantmäteriets vägkarta i skala 1:100 000 http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=927.

Angående vägval, så sikta på små asfalterade 70-vägar med liten trafik, som går från by till by.
/Niklas

Ja, kanske har du rätt, men campa är halva upplevelsen för mig. Jag kan variera lite, kanske camping och vandrarhem varannan dag och på så sätt fortfarande hålla ett högt dagssnitt.

Ska även kolla på lantmäteriets kartor och planera längt mindre vägar - tack!
 
Såg att biltema har en nödladdare med litiumbatteri på 4800mAh, hur bra den fungera vet jag inte men borde ge ialla fall 3 fulla laddningar av en telefon. http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Batteri/Nodladdare/

Tack. Har en liknande som jag köpte på eBay... laddar iPhonen kanske 1.5x. Tyvärr är det inte så mycket för en smartphone, så jag ska kolla om det finns en batteridriven variant. Kan vara bra när jag ska fjällvandra en vecka till höst också. Biltemas variant är dock bra om man har multipla USB enheter, men jag har bara telefonen.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips